Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s0924
#1381583
Hej!

Är det meningsfullt att använda rengöringsolja/additiv för att rengöra motorn inuti?

Såg att Biltema har en särskild rengöringsolja som man ska fylla på i samma mängd som vanliga motoroljan och sedan låta motorn gå på tomgång i 10 min, därefter tömma, byta filter och fylla på vanliga oljan. Färdigt. Eurolub har additiv som man häller i ordinarie oljan före bytet och låter gå på tomgång i 10 min. Töm och fyll på nytt och färdigt.

Är detta bra att göra eller bara hittepå?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1381588
Nej

Brukar pratas om att man häller i några liter e85 istället
av KalleJ
#1381589
Ta dom pengarna och byt oljan tidigare. Annars töm ut en liter olja och häll i 1L diesel ungefär samma effekt eller fyll med ett par dl och låt stå på tomgång.
av KalleJ
#1381590
Micce1980 skrev:Nej
Brukar pratas om att man häller i några liter e85 istället
Etanol är visserligen rengörande, men har ju 0 smörjande effekt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1381592
KalleJ skrev:
Micce1980 skrev:Nej
Brukar pratas om att man häller i några liter e85 istället
Etanol är visserligen rengörande, men har ju 0 smörjande effekt.
I tanken alltså, inte i motorn direkt ;-)

Håller annars med KalleJ och byt oljan lite oftare


Varför vill du rengöra?
av Erik Å
#1381602
Det står uppenbarligen lortig olja kvar i Volvo-motorerna hur länge man än låter dem stå och droppa utan plugg. Har ingen aning om var, kanske runt kamaxlar och ventiler..?
Jag sätter tillbaka pluggen, slår i en liter av billigaste 10W30, väntar en stund och tappar ur. "Skölj"-oljan är rejält lortig när den kommer ut. (Har faktiskt gjort två sådana sköljningar på senare tid). Gör man så här så håller sig den nya olja helt ren i hundratals mil.. Kör på helsyntet förstås, BT 0W40 eller 5W40
Alla tätningarna är helt täta efter 52 k mil och jag har aldrig upplevt tendenser till "gräsklipparsyndromet" (som jag tror beror på att kolvringarna fastnar i klägg i spåren) så jag lyssnar inte längre på folk som säger att manövern är bortkastad möda :-D
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1381603
Erik Å skrev:Det står uppenbarligen lortig olja kvar i Volvo-motorerna hur länge man än låter dem stå och droppa utan plugg. Har ingen aning om var, kanske runt kamaxlar och ventiler..?
Jag sätter tillbaka pluggen, slår i en liter av billigaste 10W30, väntar en stund och tappar ur. "Skölj"-oljan är rejält lortig när den kommer ut. (Har faktiskt gjort två sådana sköljningar på senare tid). Gör man så här så håller sig den nya olja helt ren i hundratals mil.. Kör på helsyntet förstås, BT 0W40 eller 5W40
Alla tätningarna är helt täta efter 52 k mil och jag har aldrig upplevt tendenser till "gräsklipparsyndromet" (som jag tror beror på att kolvringarna fastnar i klägg i spåren) så jag lyssnar inte längre på folk som säger att manövern är bortkastad möda :-D
Bild Jag gör likadant.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av s0924
#1381612
Jag har skickat tack till alla via snabbsvar, men jag ser inte det någonstans. Jag är inte så bra på det här tydligen... Om detta kommer fram:

Till Erik Å o GLIZ: Kör ni runt motorn på tomgång eller låter bara oljan sippra igenom?

Till Micce1980: Jag har inte funderat tidigare på att rengöra utan råkade se att det fanns särskild olja på BT idag. Men nu kanske. Känns som en liten omtanke om motorn :-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1381614
Jag häller på så mycket som möjligt på en gång ca 1-2 liter och låter det rinna igenom.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Erik Å
#1381615
s0924 skrev: sön 24 maj 2020, 18:57 Till Erik Å o GLIZ: Kör ni runt motorn på tomgång eller låter bara oljan sippra igenom?
Nej, absolut inget motorkörande med bara en liter olja i motorn :-o
Men jag tror det är klokt att sätta i pluggen så att nivån i tråget stiger såpass att oljekylaren sköljs..
Man kan säkert få bra resultat med 2 sköljningar á 0.5 liter också :-) Det är nog bra att slå i oljan så snabbt det går så man får en "flodvåg" av olja över toppen.

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]