Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xerxes76
#1373185
Jo ännu en tråd om det. Har en Volvo v70 d5 - 06 bilen går bra och är pigg men jag märkte idag att den tar olja ca 2 liter på 5 månader. Bilen har ny virvelspjäll men felmeddelandet fick jag kort efter bytet men mekaniker sa att det var en tillfällighet . Verkstaden har fel kodat bilen men vet inte var felet är. Dom har släkt lampan flera gånger men kommer tillbaka igen efter ett tag och alltid då jag kör på motorväg. Bränsle filter är utbytt. Då jag har på tändningen så tänds lampan direkt. Har sprutat startas runt motorn och sökt läckage. 2 gånger tändes lampan då jag gjorde en omkörning men nu senast precis innan. Vad kan det vara för fel?
av MickeM
#1373225
Först och främst:
Motorlampan SKA lysa när du slår på tändningen. Ända tills motorn startar.
Fortsätter den lysa då, är det något fel.


2liter olja på 5 månader säger absolut ingenting.
Rör det sig om 30, 300, 1500, 3000mil... ?

Utan att veta felkoden/erna går det inte att svara.
Slangar, bränslefilter osv, som är enkel koll, verkar du redan ha kollat.
av Xerxes76
#1373233
Triangeln som lyser. Ca 300mil. Fick även fylla på glykol halva bunken. Vattenpumpen är ny och fick fylla på glykol efter en tid vilket inte var oväntat men idag igen.. Har läst om andra som har samma felmeddelande men deras bilar går dåligt eller går att köra i 80 men min bil känns felfri men har ändå lampan tänd så jag hoppas att någon som har haft samma symtom kan komma med förslag om var dom hade felet. Tycker att det är konstigt att Volvo har den finessen motor service på bilen som inte berättar från dator var felet är. Har läst om andra som har det felet och fått lämna in bilen på verkstaden flera gånger och är tydligen ett svårt fel att hitta med felkodsläsare. Imorgon lämnar jag in bilen igen.
av MickeM
#1373358
Be dom skriva ner koden/erna.
HELA koden inkl siffror och allt!

Lysande varning så finns felkod.
Sen kan felet vara diffust, och svårlöst, det är riktigt.
Men kod finns.

En 2006 har också det förbättrade DIM.
En felande DIM kan tända div varningar helt felaktigt utan att andra Can-noder "bett" om det.
Dvs inga felkoder finns.
Med det är 2003 och äldre och mycket känt problem. Men klåparverkstäder finns det, och erfarenheten på så "gamla bilar" kanske heöer inte är på topp med relativt ny personal....
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]