av Focksson - fre 29 maj 2020, 11:37
- fre 29 maj 2020, 11:37
#1382434
Jaha, fick uppfattningen att flytten gjorde att du skulle ta en annan verkstad. Men då vet de ju vad det handlar om iaf.
Om det var så igensatt kanske tråget behöver ner iaf? Flera ställen jag läst på handlar om en u-sväng som inte går att göra rent ifrån hålet i blocket där oljefällan sitter. Om det var stopp där också lär det vara kvar. Jag hade nästan inget i hålen så det verkar jag slippa.
Jag kan säga att det var väldigt mycket lättare att gå via insuget än generatorn. Plus att man kom åt och såg mycket bättre allting. Enda nackdelen är att man ska byta packning och det var den snålheten som fick mig att prova andra vägen. Det kommer jag inte göra om. Det svåra var att lossa hålskruven som håller nippeln som Volvo kallar det. Den jag ska byta som sitter under insuget. Men med en kort 17 nyckel ska det gå lättare. Köpte en sats med korta spärrnycklar på Biltema jag ska prova när jag monterar sen.
Min uppfattning är att om det ens går att byta aluminiumröret utan att ta bort insuget kommer det ta längre tid och vara jobbigare den vägen. Packningen kostade 141kr på Volvo här, jag beställde på annat ställe men om det är skillnaden mellan att lämna in bilen eller göra jobbet själv blir det ju ändå billigt. Jag tror knappt man kan lyckas byta nippeln med slang via generatorn faktiskt.
En intressant grej är att den nya hålskruven/banjoskruven jag köpte på Volvo för 75kr är utan kula. Min gamla har kula. Antar att detta är "uppdateringen" som ska göra att det inte korkar igen lika lätt. Den nya nippeln för 479kr verkar likadan som den gamla.
Då undrar man vad kulan hade för funktion som inte längre är viktig?
Om det var så igensatt kanske tråget behöver ner iaf? Flera ställen jag läst på handlar om en u-sväng som inte går att göra rent ifrån hålet i blocket där oljefällan sitter. Om det var stopp där också lär det vara kvar. Jag hade nästan inget i hålen så det verkar jag slippa.
Jag kan säga att det var väldigt mycket lättare att gå via insuget än generatorn. Plus att man kom åt och såg mycket bättre allting. Enda nackdelen är att man ska byta packning och det var den snålheten som fick mig att prova andra vägen. Det kommer jag inte göra om. Det svåra var att lossa hålskruven som håller nippeln som Volvo kallar det. Den jag ska byta som sitter under insuget. Men med en kort 17 nyckel ska det gå lättare. Köpte en sats med korta spärrnycklar på Biltema jag ska prova när jag monterar sen.
Min uppfattning är att om det ens går att byta aluminiumröret utan att ta bort insuget kommer det ta längre tid och vara jobbigare den vägen. Packningen kostade 141kr på Volvo här, jag beställde på annat ställe men om det är skillnaden mellan att lämna in bilen eller göra jobbet själv blir det ju ändå billigt. Jag tror knappt man kan lyckas byta nippeln med slang via generatorn faktiskt.
En intressant grej är att den nya hålskruven/banjoskruven jag köpte på Volvo för 75kr är utan kula. Min gamla har kula. Antar att detta är "uppdateringen" som ska göra att det inte korkar igen lika lätt. Den nya nippeln för 479kr verkar likadan som den gamla.
Då undrar man vad kulan hade för funktion som inte längre är viktig?