Sida 1 av 1
Styrstag V70 2.4T
Postat: ons 14 mar 2007, 13:01
av RichardB
Tjo,
Jag har enligt serviceprotokollet glapp i styrstag - ej akut. Antar att det har med styrningen att göra. Antar även att det är därför jag det är jobbigt att köra i högre hastigheter då minsta parering resulterar i att man måste vrida kanske en centimeter på ratten innan den börjar ta.
Någon som vet ifall man kan fixa det utan att byta delar? Såg något program på TV när dem renoverade bilar å det dom gjorde var att spänna på någon grej. Uppskattas även ifall man kan få en uppskattning på hur svårt detta är att åtgärda då jag har händiga kompisar, närverkstäder och aukt. volvo verkstäder att välja på
Mvh
Richard B
Postat: ons 14 mar 2007, 13:35
av greeeken
Yttre eller inre???
Det bör stå skulle jag tro.
Om man vet hur man gör så är det ju itne svårt.
för nån som inte kan är det väll ingen ide att ge sig in på
Glapp i styrstag är väll vibrationer i ratten ??
Postat: ons 14 mar 2007, 13:47
av RichardB
greeeken skrev:Yttre eller inre???
Det bör stå skulle jag tro.
Om man vet hur man gör så är det ju itne svårt.
för nån som inte kan är det väll ingen ide att ge sig in på
Glapp i styrstag är väll vibrationer i ratten ??
Det står bara "litet glapp på styrstag - ej akut" - frågade han på verkstaden, han hade ju inte riktigt koll på vad styrstaget gjorde.
Jag har både vibrationer i ratten och ett glapp när man skall svänga. Vibrationerna känns ungefär som obalanserade däck (kan ocskå vara fallet, då jag ej gjort detta)
Mvh
Richard B
Postat: ons 14 mar 2007, 15:05
av greeeken
RichardB skrev:greeeken skrev:Yttre eller inre???
Det bör stå skulle jag tro.
Om man vet hur man gör så är det ju itne svårt.
för nån som inte kan är det väll ingen ide att ge sig in på
Glapp i styrstag är väll vibrationer i ratten ??
Det står bara "litet glapp på styrstag - ej akut" - frågade han på verkstaden, han hade ju inte riktigt koll på vad styrstaget gjorde.
Jag har både vibrationer i ratten och ett glapp när man skall svänga. Vibrationerna känns ungefär som obalanserade däck (kan ocskå vara fallet, då jag ej gjort detta)
Mvh
Richard B
Ja då äre kanske innre styrstag, jag har precis som du säger vibrationer känns som obalans.
Ska byta mina i veckan så jag får väl lsvar om det är det
Postat: ons 14 mar 2007, 21:57
av linnar
Min son fick byta höger yttre styrstag efter besiktningen.
Ett styrstag inhandlades på Biltema för 180kr.
Från att bilen började lyftas upp till att den stog färdig på alla
hjulen igen hade det gått ca 30-35min.
Det var väldigt lätt med andra ord.
När man körde med det dåliga staget märkte man knappast något alls
i bilen. Min son blev förvånad när besiktingen sade att höger måste bytas
nu medan vänster sida kan bytas lite längre fram. Båda var alltså
glapp. Dvs han kände inget av detta när han körde.
Biltema köper man normalt inte sådana delar. Men bilen har gått 20 500 mil
innan detta första fel uppenbarade sig. Han tänker som så att om
Biltemas håller hälften så länge som orginaldelen kommer det
ändå att gå med ordentlig vinst.
Postat: ons 14 mar 2007, 22:39
av greeeken
linnar skrev:Min son fick byta höger yttre styrstag efter besiktningen.
Ett styrstag inhandlades på Biltema för 180kr.
Från att bilen började lyftas upp till att den stog färdig på alla
hjulen igen hade det gått ca 30-35min.
Det var väldigt lätt med andra ord.
När man körde med det dåliga staget märkte man knappast något alls
i bilen. Min son blev förvånad när besiktingen sade att höger måste bytas
nu medan vänster sida kan bytas lite längre fram. Båda var alltså
glapp. Dvs han kände inget av detta när han körde.
Biltema köper man normalt inte sådana delar. Men bilen har gått 20 500 mil
innan detta första fel uppenbarade sig. Han tänker som så att om
Biltemas håller hälften så länge som orginaldelen kommer det
ändå att gå med ordentlig vinst.
Jo det är sant det.
Så tänker jag när de gäller vindrutetorkarna iallfall.
Men har du tänkt påa tt göra 4 hjulsinstaällning efter att du bytt styrstag?
Postat: tor 15 mar 2007, 01:09
av cme
Jag är tämligen säker på att det är den inre leden som du behöver byta. De yttre är normalt lätta att byta. De inre kräver lite mera jobb eftersom de sitter innanför damaskerna som dessutom är infettade.
Fyrhjulsjustering är en självklarhet efteråt.
cme