- sön 01 mar 2020, 10:25
#1367585
Ett litet rasslande på tomgång med varm motor har väldigt många M56'or med lite mil.
Hörs bäst sittande på huk vid förarsidans framhjul med varm motor och låda på tomgång. Tystnar först när kopplingen är helt nere så allt i växellådan står stilla.
Hörs inte under normal färd.
Det ljudet är inget att bry sig i.
Jag har själv haft flera, och min nuvarande har samma ljud. Köpte även den bilen med ljudet och har själv kört den i ca 12.000mil.
(+36,500mil i skrivande stund)
Ljudet blir varken mer eller mindre, och jag har haft andra bilar med liknande ljud.
Rasslar/skorrar det under färd är det en annan femma.
Oljebyte är aldrig fel.
Den kommer nog bli mer lättväxlad.
Dubbelmassesvänghjul som havererar låter förfärligt illa. Då är det inget snack om att nått är fel.
"M56-ljudet" förstärks säkert av lite slitet svänghjul, men så länge det bara rasslar lite halvdiskret på tomgång och inga andra symptom är det bara att köra.
Svänghjulsbyte inkl allt är närmare 20kkr så det kostar mycket mer än det smakar.
OCH det kanske inte tystnar ändå. =pengar i sjön.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.