Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oxymoron1
#1380393
Så här gjorde jag för att byta ABS-ring på en Volvo V70 från 2002 med 30000 mil på mätaren.

Lossade först centrumskruven (lite grann) som går in i drivaxeln.
Lossade hjulskruvarna lite grann.
Hissade upp bilen med domkraft och placerade pallbock under.
Demonterade hjulskruvarna och lyfta bort hjulet.
Demonterade styrskruven för bromsskivan.
Demonterade centrumskruven från drivaxeln.
Demonterade skruvarna till bromsoket och lyfte oket samt bromsskivan ”i ett stycke”, till vänster sida och ställde det på en träkloss så att inte bromsslangen skulle belastas.
Knackade in hjulaxeln så långt jag kunde, med hjälp av en kort förlängare till spärrskaft och en gummihammare.
Demonterade de båda skruvarna som håller den gjutna navenheten i fjäderbenet. Knackade därefter navenheten utåt och bort från fjäderbenet till den lossnade helt.
Detta medför att navenheten kan dras utåt och att fjäderbenet trycks framåt.
Vred ratten max utslag till vänster.
Nu kunde jag ganska enkelt trycka in drivaxeln och ta ut den ur navet, och placerade den framför navenheten.
ABS-ringen ramlade i princip bort av sig själv (det var väldigt rostigt och ringen var sprucken på 1 ställe).
Gjorde rent ytan där ringen ska monteras, först med en vass mejsel och sedan med roterande stålborste på borrmaskinen.
Lade på kopparpasta på ytan och knackade den nya ringen på plats med hjälp av den gamla ringen. Det gick förvånansvärt bra och ringen hamnade på sin plats.

Det var lite knepigt att lirka in drivaxeln i navet igen, men med lite vilja så gick det bra.
Skruvade in centrumskruven i drivaxeln för hand så långt jag klarade.
Monterade bromsskivan och bromsoket utan problem.

Det svåra var att försöka på navenheten på plats i fjäderbenet igen, eftersom fjäderbenet har en slags förspänning som gör att det inte riktigt vill låta sig styras hur som helst :-)
Jag använde ett koben för att bryta ned stabiliseringsstaget bakom hjulet och samtidigt ett annat koben framför hjulet, till att trycka ned bärarmen så pass mycket att det gick att få navenheten på plats i fästet på fjäderbenet och trycka i den nedre skruven (ja, jag fick hjälp med att hålla det ena kobenet – jag är ingen bläckfisk med fler än 2 armar...).
Eftersom jag hade gjort ritsmärken på navenheten vid fästskruvarna i fjäderbenet, såg jag ganska enkelt att allt hamnade precis där det var innan jag hade påbörjat demonteringen.
Drog åt muttrarna på skruvarna.
Monterade hjulet och drog skruvarna för hand.
Undan med pallbocken och sänkte ned bilen.
Drog åt centrumskruven till drivaxeln.
Drog åt hjulskruvarna.

Startade motorn och körde några hundra meter. ABS-lampan och antispinnlampan slocknade nästan direkt. SEGER!
Senare slocknade även texten ”Dags för service” i displayens vänstra del. Varför den gjorde det har jag ingen aning om...
Det som fortfarande lyser är den gula triangeln mitt i displayen samt motorkontrollampan. Har de ett samband?

När jag körde hemåt noterade jag att bilen drog lite lite till höger. Det gjorde den inte på morgonen när jag körde till mekgaraget.
Någon som har en teori varför bilen nu helt plötsligt drar lite till höger?
Jag kan inte se att jag gjort något som har inverkan för att den drar höger.

/H
#1380493
"Storfot"

Ok, tack för tipset. Ska prova det.
-

Jag kom underfund med varför bilen drar lite åt höger.
Eftersom jag inte satt tillbaka "navenheten" på exakt samma ställe i fästet på fjäderbenet, så påverkas ju styrstaget av vinkeln och därmed drar den lite åt höger.

/H
-
#1380706
ABS-ring.jpg
ABS-ring.jpg (383.19 KiB) Visad 1574 gånger
Fjäderben.JPG
Fjäderben.JPG (751.5 KiB) Visad 1574 gånger
Fjäderben och hjulnav.JPG
Fjäderben och hjulnav.JPG (556.12 KiB) Visad 1574 gånger
Bra utrymme.JPG
Bra utrymme.JPG (725.46 KiB) Visad 1574 gånger
Rostig ABS-yta.JPG
Rostig ABS-yta.JPG (690 KiB) Visad 1574 gånger
Kopparpasta.JPG
Kopparpasta.JPG (735.31 KiB) Visad 1574 gånger
#1380851
Bra beskrivet!

Efter att ha bytt några stycken kan tipsa om några saker.

Först och främst:
Dra INTE isär inre drivknuten för långt, för då ramlar den isär. Då får man öppna knuten och bygga ihop den igen . Extra jobb och tråkigt.

Man behöver bara släppa centrumskruven för drivaxeln, bromsoket och sedan släppa ovan styrspindeln som bilderna ovan. Försiktig med ABS kabeln.

När man fått ur drivknuten ut navet sätter man tillbaka styrspindeln en skruv så navet sitter stilla. Då blir fasta delen av bromsoket en utmärkt hylla för drivaxeln när man byter ringen.

Med fördel känner man om man kan trycka in drivknuten i navet innan man släpper så mycket annat. Är den limmad (eller ibland fasttostad) behöver allt sitta ordentligt, så det är bara tråkigt att skruva ihop igen för det.
Eller, om man går bet redan där.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
#1380909
Tacksam för alla tips jag kan få - eftersom jag inte är bilmekaniker över huvud taget. 2-hjulingar med eller utan motor klarar jag betydligt bättre ;-)

Precis, jag fick också tipset att inte dra isär drivknuten... det ÄR inte roligt att få kulorna på plats igen...
(Det råder en liten språkförbistring här; "släppa"? Är det samma sak som att demontera? För mig låter "släppa" samma sak som att "lossa" något. Men det är jag det ;-) )

Aha, bra tips där om att sätta tillbaka en av skruvarna för att skapa en "arbetsbänk" för drivknuten/axeln!

Det sista stycket förstår jag ingenting av... :-/

/H
#1380947
Oxymoron1 skrev: ons 20 maj 2020, 23:06 Det sista stycket förstår jag ingenting av... :-/
/H
Jag skrev mitt tillägg till din fina förklaring främst för att många fler läser trådarna än den som skapade tråden. Du som trådskapare var ju färdig med bytet.

Släppa = Lossa = Demontera, fast inte riktigt.
Jag har aldrig riktigt tänkt på det.
Man "släpper en skruv som sitter fast" säger man ofta i mina hemtrakter.
Korrekt är nog "man lossar en skruv som sitter fast" .
Man "demonterar" något genom att både lossa OCH ta bort det.
Jag slarvar nog en hel del när jag skriver, och då blir det nog lite svårt främst för människor som lärt sig svenska senare i livet. Det är riktigt.

Sista stycket handlar om att drivknuten ofta sitter fast i hjullagret. Därför bör man se till att den kan röra sig ut och in, när centrumskruven är borta, INNAN man gör något annat.
Många misslyckas redan där. ("Går bet" = misslyckas. Men det är nog ett lokalt uttryck som var dumt att skriva)
#1380950
klacken skrev: tor 21 maj 2020, 08:42 Har du märkt att bygeln på bromsoket sitter fel?
Helt rätt!
Är bilderna trådskaparens så måste den sättas rätt. Annars kan det bli anliggande broms och/eller vibrationer.
#1381038
MickeM skrev: tor 21 maj 2020, 08:38
Oxymoron1 skrev: ons 20 maj 2020, 23:06 Det sista stycket förstår jag ingenting av... :-/
/H
Jag skrev mitt tillägg till din fina förklaring främst för att många fler läser trådarna än den som skapade tråden. Du som trådskapare var ju färdig med bytet.

Släppa = Lossa = Demontera, fast inte riktigt.
Jag har aldrig riktigt tänkt på det.
Man "släpper en skruv som sitter fast" säger man ofta i mina hemtrakter.
Korrekt är nog "man lossar en skruv som sitter fast" .
Man "demonterar" något genom att både lossa OCH ta bort det.
Jag slarvar nog en hel del när jag skriver, och då blir det nog lite svårt främst för människor som lärt sig svenska senare i livet. Det är riktigt.

Sista stycket handlar om att drivknuten ofta sitter fast i hjullagret. Därför bör man se till att den kan röra sig ut och in, när centrumskruven är borta, INNAN man gör något annat.
Många misslyckas redan där. ("Går bet" = misslyckas. Men det är nog ett lokalt uttryck som var dumt att skriva)
Halloj

(Det är troligen dialektalt, alltså hur vi formulerar oss i språk och text. Jag tycker det blir så mycket enklare att säga och skriva riktigt från början för att slippa ev. tveksamheter. Då behöver man inte fråga vad någon menar.
Ungefär som många använder benämningen "bult". Vad är en bult? En bult har väl inga gängor? Om det finns gängor så är det en skruv.
"Går bet" vet jag i vilket fall vad det är - har hänt mig många gånger... ;-) )

Man kan väl tänka sig att det blir en del rost och smuts där drivaxeln (den med splines i änden) går in i hjullagret. Jag knackade lite med en axel och hammare och den gled så lätt och fint så.

/H

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]