Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Silverhanden
#1370242
Hej igen forumet!

Volvo V70-XC 2001 2.4t

Min turbo är helt "död" och jag har tyvärr fått två olika förklaringar från en verkstad och en väldigt kunnig hemmafixare. Behöver därför hjälp av forumet för att bena ut allt så jag inte köper på mig onödiga delar.

1. Från hemmafixaren: Han tittade på turbon och försökte känna vid den om den öppnar någon port/laddar när jag varvade på tomgång, vet inte exakt vad han kollade men hans teori är att turbon har rasat totalt. Han menar att turbon borde arbeta på något sätt även fast det finns en tryckläcka/Givaren är trasig.

2. Ringde en verkstad och pratade lite. Personen där menade att om turbon inte får en signal från laddtrycksgivare eller liknande så kommer den inte arbeta alls och verka "död" fast den fungerar. Han menade också att det inte går att felsöka vad det är fel på utan att nästan ha gjort hela jobbet och bytt turbon.

Mina frågor till forumet är nu: Har någon rätt och isf om vad?
Skulle turbon försöka "arbeta/vara till liv" trots en läcka?
Går det att någorlunda enkelt försöka utreda/utesluta om det är fel på laddtrycksgivare eller turbon. En laddtrycksgivare kostar ändå några kronor och jag vill försöka utesluta det ena eller det andra innan jag börjar shoppa.

När bilen har felsökts med dator på 2 olika ställen ploppar den här felkoden upp:
Turbotryck 1600. (Givare 9125462)
Felkod Turboreglerarventil
/Felkod Laddtrycksgivare.

Vore väldigt glad för hjälp av någon med kunskap inom området då jag fått två olika råd.

Vänligen

Alex
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1370249
Om du har en felkod på givaren är det förmodligen fel på den, kablaget eller så är det hål i systemet så givaren ger felaktiga värden fast den är hel.

Om turbon rasat mekaniskt hade det hörts tänker jag.. De är dessutom rätt tåliga, inte som vissa saabar för det är vanligt förekommande. Dessutom är trycket helt elektronisk reglerat som om bilen inte får signal från givaren kommer den inte ladda oavsett turbons skick.

Det är mina tankar som lekman iaf.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1370259
På min V70N 2,4T så fick jag felkod på bl a turboreglerventil och turbon byggde enbart upp grundladdtryck tills dess att felkoden sattes, efter att konstaterat att det inte var fel på vare sig givare eller reglerventil så visade det sig vara reglerstången mellan wastegate och tryckklockan som rostat ihop i länkaget, lirkade loss reglerstången så att turbons tryckklocka kunde reglera som det är tänkt och nu fungerar bilen utan anmärkning. Radering av felkoderna krävs dock innan man får det att lira igen!
Det är lite bökigt att komma till att fixa eftersom det sitter en värmesköld över, men man kommer åt så pass att man kan känna om reglerstången rör sig överhuvudtaget innan man demonterar mer.
av Filippo76
#1370282
Om givaren är trasig hade jag börjat med att byta den oavsett. Sen kan du ta det därifrån. Rasad turbo är absolut ”worst case” och det tar du sist i så fall.
av kvillebäck
#1370285
Turbon bygger inte tryck på tomgång. Om den har rasat så ser du inte bilen bakom när du gasar på för all rök.
1 turboreglerventil.
2 spruckna slangar.
3 sprucken intercooler

Kolla alla slangar, känn efter sprickor och dra i dom för att se att de inte har lossat. Prova stora som små. När detta är klart så tag loss turboreglerventilen och försök se om den gör jobbet.

Tror du löser detta rätt lätt.

Lycka till!

Din verkstadskille är ganska rätt ute.
av Silverhanden
#1370775
Hej och tack för alla svar!

Hilmer: Min turbo bygger inte ett grundtryck överhuvudtaget, tror att han som hjälpte mig kolla på det kände vid reglerstången och den rörde sig inte alls.
Kvillebäck: Min bil rycker lite då och då men inga mängder. Kan vara så att lite olja sipprar ner när inte turbon arbetar alls?
Jag har testat att spraya startgas på alla slangar och ställen jag kommer åt men utan resultat hittills.
Vad gör en sprucken intercooler?

Övrig information: Min bil klarade avgasvärdena utan problem trots att inte turbon funkar, säger det något?:P

Tacksam för all hjälp jag fått!

Vänligen

Alex
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1370777
Bygger den inget laddtryck alls eller bara lågt? Bygger den inget tryck alls så får man kika närmare på wastegaten och hur den jobbar. Om fjädern i den är hel och armen/klaffen kan röra sig. Med ett stort läckage på något rör/slang så borde ha varit fler koder och större problem med körbarhet. Att MAP-sensorn ger kod kan vara förklaringen på att den rycker. Det tråkiga där att man antingen bara får bita ihop och byta eller så lär man försöka utsätta den för olika kända tryckförhållanden och övervaka hur den jobbar.
av v70t4y2000
#1370851
Kanske bara är membranet i Wastegateklockan som är trasigt.
Koppla in en slang som du vet 100 är hel och provtryck genom att blåsa o sug i slangen så märker du om den läcker.
Det skall vara "stumt" och inte gå att blåsa/suga i den.
WastegateKlockan reglerar själva armen beroende på lufttrycket.

Det finns lösa membran o köpa.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1370873
Silverhanden skrev: lör 21 mar 2020, 12:47 Hej och tack för alla svar!

Hilmer: Min turbo bygger inte ett grundtryck överhuvudtaget, tror att han som hjälpte mig kolla på det kände vid reglerstången och den rörde sig inte alls.
Även om du släcker felkoderna?
Reglerstången satt helt fast på min och rörde sig alltså inte alls, vilket gjorde att den laddade felaktigt och satte då felkoder. När väl felkoderna satt där så laddade den inte alls eller i alla fall väldigt lite (i vissa fall har detta kallats för grundladdtryck, kanske är det fel benämnt av mig!?).
Om felkoderna släcktes så gick motorn som den skulle, tills dess att den upptäckte att den inte kunde reglera ett högre laddtrycksuttag korrekt och satte då felkoderna igen.

Men det behöver ju naturligtvis inte vara samma fel på din.
Användarvisningsbild
av vetten
#1370924
Varför krångla till det? Har du verkligen kollat att stången till wg-n är rörlig fram och tillbaks det är ju wg-n som öppnar när trycket blir för högt om den fastnat i öppet läge kommer allt tryck att passera rakt ut alltså inget ladd, stången mellan vakumklockan och wg-n kan även ha hoppat av med samma resultat jag har varit med om det ett par gånger på andra turbobilar inget direkt ovanligt fel. Så mitt tips är att börja där och ja ibland är det bökigt att komma åt men det får man lösa. Att lyssna på vad en byta delar mek hos volvo säger ja det är väl det sista men gör, felkoder i all ära men dom pekar oftast enbart på symptom som kan orsaka just felkoden sällan själva felet, med andra ord man måste förså sambandet för att kunna förstå felet. Jo det finns väl en och annan mek som förstår men dom är lätträknade idag.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]