Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366046
Jag har en V70 diesel automat 163 hk 2007 som väsnades i vänster ytter Knut.
Köpte ny och skulle montera.
Allt ser rätt ut med splines och mått.
Det verkar som att den nya knuten är någon tiondel för liten mot drivaxeln. Någon som har info om vad som är fel?
Tacksam för svar!
#1366084
Martin713 skrev:Det verkar som att den nya knuten är någon tiondel för liten mot drivaxeln.
och
Martin713 skrev:Drivknut går inte att trycka in i navet
Lite motstridande uppgifter, eller är det problem med båda ändarna på drivknuten?

Problemet mellan knut och drivaxel:
V70 2001-2007 har två olika drivknutar fram;
90mm diameter = 33 splines invändig i knuten
98mm diameter = 27 splines invändig i knuten

Problemet mellan knut och hjullager:
Rost i hjullagerens splines, får skrapas rent noggrant. (eventuellt deformerad splines-profil)
#1366092
Martin713 skrev: lör 22 feb 2020, 17:26 Jag har köpt på V-parts och bildelen i vara. Tror inte att det skall vara budgetgrejer.
Jag skulle nog ha kontaktat kundtjänst och frågat om det är något känt problem..
Själv köper jag bara delar som är tillverkade av någon känd "premium" leverantör typ SKF, FAG eller liknande. Alla tillverkare kan förstås göra fel men de som levererar som OEM har betydligt tyngre ansvar att bitarna passar, och då måste de ha sin tillverkningsprocess under perfekt kontroll :P
Går splinen att få in en liten bit eller inte alls? Är det rätt antal splines?
#1366116
Jag har några gånger fått fila lite lite på splinsen på drivaxeln. Dom har haft grader, typ, och det har räckt för att knuten inte glidit på axeln

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder