Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1382434
Jaha, fick uppfattningen att flytten gjorde att du skulle ta en annan verkstad. Men då vet de ju vad det handlar om iaf.

Om det var så igensatt kanske tråget behöver ner iaf? Flera ställen jag läst på handlar om en u-sväng som inte går att göra rent ifrån hålet i blocket där oljefällan sitter. Om det var stopp där också lär det vara kvar. Jag hade nästan inget i hålen så det verkar jag slippa.

Jag kan säga att det var väldigt mycket lättare att gå via insuget än generatorn. Plus att man kom åt och såg mycket bättre allting. Enda nackdelen är att man ska byta packning och det var den snålheten som fick mig att prova andra vägen. Det kommer jag inte göra om. Det svåra var att lossa hålskruven som håller nippeln som Volvo kallar det. Den jag ska byta som sitter under insuget. Men med en kort 17 nyckel ska det gå lättare. Köpte en sats med korta spärrnycklar på Biltema jag ska prova när jag monterar sen.

Min uppfattning är att om det ens går att byta aluminiumröret utan att ta bort insuget kommer det ta längre tid och vara jobbigare den vägen. Packningen kostade 141kr på Volvo här, jag beställde på annat ställe men om det är skillnaden mellan att lämna in bilen eller göra jobbet själv blir det ju ändå billigt. Jag tror knappt man kan lyckas byta nippeln med slang via generatorn faktiskt.

En intressant grej är att den nya hålskruven/banjoskruven jag köpte på Volvo för 75kr är utan kula. Min gamla har kula. Antar att detta är "uppdateringen" som ska göra att det inte korkar igen lika lätt. Den nya nippeln för 479kr verkar likadan som den gamla.

Då undrar man vad kulan hade för funktion som inte längre är viktig?
#1382676
Låter som att du fått tag i en äldre skruv? Som jag förstått det så tillkom kulan i banjoskruven för att hindra att laddtryck går ner i vevhusventilationen, d.v.s. den funkar som en backventil. Min V70 från -99 hade i originalutförande skruven utan kula, men jag bytte skruven till en med kula vid senaste inspektionen av vevhusventilationen.
#1382798
SubMarine skrev: sön 31 maj 2020, 10:47 Låter som att du fått tag i en äldre skruv? Som jag förstått det så tillkom kulan i banjoskruven för att hindra att laddtryck går ner i vevhusventilationen, d.v.s. den funkar som en backventil. Min V70 från -99 hade i originalutförande skruven utan kula, men jag bytte skruven till en med kula vid senaste inspektionen av vevhusventilationen.
Vore väl underligt om så var fallet tänker jag? Jag påpekade skillnaden vid köpet men det skulle vara den enligt säljaren, som visserligen inte är mekaniker antar jag men de har ju sina listor att gå efter så den informationen borde ju stämma. Kan såklart vara så att någon lagt en skruv i fel låda eller liknande och då hjälper inga listor såklart.

Har mailat Volvo Cars om det och jag hoppas att de tar i såna frågor istället för att hänvisa till återförsäljare.

Vi är ju inte de enda två människorna som bytt denna skruv heller vilket innebär att fler borde råkat ut för liknande situation och kan dela med sig? ;-)
#1382834
Olja bytt nu till 5w-40 istället för 0w-30. Bara kört någon mil så det är svårt att säga om det blivit någon skillnad.
Känns inte som att det är något jättehögt tryck(enligt verkstaden inget tryck alls), men i och med att det ryker en del från locket och stickan så det blir inget vakuum.

Finns väl egentligen 4 saker kvar att göra.
1. Byta röret med tillhörande banjokoppling. Det är inte bytt och jag vet inte hur/om verkstaden gjort det.
2. Ta bort tråget och kolla så det inte är tätt där. Enligt verkstaden ska det inte vara tätt där, men jag vet inte riktigt..
3. Kassa ringar, göra komptest.
4. Gilla läget eller byt bil.
#1390483
Hasse53 skrev: sön 17 maj 2020, 10:13 Bifogar några bilder på vevhusventilationen. På min bil var detalj 13 med tillhörande banjobult 15 och den tunna slangen helt ihopbeckade med påföljd att inget vacuum nådde fram till vevhuset. Dessutom var det stopp i oljefällan 1.
Kanalen ner i oljetråget var inte igensatt så jag slapp släppa ner oljetråget(det är inget kul jobb)
Slang mr 6 går ofta sönder. Vad händer då med trycket?
#1390500
Jag köpte nyss en xc70- 04 31000 mil. 2.5t. Lite som ett "projekt". Misskött. Ej servad som den ska. De har inte bytt olja och filter på de sista 5-10 000 milen. Läcker olja på kamremssidan. Blåser upp gummihandske när man sätter den över oljestickan. Oljetryckslampan tänds ibland vid färd. Började med att ta ner tråg, bytte oljepickupen + div oringar mellan tråg och block. Bytte olja+filter. Tog ner insug, gjorde rent oljefälla, banjoskruv. Konstigt nog var det inte så mycket skit i oljefällan, men blev rengjord. Banjoskruv helt igentäppt. Annars var slangar ok. Jag har alltså inte bytt något i vevhusventen, bara rengjort. Detta blev lyckat!
Jag har nu undertryck vid oljestickan. Gummihandsken sugs ihop. Det ska alltså var RIKTIGT undertryck i vevhuset om det är som det ska vara. Motorn verkar mot alla odds vara relativt tät och ok i kolvringar.... Ska nu fortsätta med att byta alla packboxar på kamremssidan. Och kamremssats. Så jag blir av med oljeläckaget.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

#1398262
Nu kommer en liten uppdatering.
Lämnade in den på en ny verkstad för byte av slangen plus banjoskruv, delarna som den förra verkstaden inte hade rört. Mycket riktigt helt igensatt och nu är det bra vakuum och ingen som helst rök ur oljestickan. Verkstaden passade också på att göra rent gasspjället som var rättså geggigt. Bra och noggrann verkstad, tummen upp till Bilteknik i Uppsala! Hade en dialog innan de satte igång med arbetet så de visste om mitt problem och hur de skulle gå till väga. Kommer i fortsättningen lämna in mina bilar där.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen