Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PetePetrol
#1378558
Hej!
Jag har ett ganska kraftigt oljeläckage på min V70 2,5 T-04. Lämnade in den till Meca och det visade sig att packboxen läcker och dessutom har det kommit in olja i kamremmen plus att vevhusventilationen måste bytas.
Notan kommer landa på ca 14 000kr.😞
Tänker dock inte åtgärda detta då bilen är värd ca 20 000kr. Den har gått 31 000 mil.

Nu till min fråga: jag vet att läckande packboxar är ett ganska vanligt fel på V70, men gäller det alla modeller och motoralternativ? Funderar nämligen på att köpa en annan V70.
Tacksam för svar. :-)
Användarvisningsbild
av Greffel
#1378591
När.du lägger en plastpåse över oljepåfyllningen med motorn igång suger den då in påsen eller trycker ut den?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

av MickeM
#1378710
Alla bilmotorer idag har packboxar.
Väldigt tidiga motorer har en filt-ring. (Tidigt -60 och äldre)

850/tidiga V70 hade en sjuka på detta som drabbade många, men det uppdaterades vid 2002-ish tror jag.

Sämst att byta är den mellan motor och låda.
=växellåda ner = dyyrt på verkstad eller dryygt för hempulare.

Vanligast att läcka är nog den främre vid vevaxeln. Då kan det komma på kamremmen.

Jag tror de flesta byts i onödan, när egentliga felet var/är vevhusventilationen.
Turbo är kraftigt överrepresenterade där.

Även VVTdreven kan läcka olja.
Användarvisningsbild
av 144
#1378729
Bor du i Örebro kan jag köpa bilen av dig, det kostar ju inte så mycket att fixa om man gör det själv. ;-)
av PetePetrol
#1380968
Bor tyvärr ca 10 mil bort. Undrar; vad kan man få för bilen tror du? Den har ingen rost och fälgar och däck är i bra skick. Dock obesiktigad ,slutsiffra 7. Var är bäst att annonsera?
av PetePetrol
#1380974
[quote[/quote]
Greffel skrev: tor 07 maj 2020, 21:46 När.du lägger en plastpåse över oljepåfyllningen med motorn igång suger den då in påsen eller trycker ut den?

Påsen drog i hop sig VÄLDIGT lite. Har läst om dom som nästan fick påsen insugen i motorn, så mitt svar blir nej...

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]