- fre 28 feb 2020, 18:01
#1367303
Plötsliga vibrationer, vobblande, bla.
Eftermarknadsfälgar har ofta olika ringar i plast man kan byta för olika centrumhål.
Kör man utan en sådan, så uppstår symptomen.
Att slipa/svarva upp centrumhålet blir i så fall ett precitionsjobb för att matcha orginalfälgarna exakt. Inget för klåpare.
Slipa med tex dremel rekommenderas verkligen inte.
Då är fälgarna fördärvade sen.
Fick dom bättre väghållning?
Nope!
Bryr dom sig?
Knappast.
Att man inte får öka spårvidden för mycket har sin riktighet, och är inget typiskt paragrafrytteri som många tror.
klacken skrev: ↑tor 27 feb 2020, 22:29 Centrum är ju 1,7mm mindre så är lite jobb att slipa upp det men går om man vill. Har du någon möjlighet att få dom i en svarv så är det enklare.Aluminiumfälgar som inte centrerar på navet ger väldigt ofta skumma symptom.
Plötsliga vibrationer, vobblande, bla.
Eftermarknadsfälgar har ofta olika ringar i plast man kan byta för olika centrumhål.
Kör man utan en sådan, så uppstår symptomen.
Att slipa/svarva upp centrumhålet blir i så fall ett precitionsjobb för att matcha orginalfälgarna exakt. Inget för klåpare.
Slipa med tex dremel rekommenderas verkligen inte.
Då är fälgarna fördärvade sen.
klacken skrev:Finns massor som kör med fälgar med fel ET eller spacers.Japp. Dom vill ha bredare däck än vad som är möjligt utan att ta i fjäderbenet och/eller innerskärmen med orginal ET.
Fick dom bättre väghållning?
Nope!
Bryr dom sig?
Knappast.
Att man inte får öka spårvidden för mycket har sin riktighet, och är inget typiskt paragrafrytteri som många tror.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.