Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1380095
Erik Å skrev:Jag har för mig att oljefällan i princip är en tom burk så det borde inte spela så stor roll. Det ligger en utbytt och uppskuren fälla i garaget någonstans, jag kan fota den om du vill :-)
Gör gärna det. Vad har du för bil?

Verkar också skilja sig åt på vissa modeller, 850 och tidiga V70 har omvänd slangkoppling mot nyare. Jag har varianten med uppvärmd slang med kylarvatten till turbons luftintag.
#1380098
ulfs skrev:Du har bilder på ett antal olika motorer på länken jag postade.
Tack, jag håller på att läsa lite nu. Intressant nog verkar det finnas många olika varianter. Men verkar som att de kopplat den fel på min motor vad jag kan se.
Det här var en rätt intressant tråd med info om slangkopplingarna. https://forums.swedespeed.com/showthrea ... 4T2-(2-5T)
#1380158
Här är bilder på oljefällan till min B5244S2 (V70 mk 1 -00)
Den bruna beläggningen hade jag överallt i motorn på den tiden Volvo-verkstan fick hälla i delsyntetolja.. Sen började jag serva själv med helsyntet. Har inte bytt fälla sen dess så jag vet iofs inte hur den ser ut inuti.. :-) Det var lite av en besvikelse att öppna fällan, jag trodde det skulle vara något mer än en tom burk! Förutom gegga alltså :-D
Nippeln i botten är förstås avloppet där insamlad olja ska rinna tillbaka till motorn genom gravitationens inverkan :P
Den på långsidan går också till blocket via en skräddarsydd vinklad gummislang. Vilken ordning man sätter slangarna i toppen kanske påverkar oljeavskiljningens effektivitet men knappast tryckfallet..
IMG_20200516_151026_DxO_800.jpg
IMG_20200516_151026_DxO_800.jpg (99.06 KiB) Visad 480 gånger
IMG_20200516_102238_DxO_800.jpg
IMG_20200516_102238_DxO_800.jpg (97.52 KiB) Visad 480 gånger
IMG_20200516_102250_DxO_800.jpg
IMG_20200516_102250_DxO_800.jpg (90.34 KiB) Visad 480 gånger
IMG_20200516_102315_DxO_800.jpg
IMG_20200516_102315_DxO_800.jpg (123.12 KiB) Visad 480 gånger
IMG_20200516_151152_DxO_800.jpg
IMG_20200516_151152_DxO_800.jpg (118.95 KiB) Visad 480 gånger
#1380163
Erik Å skrev:Här är bilder på oljefällan till min B5244S2 (V70 mk 1 -00)
Den bruna beläggningen hade jag överallt i motorn på den tiden Volvo-verkstan fick hälla i delsyntetolja.. Sen började jag serva själv med helsyntet. Har inte bytt fälla sen dess så jag vet iofs inte hur den ser ut inuti.. :-) Det var lite av en besvikelse att öppna fällan, jag trodde det skulle vara något mer än en tom burk! Förutom gegga alltså :-D
Nippeln i botten är förstås avloppet där insamlad olja ska rinna tillbaka till motorn genom gravitationens inverkan :P
Den på långsidan går också till blocket via en skräddarsydd vinklad gummislang. Vilken ordning man sätter slangarna i toppen kanske påverkar oljeavskiljningens effektivitet men knappast tryckfallet..
IMG_20200516_151026_DxO_800.jpg
IMG_20200516_102238_DxO_800.jpg
IMG_20200516_102250_DxO_800.jpg
IMG_20200516_102315_DxO_800.jpg
IMG_20200516_151152_DxO_800.jpg
Intressant, tack för svar. Ja det är som du säger, då borde det inte spela så stor roll var man sätter slangarna. Finns det inget vakuum så borde det bero på annat.
#1380180
DoktorJon skrev: fre 15 maj 2020, 22:18 Hursomhelst, har nu fortfarande övertryck. Inte fullt lika mycket, men det är fortfarande inget undertryck som suger in. Kört kanske 40 mil sedan dess.

Vetetusan vad nästa steg är?
Är det övertryck då?

Med handen känner man inget undertryck, ens när allt är ok. Det är ju inte fullt vakkum direkt.
Ett LÄTT undettryck ska det vara.
Därför krävs en plasthandske över påfyllningen för att avgöra.
#1380185
MickeM skrev:
DoktorJon skrev: fre 15 maj 2020, 22:18 Hursomhelst, har nu fortfarande övertryck. Inte fullt lika mycket, men det är fortfarande inget undertryck som suger in. Kört kanske 40 mil sedan dess.

Vetetusan vad nästa steg är?
Är det övertryck då?

Med handen känner man inget undertryck, ens när allt är ok. Det är ju inte fullt vakkum direkt.
Ett LÄTT undettryck ska det vara.
Därför krävs en plasthandske över påfyllningen för att avgöra.
Det är testat med plasthandske över locket. Den blåser upp, men inte fullt lika mycket som innan.
#1380209
Hmmm.
Om kolvringarna var så dåliga att ventilationen inte hinner med, borde den gå dåligt. Och, förbruka olja.
Speciellt med nysotad ventilation.

Jag tror kanalerna i blocket rengjordes för dåligt.
Verkstaden borde göra om göra rätt.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]