Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yrrol3
#1366464
Idag så saknar turbon något flås/tryck, det är som att den inte använder turbon alls.
"Styrsystemservice erfordras" och är trög som sirap vid start och släpar sig fram. Klarar nog inte tvinga upp bilen i över 100/110. Läcker kylarvatten men håller normal värme.

Tidigare så har detta berott på dåligt batteri och den har blivit bra när man laddat upp och kört lite.
Nu vill den inte återställas mer. Förutom en gång när jag körde diagnosen under många timmar och startade den, då funkade den med full turbo. Tills jag skulle köra dagen efter så var den "blockerad" igen.

1) Jag blir nyfiken om turbon kyls av kylarvätska och kan ha tagit skada av att jag kör runt trots uppmaning att fylla på.

2) Och hur/om motorn kan blockera turbon. Är det spjäll någonstans som kan göra detta?
av glock40sw
#1366614
Vanligaste orsaken är tryckgivare för partikelfilter eller själva filter ,då sänker bilens elektronik effekten till sk. limp-home läge. Utan felkodsläsning kommer du ingenstans ,och felet ,vad det nu är måste repareras , bara släcka koder hjälper inte.
av murta79
#1368360
Har ett liknande fel på min D5 -06 185hk. Precis samma symptom, felet kom och gick i några år men nu senaste året så får jag "motorsystem service erfordras" direkt när jag varvar över 2-2500 var. Kan vara EGR-ventilen som fastnar i öppet läge pga av för mycket sot. Provade att blocka min EGR men hjlpte inte. På min finns även en motor som styr TVA (turbo vane actuator) som kan kärva. Sen finns det en turbo boost control valve som kan kärva. Kan ju även vara så att turbon har gett upp men då tror jag att du hade hört detta. Du kan också provtrycka "trycksidan" på turbon till insuget för att se så att inte t.ex intercoolern läcker ut laddluft.

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]

Xc70 koppling brand

Låt någon från en oberoende firm[…]