Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amiliana
#1377285
Jag undrar om det skiljer sig i mjukvara och/eller hårdvara mellan dessa två CEM?
20200430_145123.jpg
20200430_145123.jpg (31.46 KiB) Visad 1559 gånger
För mitt amatöröga såg de likadana ut och siffrorna på plasten överensstämde, men jag förstår att det kan vara andra siffror som ska överensstämma, samt att modellerna har olika programmeringar (förutom för nyckeln) då de beter sig olika.

Anledningen till att jag frågar är för jag vill veta om jag måste köpa en ny CEM till min v70 04 för att sedan programmera över informationen, eller ifall det går att använda CEMen från min v70 01 och programmera över?

Jag har hittat ett ställe som erbjuder mig en begagnad CEM samt programmering för 2500 kr, men vill givetvis komma under detta ifall jag kan då min ekonomi inte är på topp.

Samtidigt är jag även lite nyfiken på hur pass svårt det är att göra denna typ av programmering? Är själv intresserad av elektronik och programmering, teknik generellt. Samt ifall det kostar mycket?

Tack på förhand!
av MickeM
#1377286
Ska man byta CEM, så bör man ha en av samma årsmodell. Modellår. Helst så nära som möjligt i tid.
Sedan får man ta båda till någon forummedlem som kan klona den gamla med den nya.

Att åka till Volvo med en begagnad CEM ger ingenting, för det kan dom inte.
Dom kan bara gifta in en ny. Eller en begagnad konfigurerad med virgin-fil. (Som ny enhet)

Med klonad är det plug and play.
Ny-konfigurerad måste läggas in av Volvo. =extra kostnad.

En begagnad CEM från en skrot brukar vara ganska billig eftersom gemene man inte kan göra något med den.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1377359
Jag är en av de första som klurade ut kloning av denna CEM typ utan att löda bort kretsen :-D
Det går faktiskt att ta 01an till en 04a men icke tvärt om. Du skrotar därmed 01an förstår jag.

Brukar göra billigare än vad du skriver till de som kan leverera med egen CEM.

PM för info

Lägger till också att man bör vara väl felsökt i att det faktiskt är fel på CEM innan man börjar klona till ny!
av Amiliana
#1377386
johnnype skrev:Jag är en av de första som klurade ut kloning av denna CEM typ utan att löda bort kretsen :-D
Det går faktiskt att ta 01an till en 04a men icke tvärt om. Du skrotar därmed 01an förstår jag.

Brukar göra billigare än vad du skriver till de som kan leverera med egen CEM.

PM för info

Lägger till också att man bör vara väl felsökt i att det faktiskt är fel på CEM innan man börjar klona till ny!
Jo, min trogna 01a kostar för mycket att göra iordning efter att vi åkte in i räcket på vintern så min bror köpte 04an till mig som verkar kunna ta över de flesta delarna från 01an, vilket är jäkligt bra :-D

Jag tänkte skicka PM till dig direkt, men hade glömt bort ditt namn :P Har läst i andra trådar att du kan klona CEMs

Jag får felkod 1A59 och 6C48 efter att jag försökt att köra bilen med oerhört dåligt batteri, vilket gjorde att den till slut självdog. När den sedan fick ett nytt batteri så vägrar den att starta. Startmotorn går, men den "tänder" inte till.

Det jag har kollat är:
- Bränslepumpen
- Bränsleledningar
- Spridare
- Tändstiften
- Tändkablaget
- Antennringen (testat 2 andra)

...och det jag nu har kvar är CEMen, såvitt jag vet. Tydligen är det väldigt vanligt att den åker på 04 om den blir överhettad. Jag har även läst att det är vanligt att ECU och CEM tappar viss konfiguration om man har försökt att starta med dåligt batteri, men vet inte om det även gäller denna modell?

Du får gärna nämna om det finns något mer jag kan testa innan det är dags för att skicka iväg CEMen :)
av MickeM
#1377422
Du har inte bara fått "lawnmover syndrome"?
Dvs surat sig. "Allt" kan hända av för låg spänning.

Låter startmotorn som vanligt, eller upplever du att den går "för lätt"?

Jag antar att du har raderat alla felkoder med friskt batteri, sedan provat starta och sedan läst koder igen?
Vilka blir det då?
av Amiliana
#1377446
MickeM skrev:Du har inte bara fått "lawnmover syndrome"?
Dvs surat sig. "Allt" kan hända av för låg spänning.

Låter startmotorn som vanligt, eller upplever du att den går "för lätt"?

Jag antar att du har raderat alla felkoder med friskt batteri, sedan provat starta och sedan läst koder igen?
Vilka blir det då?
Den har testats med fullt batteri vid flera tillfällen över 1-1.5 månads tid så haft tid på sig att "torka" mellan gångerna.

Startmotorn låter helt normalt, man förväntar sig att den ska hoppa igång närsom, men inget "tänder till".

De två felkoder vi får är 6C48 "Transpondertype, signal incorrect" och 1A59 "communication with AUM, Audio Module" som återkommer varje gång vi nollställer.


Jag har postat lite information jag funnit på nätet om just detta problem i en annan tråd:

viewtopic.php?f=19&t=155111&p=1373205#p1373205
av MickeM
#1377459
Testat med andra nyckeln antar jag?
För chippet kan paja, tex om man tappar nyckeln i marken.

Visst kan CEM glömma nyckelkoder. Det har jag faktiskt läst i ett annat inlägg.
Då hade den glömt båda nycklarna på något vis.

Saknad kontakt med AUM. Lyser det i stereon, Fyngersr den alls, eller är den rent av utbytt mot en universal/annan stereo?
av Amiliana
#1377460
MickeM skrev:Testat med andra nyckeln antar jag?
För chippet kan paja, tex om man tappar nyckeln i marken.

Visst kan CEM glömma nyckelkoder. Det har jag faktiskt läst i ett annat inlägg.
Då hade den glömt båda nycklarna på något vis.

Saknad kontakt med AUM. Lyser det i stereon, Fyngersr den alls, eller är den rent av utbytt mot en universal/annan stereo?
Testat med båda nycklarna och bytt batteri i dem.

AUM verkar också kunna bero på CEM, men jag fokuserar inte på den just nu. Stereon är icke-standard så det kan hända att den tappat koden. Min bror har standardstereon kvar tror jag.

Den kommer och går. Den fungerar felfritt när den är igång, men ibland får den inte ström så då måste jag ta ut säkringen för att den ska fungera igen, men som sagt, låg prio på den.
av MickeM
#1377464
Har du inte orginalstereo så var inte den koden konstig alls. Att prion inte ligger där är självklart, men är det inte orginalstereon har inte CEM med den koden att göra. Det var dit jag ville komma med det.
Det är inte omöjligt med CEM, men det finns fler saker det kan vara. Vanligaste felen är väl ändå att dom slutar fungera när dom blir varma, eller blir vattenskadade.
Avsaknad av ström i eluttaget och stereon förekommer också, och då är det nån lödning någonstans, tror jag.

En 2004 och äldre kan ju reläerna bytas på enkelt. 2005 och nyare måste lödas bort/tillbaka.

Lite tjatigt men:
Har du kollat om det blir gnista på stiften?
Sätt ett stift i en tändspole och stiftet mot toppen.
Är det tryck kvar i fuelrailen efter startförsök?

För om det vore startspärren, borde du få texten "Startförsök avbrutet" i färddatorn, och startmotorn skulle inte slå till heller när jag tänker efter. Och det är bränslepunpen som bryts, inte spridarna.

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]