Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1373384
Hallå!
Nu till vårkanten så ska främre kofångare bytas ut till en med mindre krockskador och sprickor. All el är utdragen ur den, med undantaget motorvärmarkontakten som sitter på förarsidan som endast har klippt kabel. På grund av detta så har jag nu försökt få ut den gamla utan att riktigt hitta något sätt att ta ur den ur plasthöljet. Det skulle vara skönt att ha kvar den gamla pga att man bor vid lite nordligare breddgrader, och snart ännu mer norröver.

Har bråkat med den i snart 1.5h, och det skulle vara skönt att få ur den. Några tips? Hittade ingenting om den heller i Heynes handbok och sökt runt lite online utan större tur.
#1373391
Har du tagit loss den gamla kofångaren borde du sett detta redan men...

Lägg dig under bilen och titta upp mot hålet. Det syns med ljus utan någon annan demontering. På originalmonterade motorvärmare brukar det vara en stor sexkantig mutter i plast säkert 7-8 cm rakt över. Denna är skruvad över en gängad ände på intagskabeln på insidan så att bara kontakten med locket sticker ut när man trär in kabeln från den sidan. Målet är att skruva loss muttern så att sladden sedan kan träs ut. Det sitter även en jordning här mot karossen med vanlig skruv. Jag har bytt intagskabeln nyligen och det var trångt att komma åt men lyfter man bilen är det ganska lätt. Lite svårt att greppa muttern bara.

Om det inte finns ett hål taget i nya kofångaren måste det sågas upp och passa den skålformade insatsen som sitter runt kontakten.
#1373403
Dextre skrev:Har du tagit loss den gamla kofångaren borde du sett detta redan men...

Lägg dig under bilen och titta upp mot hålet. Det syns med ljus utan någon annan demontering. På originalmonterade motorvärmare brukar det vara en stor sexkantig mutter i plast säkert 7-8 cm rakt över. Denna är skruvad över en gängad ände på intagskabeln på insidan så att bara kontakten med locket sticker ut när man trär in kabeln från den sidan. Målet är att skruva loss muttern så att sladden sedan kan träs ut. Det sitter även en jordning här mot karossen med vanlig skruv. Jag har bytt intagskabeln nyligen och det var trångt att komma åt men lyfter man bilen är det ganska lätt. Lite svårt att greppa muttern bara.

Om det inte finns ett hål taget i nya kofångaren måste det sågas upp och passa den skålformade insatsen som sitter runt kontakten.
Har inte tagit av den gamla ännu, råkade formulera mig kasst. Men den "nya" som plockades från skroten saknar iaf sin kontakt nu, får plocka över den "gamla". Tack så mycket!
#1373422
Du kan inte flytta över bara kontakten. De sitter gjutna i en intagskabel. Är kabeln klippt på dem gamla kofångaren behöver du en ny kabel men det är rätt lätt. Volvo tar fram en i rätt längd med hjälp av chassinummer. Den går hela vägen från utsidan till grenen under bilen som delar upp sig mot kupé och motorvärmare. Det du behöver flytta över är muttern och den kupade plastdel som kontakten är dragen genom. Alltså det du ser från utsidan runt om kontakten. Den går att trycka ur när man tagit bort kabeln.
#1373478
Nu hänger jag inte med.
Är kabeln avklippt efter intaget som du påstod förut, är den paj. = O-repabel.

Ska du demontera intaget får man dela vid skarven där det delar sig till motor/kupeuttag.
Och sedan dra intagskabeln komplett igenom hålet i kofångaren efter att ha lossat den som beskrevs tidigare. Montering i omvänd ordning.

Men, har intagskabeln klippts av är den skrot!
Det finns inget sätt att skarva den som är elektriskt ok. Bara livsfarliga sätt, som man ska ge själva tusan i.
#1373515
MickeM skrev:Nu hänger jag inte med.
Är kabeln avklippt efter intaget som du påstod förut, är den paj. = O-repabel.

Ska du demontera intaget får man dela vid skarven där det delar sig till motor/kupeuttag.
Och sedan dra intagskabeln komplett igenom hålet i kofångaren efter att ha lossat den som beskrevs tidigare. Montering i omvänd ordning.

Men, har intagskabeln klippts av är den skrot!
Det finns inget sätt att skarva den som är elektriskt ok. Bara livsfarliga sätt, som man ska ge själva tusan i.
Kabeln på den nya är avklippt. Kabeln på den gamla är hel. Så min tanke är att skära ut den hela kontakten från den gamla, borra upp hålet på den nya lite större och föra igenom den hela kontakten och kabeln och fästa den. Ingen skarvning av den nya.
#1373534
klacken skrev: tis 07 apr 2020, 16:07 Men varför tar du inte bara loss den gamla å sätter i den nya🤔
Precis min undran också.

Skulle ej avklippta uttaget vara något större än avklippta, får man ju bara borra/slipa upp hålet i nya kofångaren.

Skulle det vara tvärsom, får man tillverka en "bricka" på nått vis.
Kanske är det som menas.....

Calix och Defa passar inte ihop vid kupe-delningen.
Inte någon av ovanstående med annan tillverkare heller.

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]