Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BrandtA
#1381463
Jag kom på att jag inte har nämt att höjdjusteringen inte fungerar heller. (Lite dumt) Grejen är att jag bytte båda lamphusen då dem gamla var så kassa och han som har ägt bilen innan hade dragit tjuvström från högra sidan till vänstra posljusen förmodligen för att samma fel fanns redan då. Men det verkar som han hade använt led också som han tagit bort, kan han ha satt ett motstånd eller en shunt någonstans för ledlampor som gör att lampan lyser konstant?
av MickeM
#1381503
Om någon mixtrat med elsystemet, så är steg 1 att ta bort allt sådant. Men oftast brukar sådant ske utanpå orginalkablarna, dvs med utanpåliggande kablar/relän, så förhoppningsvis är väl inget förstört mer än nån avklippt kabel kanske.

Det är också sannolikt att vederbörande försökt få bort glödlampsvarning som kanske uppstår med LEDlampor.
av BrandtA
#1381512
Bilen har stått utan minuspol i två timmar nu och det hjälpte inte med en reset då alltså. Jag har tagit bort allt som satt och bytt ut mot nytt kablage till lyktorna från både 54/22 och 54/23. Nästa steg får bli att följa 54/22 bakåt. För att komma åt CEM där kablarna går in måste jag demontera torkarna och ner under plasten där va?
av frippe64
#1381526
BrandtA skrev: lör 23 maj 2020, 23:28 Jag kom på att jag inte har nämt att höjdjusteringen inte fungerar heller. (Lite dumt) Grejen är att jag bytte båda lamphusen då dem gamla var så kassa och han som har ägt bilen innan hade dragit tjuvström från högra sidan till vänstra posljusen förmodligen för att samma fel fanns redan då. Men det verkar som han hade använt led också som han tagit bort, kan han ha satt ett motstånd eller en shunt någonstans för ledlampor som gör att lampan lyser konstant?
Det låter som att förra ägaren redan hittat (och kanske även orsakat) felet och gjort en värdemässig lösning. :-)
av glock40sw
#1381565
kebabpizza skrev: sön 24 maj 2020, 10:46 En sak till, i sällsynta fall kan vatten tränga in via dåligt tätade kabelstammar till CEM med korrosion och överslag som följd.
Inte så sällsynta kanske ,när det gällde V70 MY 2005-2006 . Tillverkade mellan vecka 25 2004 och vecka 40 2005 och factory code 2 dvs .elfte position av VIN nummer.
Källa Volvo Technicians USA.
De har publicerat mycket sånt här tekniskt material.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]