Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1381040
klacken skrev: tor 21 maj 2020, 08:42 Har du märkt att bygeln på bromsoket sitter fel?
-

Hej
Nej det noterade jag inte. Har demonterat beläggen på en 850 en gång men minns inte om det är likadant ok och bygel.
Får demontera hjulet och bygeln samt montera den på rätt sätt.
Tack!

/H
-
#1503566
Hoppas ok skriver här! Vilket fantastiskt forum detta är. Varit här och läst flera gånger men aldrig behövt posta själv. Följde denna guide men har en xc70 från 2008 det tas stopp här ”Demonterade de båda skruvarna som håller den gjutna navenheten i fjäderbenet.” På min är där bara en skruv och den sitter på baksidan av fjäderbenet. Den går att lossa men fjäderbenet går varken upp eller ner och sitter fast med en ”klämma”. Några tips på detta?
#1503678
Sofiej skrev:Hoppas ok skriver här! Vilket fantastiskt forum detta är. Varit här och läst flera gånger men aldrig behövt posta själv. Följde denna guide men har en xc70 från 2008 det tas stopp här ”Demonterade de båda skruvarna som håller den gjutna navenheten i fjäderbenet.” På min är där bara en skruv och den sitter på baksidan av fjäderbenet. Den går att lossa men fjäderbenet går varken upp eller ner och sitter fast med en ”klämma”. Några tips på detta?
Då släpper man spindelleden istället.
Hissa upp båda framhjulen så behöver du inte kämpa så mycket med krängningshämmaren.
Du har troligen en fas2 modell så det är därför du inte har 2 skruvar som håller navet, är jobbigare att lossa fjäderbenet då .
#1503714
Bytte ABS-ring på min V70 -06 igår.

Såhär gjorde jag, dvs utan att lossa bromsskiva, ok osv.

Lossa centrumbult drivaxel.
Hissa upp och bort med hjul
Demontera ABS-givaren
Mät mot baksidan fjäderben och framsidan där den övre bulten sitter med skjutmått innan så cambervinkeln blir rätt sen, mitt mått var ca 89.5mm
Bort med båda bultar till fjäderben
Knacka försiktigt in drivaxeln och vik ut hela bromsskivan osv så drivaxeln kommer ut sen är det "bara" att byta ABS ringen.
Montera omvänd ordning.
#1503754
Andreas12 skrev: fre 01 jul 2022, 21:59 Då släpper man spindelleden istället.
Hissa upp båda framhjulen så behöver du inte kämpa så mycket med krängningshämmaren.
Du har troligen en fas2 modell så det är därför du inte har 2 skruvar som håller navet, är jobbigare att lossa fjäderbenet då .
Det funkade! Tack så hjärtligt!!
#1506011
Efter att ha lyckats få loss allt enligt beskrivning (vänster fram) insåg jag att ABS-kransen inte var där. Gjorde samma på höger, inget där heller. Har denna bil ens ABS-krans???? Vi blir galna här. Ovanpå allt detta har även AC:n gått sönder så bilen är helt jävla värdelös just nu…. Detta är en XC70 -07
#1506053
Erik Å skrev: fre 22 jul 2022, 22:45 Man bytte till magnetiserade lager någonstans runt 2005 tror jag.
Så efter det finns ingen synlig krans..
Stämmer inte , jag bytte på min XC-90 -07 ABS krans förra året och min kompis har några år yngre V60 , och han bytte ABS kransen för två år sedan.
#1534621
Uppdatering!

Nu har ABS-lampan och antispinn-lampan i instrumenten börjar leka...
Jag drog isär kontakten i motorrummet uppe vid bromsvätskebehållaren och OHM-mätte. Men inget värde visades. Snurrade då på hjulet och mätte igen, men inget värde visades. Provade att mäta Volt och snurrade på hjulet, men inget värde.
Demonterade hjulet och ABS-avkännaren/givaren och tittade ned i hålet. ABS-kransen är hel och fin.
Snurrade på hjulnavet och tittade ned i hålet.... kransen står still och följer med 'ibland'.... Hmm.... Inte bra alls.
Min teori är att då vi monterade ny ABS-krans 2020, så var det så pass rostigt att det blev för lite material dimensionsmässigt efter att vi slipat bort rosten och applicerat mängder med kopparpasta, att kransen nu börjar 'slira' på navet. Kanske pga att en sten kommit in där eller att påbyggd smuts gör att det går otroligt trögt.

Frågade en kompis som mekat mkt med Volvo och andra bilar, särskilt med bromsar. Han sa att det absolut inte får smörjas med kopparpasta eller annat på ytan dör ABS-kransen ska monteras! Helst ska man tvingas värma (expandera) kransen och knacka på den. Den måste sitta ordentligt fast.

Blir väl till att demontera skiten igen och svetsa fast kransjäveln...
/Oxy
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]