Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1380038
Tjena,
Köpte nyligen en XC70 2005 med 33000 mil på mätaren. Går väldigt bra, inga läckage eller liknande. Men övertryck i vevhusventilationen som yttrar sig genom att det blåser ut rök ur oljesticksröret och oljepåfyllningslock om man testar med en handske.

Lämnade in till en verkstad som bytte oljefälla + någon slang och rensade kanalerna mot blocket. Var helt täppt innan enligt dem. Det jag vet inte byttes ut är det stora aluminiumröret med tillhörande banjokoppling. Antar att de rengjorde det.
Hursomhelst, har nu fortfarande övertryck. Inte fullt lika mycket, men det är fortfarande inget undertryck som suger in. Kört kanske 40 mil sedan dess.

Vetetusan vad nästa steg är?
#1380041
Lossa vevhusventilationsslangen där den sitter på grova luftslangen någonstans mellan luftfilterhuset och trottelspjället
Och så blåser du in i ventilationsslangen, det blir enklare om man skarvar på en halvmeter plastslang typ 12mm ytterdiameter (passar inuti gummislangen om jag minns rätt)
Så länge oljepåfyllningslocket sitter på så ska det vara stopp men så fort man lyfter på locket så ska det gå relativt lätt att blåsa igenom ventilationen och motorblocket.
- Gör det inte det så är det tilltäppt någonstans
#1380043
Ah, det var en turbo.. ja det är antagligen den slangen :-) Den som följer aluminiumröret till oljefällan..
Aluminiumröret går det för övrigt kylvatten igenom, den ska hålla gummislangen varm så att inte kondensvatten fryser inne i den på vintern. Råkade ut för det problemet på en Renault jag hade, den spottade ut oljestickan när ventilationen frös :-o
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1380045
Borde kanske förtydligat det. Tack för tipset, ska testa det.
Någon som har fler tips?
Man borde kanske göra ett komptest, men den går väldigt bra för övrigt som sagt. Låter inget konstigt, ingen avgasrök eller så.

När man startar bilen kommer ingen rök förrän ca 30-60 sekunder efteråt, om det nu säger något..
#1380058
Tänker också det, bra byggda motorer så 30 tusen känns som en lagomt inkörd motor :-) Hade varit kul om den här också kunde få gå 52. Väldigt fin i övrigt men en sån här "skitsak" som tät vevhusvent kan ju i slutändan göra bilen till skrot.

Ska testa det nästa steg. Lite tröttsamt när man inte kan lita på att verkstaden gör ett bra jobb, hade ju räckt med att köra ett varv runt kvarteret och lossa på oljelocket för att konstatera att den fortfarande är tät. Önskar att jag hade egen yta att meka på (en vacker dag..) så man vet vad som blir gjort och inte.

Nån som har koll på bra Volvoverkstad kring Uppsala, eller kanske rentav någon medlem härifrån som kan ta sig en titt på den?

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]