Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Edgarn
#1371449
hej, tänkte höra vad ni tycker om en xc70 awd automat 2007, har kommit över en sådan men fått höra av några bekanta att automatlådorna i dessa bilar är inget att hänga i granen, samt att awd systemet kan börja klydda och då blir det dyrt.

va säger ni är det så vanligt med att lådan blir kass eller ett awd systemet krånglar? i övrigt har bilden rullat ca 17.000 mil.
av MickeM
#1371457
Hylsa och vinkelväxel är standardfel på Xc70 och Xc90 tom 2008'ish.
Mellan 10 och 20.000mil brukar dom ge upp men det finns dom som går något längre.
Men det finns firmor som renoverar och förstärker. Sen ska det hålla.

2008- så är problemen i bakdiffen istället.

Haldex dras med en del fel, men det gäller ALLA med Haldex. Inget Volvospecifikt.


Automatlådorna är rätt så bra på dom 5cyl, men eftersom oljan aldrig byts (ingår ej i ordinarie service) så kan dom växla ryckigt och annat trassel.
Kostar man på en sköljning, och helst innan felen uppstått så går dom prima i massor av mil
av Edgarn
#1371465
okej! ja en sköljning på lådan tänkte jag kosta på bilen. vet du hur det är med haldex mer än att hylsa och vinkelväxel brukar bli kassa? kan jag förvänta mig massa felkoder? för om något av dessa saker går sönder så varnar väl inte bilen? klarar mig bra utan 4wd men massa varning i displayn är man ju inte glad för.
av MickeM
#1371515
Edgarn skrev: ons 25 mar 2020, 20:57 okej! ja en sköljning på lådan tänkte jag kosta på bilen. vet du hur det är med haldex mer än att hylsa och vinkelväxel brukar bli kassa? kan jag förvänta mig massa felkoder? för om något av dessa saker går sönder så varnar väl inte bilen? klarar mig bra utan 4wd men massa varning i displayn är man ju inte glad för.
Hylsa och vinkelväxel är Volvo och inte Haldex.

Haldex har förtryckspump och annat som strular ibland, men det har inget med Volvo att göra, så det kan du googla separat.

Men har du inget AWD behov ska du nog titta på annan bil.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]