Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ankan1978
#1380687
Hejsan. Det hände nåt märkligt nyss, efter att jag stått parkerad 20 min, tog jag bilen, backade ut och körde som vanligt, men när jag tittar ner på panelen så står hastighetsmätaren still, och atc, abs och bromsar lyser, det står även "bromsfel stanna omedelbart" bromsarna kändes bra, men körde hem,2km och väl hemma trycker jag bromsen i botten, känns helt normalt, men bromsvarningen försvan, och hadtighetsmätaren funkar igen, dock nytt medelande "stc service erfodras" vad kan detta vara??
av Erik Å
#1380716
Låter som om mikroprocessorn i ABS-styrenheten la av helt (eller skickade ut felsignal att den mådde dåligt) och de andra systemen fick mer eller mindre panik när de inte fick kontakt med ABS-systemet :-D Skulle kanske kunna vara så enkelt som oxid i kontaktdonen mot styrenheten? Jag gissar bara..
av ankan1978
#1380722
Tack. Ska koppla bort batteriet i morgon och sedan se om det återkommer, jag har billig felkodsläsare så jag ska se om den säger nåt med, fast vist är det typiskt att det blir så här när man hade tänkt att sälja den.
av ankan1978
#1380764
Uppdatering.. idag när jag startade fanns inga varningar, utom motorlampan, men det är en dålig lambda, kollade felkoder och utom lamdan så var det felkod på hadtighetsmätaren, men den verkade funka, hur som helst så släkte jag felkoderna så jag får se om det återkommer, kom på att det kan ha varit bakbromsarna som spökade för jag misstänker att handbromsbackarna är lösa, för ibland har jag parkeringsbroms och ibland inte, ska kolla upp detta när det finbs tid.
av MickeM
#1380846
Handbromsen har inte ett skvatt med fotbromsen att göra och än mindre med ABS / STC.

Ang handbromsen har jag gjort en instruktion som ligger under kategorin "Tips och Trix"

Det är inte så att hastighetsmätaren slutar fungera igen när du kommer upp i fart, eller kört en sträcka?
Då kam det vara något med en sensor eller ringarna.
Annars, så är ABS modulerna fram till 2003-ish lite felbenägna. Dåliga lödningar är vanligt.
Det finns firmor som reparerar dom.

En 2000. Är det en V70 av första plattformen, eller en V70N som denna kategori handlar om.

Helt klart finns det felkoder att läsa, men du kan inte läsa dom med din universella scanner.
Den kan bara läsa motorstyrdonet och tolka mot ISO. Därför säger den bara "ingen hastighetsinformation ifrån ABS styrdonet" i praktiken.
Men inget om vad som är fel, för det är ett annat styrdon som måste berätta det.
av ankan1978
#1380891
Okej. Då vet jag, har kört några mil idag och allt funkar som det ska, hastigheten visar nog rätt hela tiden iallafall upp till 140. Abtagligen var det nåt som glappade till så den fick fnatt sist.
av MickeM
#1380959
Det är inte så att någon satt i bilen och lyssnade på radio i 20mintrarna den var parkerad?
Det, i kombo med dåligt batteri skulle kunna vara orsaken. Spänningsfall kan ge dom allra märkligaste symptom.

Hur som, fungerar det nu, är det bara att tuta och köra. Lycka till!

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]