Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1380220
Alltså jag tror inte man får rent riktigt om man inte skruvar ner oljetråget. Iallafall hade inte jag fått det för det var packat som cement i kanalen på min och det hjälpte inte att rensa bara uppifrån utan jag fick ta från andra hållet också i tråget, kanalen går som ett u i botten. Jag fick ta i ordentligt med en skruvmejsel och sedan använde jag metalldelen från ett torkarblad för att öppna upp både i tråget och i blocket.
#1380248
pmlswede skrev:Alltså jag tror inte man får rent riktigt om man inte skruvar ner oljetråget. Iallafall hade inte jag fått det för det var packat som cement i kanalen på min och det hjälpte inte att rensa bara uppifrån utan jag fick ta från andra hållet också i tråget, kanalen går som ett u i botten. Jag fick ta i ordentligt med en skruvmejsel och sedan använde jag metalldelen från ett torkarblad för att öppna upp både i tråget och i blocket.
Ja jag är lite rädd för att det kan vara så. Har svårt att förstå varför en verkstad slarvar så, eller åtminstone inte säger till mig. Hade ju utan problem betalat för mer tid för att slippa det här.
En till jobbig grej är att jag just nu håller på att flytta 30 mil därifrån, så jag kommer nog inte orka ta bilen hela vägen dit. Dessutom verkar de slarva så lämnar hellre in till någon verkstad som har bättre koll.
#1380302
Bifogar några bilder på vevhusventilationen. På min bil var detalj 13 med tillhörande banjobult 15 och den tunna slangen helt ihopbeckade med påföljd att inget vacuum nådde fram till vevhuset. Dessutom var det stopp i oljefällan 1.
Kanalen ner i oljetråget var inte igensatt så jag slapp släppa ner oljetråget(det är inget kul jobb)
Bilagor
IMG_0002.JPG
Bild på min S60-06 2.5T insug mm demonterat
IMG_0002.JPG (721.7 KiB) Visad 527 gånger
GR-258104.jpg
11 pekar på tunn slang för vacuum
GR-258104.jpg (81.62 KiB) Visad 527 gånger
#1380306
Hasse53 skrev:Bifogar några bilder på vevhusventilationen. På min bil var detalj 13 med tillhörande banjobult 15 och den tunna slangen helt ihopbeckade med påföljd att inget vacuum nådde fram till vevhuset. Dessutom var det stopp i oljefällan 1.
Kanalen ner i oljetråget var inte igensatt så jag slapp släppa ner oljetråget(det är inget kul jobb)
Tack för bra bilder. Jag antog att de gjorde rent den, men självklart kan de ju ha slarvat..
Borde egentligen beställa och byta ut just den delen från banjokopplingen till turbon.
Får väl lov att betala för jobbet igen hos någon annan, suck.

På min bil har de också förväxlat slangarna på oljefällan.
#1380317
Nu har jag inte jobbat så mycket med vevhusventilationen på vitblockarna, men på turbo modeller, tar den verkligen vacuum från insuget (efter spjället)? För då måste det ju sitta backventiler så den kan ta vacuum från innan turbon vid turbotryck. Annars får man ju turbotrycket i vevhuset. Om den tar vacuum för låglast innan turbon så får man ju bara vacuum från den luften som passerar insugsröret vid tomgång. Det borde vara betydligt mindre vacuum än vacuumet efter spjället som man tar på bilar utan turbo.
#1380350
På turbo tas vakum från insuget efter spjället (banjoskruven). Från början (osäker på när det ändrades) så fanns ingen vackventil för vakumet från insuget så laddtryck gick ut i vevhusventilationen. Det är dock ganska tunna slangar där så frågan är hur mycket det faktiskt påverkar. Det finns dock en ny version av banjoskruven som har en inbyggd backventil så att man slipper att laddtrycket trycksätter vevhusventilationen. Skruven finns som reservdel på Volvo.
#1380351
Erik Å skrev:Lossa vevhusventilationsslangen där den sitter på grova luftslangen någonstans mellan luftfilterhuset och trottelspjället
Och så blåser du in i ventilationsslangen, det blir enklare om man skarvar på en halvmeter plastslang typ 12mm ytterdiameter (passar inuti gummislangen om jag minns rätt)
Så länge oljepåfyllningslocket sitter på så ska det vara stopp men så fort man lyfter på locket så ska det gå relativt lätt att blåsa igenom ventilationen och motorblocket.
- Gör det inte det så är det tilltäppt någonstans
Gjorde det här testet och man kände att det kom luft från locket. Gick väl inte jättelätt att blåsa igenom.

Ska åka in med bilen till verkstaden imorgon så får de lösa problemet. Det är ju inte ett dugg bättre än innan jag lämnade in bilen.
Återkommer med lösning (om de kommer fram till något).

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]