Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1367547
Trippelsons skrev: lör 29 feb 2020, 22:25 Den trasiga damasken är på andra sidan... snurrar jag på däcket där låter det inte... hmm
Ok. Jag tog för givet att det var samma sida.
Det hade varit ett helt logiskt sammanhang.

Blir det ljud även om man vrider hjulet sakta?
I så fall skulle jag känna på axel, knut och hjullager mm med ett finger, för att känna vart det känns mest.

Knut eller hjullager känns troligast, även om slutväxeln i växellådan inte kan uteslutas.
Passagerarsidans drivaxeln här ett stödlager också.

Edit: "Slutväxeln i växellådan" skulle det stå. Naturligtvis inte "Styrväxeln i växellådan"
Damn you autocorrect...
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
#1367570
Ska titta på det idag... återkommer såklart. De va attans vad många fel man hittar när man börjar leta.
Slänger ut en liten till fråga: mitt tanklock låser sig inte, själva luckan är hel men ”låspiggen” är intryckt... hur får man den att fungera igen?
av MickeM
#1367581
Trippelsons skrev: sön 01 mar 2020, 09:33 Ska titta på det idag... återkommer såklart. De va attans vad många fel man hittar när man börjar leta.
Slänger ut en liten till fråga: mitt tanklock låser sig inte, själva luckan är hel men ”låspiggen” är intryckt... hur får man den att fungera igen?
Jag rekommenderar att du låter den vara.
Den krånglar ibland, och då får du krångel när du ska tänka. Säkert när du har ont om tid.
"Låsets" pigg går in i en plastögla. En liten skruvmejsel så är det forcerat OCH du fick repor mm samt stulen bensin/diesel.
Utan lås får du "bara" stulet bränsle.

Tanklockslåset stoppar bara ärliga personer, och då oftast bilägaren själv.

Sannolikt är det avsiktligt satt ur spel pga tidigare ägare tröttnade.
av Erik Å
#1367589
För att återgå till drivknutarna.. jag hade en trasig damask, rev alltihop, bytte damask och två år senare havererar drivknuten. Med facit på hand inser jag att det hade varit smartare att köpa ny knut inklusive damask redan från början för att slippa göra jobbet två gånger. En knut kostar 300-700 kr hos Trodo beroende på fabrikat.
av MickeM
#1367593
Erik Å skrev: sön 01 mar 2020, 10:34 För att återgå till drivknutarna.. jag hade en trasig damask, rev alltihop, bytte damask och två år senare havererar drivknuten. Med facit på hand inser jag att det hade varit smartare att köpa ny knut inklusive damask redan från början för att slippa göra jobbet två gånger. En knut kostar 300-700 kr hos Trodo beroende på fabrikat.
+1på den, och är det inre knuten så byter du komplett axel enklast.

Allt beror givetvis på hur trasig damasken är.
En spricka så den svettats lite fett är det ingen fara. Då har det nog inte kommit in smuts.

Helt öppen för elementen, så kan man räkna bort knuten. Då är den så gott som havererad.

Allt däremellan är bedömningsfråga.
#1367609
Jag ska lyssna mer noga idag. Det stör mig enormt att det låter när jag rullar på däcket, knäpper... har googlat så mycket nu så att det till och med kan vara hjullagret som låter. Det gör inget att min bil står där den står så det får ta lite tid att lösa problemet. Det sista jag vill verkar vara att själv byta drivaxel.
Tyvärr är det på höger sida en HELT trasig damask men ljudet hörs på vänster hjul. Upplever inget glapp när jag tycker i däcket men när jag tänker efter så är det högersvängar som ljudet ökat en aning på.
av MickeM
#1367610
Drivaxeln är inte så svårt att byta.
Högersidan är lite lång, och har ett stödlager på motorn. När lagerhållaren är lossad är det bara att dra ut den ur slutväxeln. Ingen C-ring eller någonting. Det kommer dock ut lite växellådsolja om du inte kraftigt lutar bilen åt andra hållet.
Ha olja till hands vid återmontage.

Att yttre knuten måste loss ur navet är ju självklart, men det måste den för damaskbyte ändå.
av Erik Å
#1367623
Volvo tar tyvärr typ 5000 kr för en drivaxel. :-( Drivknuten.se säljer kinakopior för knappt hälften, jag kör med en sån på prov just nu.
En ytterknut med damask får man som sagt för 500kr. Frågan är bara hur länge innerknutarna håller, jag tror de går betydligt längre än ytter- men jag kan ha fel.
Stödlagret går faktiskt att smörja upp och livslängdsförlänga genom att trycka in fett med tummen från insidan, det kan man göra utan att ta loss något.

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]