Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Silverhanden
#1370981
Marlbororam: Med friläge varvade jag en hel del till varvstoppet slog i. Killen som kände vid wastegaten/någonstans bakom turbon/reglerstång? sa att den var helt still och inte arbetade överhuvudtaget.
Hilmer: Det var typ 3-4 felkoder sedan när vi släckte dem kvarstod 1 felkod om laddtrycket, den jäveln ger sig inte xD - Det kommer däremot inga nya igen.
Vetten: Hur kollar man rörligheten?
V70T - Tack för tipset, ska ge mig på det!
Användarvisningsbild
av vetten
#1370988
Om man trycker på armen som kommer från wg-klockan så ska men kunna känna att den går att röra med ett litet motstånd, om "luckan" på turbon sitter fast borde den ladda hejvilt men den kan ju också fastna i öppet/halvöppet läge och då smiter ju laddet förbi och bara försvinner ut, ibland kan själva stången mellan wg-klockan och wg-spjället lossna och om allt annat är helt så kommer spjället att stå öppet = inget ladd.
av Silverhanden
#1373043
Ok, tack för svar!

Jag testade att byta ut min MAP-sensor eftersom den haft felkod - Kanske lite piggare men ingen skillnad ang turbon tycker jag.

Ska nu kolla alla slangar på något sätt och se om någon kan hjälpa mig att testa stången vid wastegaten!
Någon som har bra koll på det här och bor i Östergötland/Småland?

Vänligen

Alex
av SubMarine
#1373167
Kan du beskriva lite hur problemet uppstod? Kom det smygande med successivt minskad effekt eller försvann all effekt helt plötsligt?

Jag har erfarenheter från att tryckgivaren på inloppsröret (MAP) bråkar och då har min bil i alla fall tappat i princip all effekt, och den tappar all effekt direkt. Den går fortfarande jämnt och fint men är väldigt slö, speciellt i motorvägsfarter. När det har hänt så har jag fått en felkod på givaren efter några km körning. Felkoden måste självläka eller tas bort innan styrenheten börjar styra laddtrycket igen. Hade detta problemet för runt ett år sedan och då räckte det med en rengöring av givaren och sedan dess har den fungerat fint (43k mil på givaren).

På min 2.5T (V70:n) ställs tryckklockan/staget in på 0.125 bar förspänning, så om laddtrycksstyrningen inte fungerar är det runt 0.1 bar laddtryck man kommer ha ifall allt annat är mekaniskt helt. Detta förutsätter ju att ditt WG-stag är korrekt justerat från början.

Kan rekommendera följande videos:


Justering av WG-stag:
av Silverhanden
#1374928
SubMarine: Som ovetande amatör köpte jag Volvon utan fungerande turbo. Så vet inte riktigt hur problemet uppstod.

Jag kan be en vän att återställa felkoderna nu när jag bytt MAP-sensor så får vi se om det ger något. Jag installerade sensorn med -polen på batteriet urtaget, vilket ibland nollställer systemen?

Min bil är ju samma, den går jämt och fint. Bra tryck 1-3 även utan turbo men sedan blir det slött 4-5an.
Som nämnt så gick avgasvärderna igenom på besiktningen.

Vänligen

Alex
Användarvisningsbild
av Greffel
#1375233
Jag hade problem med turbotrycket i min S60, brukar köra nyare bilar så hade noll erfarenhet av att felsöka. Men jag började med att bygga en egen rökmaskin för att leta läckor i systemet.
Hade jag vart dig hade jag gjort det samma, det är nämligen så att om du har någon läcka kan du få felkoder som lurar iväg dig.
Bilder på min rökmaskin finns i någon tråd i forumet här.
av Silverhanden
#1380199
Tack för tipset Greffel! Jag hade inne den på ett snabbt felsök i verkstad, riktigt schysst kille som tittade. Han kände igenom flera slangar och konstaterade att dem var skit, inga synliga sprickor med torra och jävliga, gick sönder när han skulle lossa en. Så han tipsa om att byta dem och "magnetgivaren" eller vad den heter, som de passerar igenom. Nu ska jag bara beställa rätt slangar och givare så får vi se.
av Silverhanden
#1384512
Uppdatering:
Jag har nu bytt magnet/laddtrycksventil och 2 vakuumslangar till den. (Finns en till som är sliten men fick fel OEM av återförsäljare, så har fel slang hemma för sista bytet)

Efter bytet och start hände det något nytt med motorn. Det kom ett litet klick/klonk var 7-10 sekund regelbundet. En helt ny företeelse eftersom den alltid låtit väldigt mjukt och jämnt innan bytet. Jag körde en liten runda i den vilda fantasin att det var trycket som laddades på turbon men ack - Ingen turbo. När jag kom tillbaka efter att ha gasat ur lite så har klicket/klonket upphört.
Några idéer? Vänligen Alex
av Jonas_latt
#1384708
Jag skumma igenom tråden nu.
Och jag tror det e något enkelt fel om man bara vet vad man ska leta efter.

Jag började nyss på verkstad och jag har skruvat mycket hemma. Jag försöker alltid va så hjälpsam jag kan.

Jag skulle kollat Felkoder.
Sen lyssnat.
Har du läcka så brukar det höras.
(har byggt egen tryck testare så man man trycka alla slangar, intercoolern mm.)
Sen skulle jag kopplat in provisorisk turbo klocka och sett vad den laddar vid körning.
Kollar armen på turbon om allt rör sig som det ska.

Tror att i det läget vet man sedan felet.

Om du inte kan. Sväng förbi en firma och be om hjälp. Ofta hänger mekanikern med ut och försöker hjälpa på plats. Annars boka in en tid för felsökning 500-1000kr efter det ska du veta felet. Kanske e värt det?

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...