Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knäck
#1379833
Hej!
Har en Volvo V70-02 2,4t som en vacker dag bestämde sig för att sluta fungera dessvärre. Den startar 1-2 sek för att sedan stänga av tändingen. Den går alltså inte att köra på startgas heller.
Hade den inne idag på Volvo och laddade i ny mjukvara i cem, etm och immon. Inga felkoder syns, allt ser ok ut enligt verkstaden.

Från början var problemet att Cem inte kommunicerade, så denna är bytt. Även ecm är utbytt mot en utbytesenhet. Klassiska felet med ringen runt tändningslåset är också bytt.
När cem byttes och allt kommunicerade så pekade den på att problemen låg i spjällhuset, så denna är också bytt mot en annan enhet.

Någon som har en idé vad detta mycket mystiska fel kan bero på?
Känns som att jag snart testat det mesta, kom med förslag!
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1379870
Inget relä/huvudsäkring?
Fast det borde kanske ge felkoder...?
av knäck
#1380027
En liten edit bara, det är ingen 2.4t utan bara 2.4 med 140hk om det kan vara till nån hjälp.
När man vrider på tändningen så hör man bränslepumpen surrar, sen vrider man runt och det går rent och fint i 2 sek. Svarar även på om man ger gas med mer varv innan den dör. Vrider man på starten igen så är den stendöd om man intr vrider helt till 0. Man behöver inte ta ur nyckeln.

På volvo laddade man cem-applikation, etm-applikation och tändnyckelapplikation.
Cem, etm och ecm är begagnade men omkodade så de ska snacka.

Har kollat huvudsäkringar och flyttat runt relän för att se om felet förflyttas eller ändras. Men utan att märka nån skillnad.

Minns inte dock om det finns bränsletryck kvar efter ett startförsök, kan kolla detta. Men gnista saknas helt klart.
av knäck
#1380113
Det känns som startspärren på nåt sätt går i, men borde inte Volvo ha sett det i Vida isf?

Jordfel är absolut möjligt, finns det några klassiska ställen att börja leta på?

Batteriet ska vara i gott skick, har alltid haft laddare på när vi grejat. Har även provat att ha ett extra batteri med kablar. Men det kanske inte räcker om den är känslig för det?
av knäck
#1380142
Nja, exakt de symptomen som jag har beskrivit var hos volvo med. Förhoppningen var att den skulle studsa igång efter omladdning, men tyvärr inte.
Innan vi körde dit hade vi nån felkod på etm, men det ska väl vara åtgärdat nu när den laddades om.
Har bara trailat hem bilen, så tänkte kolla här om nån hade tips innan man börjar skruva igen 😂
Användarvisningsbild
av Amiliana
#1382519
Jag har liknande problem och undrar nu hur det har gått för dig?

Hur mycket kostade det att ladda ny programvara i CEM och ECU? Visade loggarna att de kommunicerade med varandra efter programmeringen?

Det enda jag ser i listan som inte verkar testat är själva tändstiften, tändhattarna och tändningskablaget själv?

Mitt problem som är liknande så tror jag att CEM har tappat identifikationen till ECU så de inte kan kommunicera med varandra. (Efter att ha testat köra och starta med dålig spänning)

Min bil befinner sig hos min far en bit bort så jag har ännu inte hunnit dit för att kolla ännu, men ifall man kollar loggen för startcykeln, om det är felet jag tror det är med min, så ska det visa att den passerar immobilizern som ok men att den ska stanna upp när CEM försöker att kommunicera med ECU.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]