Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trippelsons
#1365845
Ny på forumet av den enkla anledningen att jag behöver experthjälp av er. Ägare av en Volvo V70 02:a som rullat härliga 27.000 mil. Är även 3 barnsmamma så tid och pengar är inte mina starkaste sidor. Så de var en liten presentation om mig, nu får vi se vad ni säger om mitt problem. (Ha snälla i åtanke att jag långt ifrån är kunnig på bilar).

Ljudet beskriver jag som klapprande och följer hastigheten. Trycker jag ner kopplingen eller lägger i friläge så försvinner ljudet. Ljudet hörs endast under körning och inte konstant utan oftast kommer det efter en längre färd (jag gör många korta körningar åt mina barn). I samband med att dessa ljud har uppkommit som jag tycker kommer framifrån så har bilen uppfört sig märkligt, alltså i högre hastighet så skakar bilen som om man kör på streckade linjer och tycker att de blir aningen värre vid gaspådrag.
Ljudet följer alltså hastigheten men det hörs inte i så höga hastigheter dock hörs det rejält vid lägre hastigheter och då på alla växlarna.

Bra att veta:
Tycker att de är värre/kommer fortare vid mildare väder.
Har under vintern haft svårt att få i backen utan att först rulla lite eller lägga i ettan först.

Någon tanke om vart man ska börja kolla?
av MickeM
#1365853
Drivknut, tänker jag, även om det inte är klockrena symtom. Borde vara konsekvent.

Det ökar inte vid sväng?

Vrid hjulen och syna gummiskydden på drivaxlarna. Både inre och yttre på båda sidor fram. Du behöver inte lyfta bilen för detta.
Enkelt och gratis koll.

Passa samtidigt på att rycka och slita i alla 4 hjulen, så inget är löst.
Dåligt åtskruvat hjul är också möjligt med dom symptomen. Men borde också vara konsekvent, och inte bara efter en stund.
av MickeM
#1365864
Ja, jag tänkte inre. Eller stödlagret till höger drivaxel.
Men det är helt sant att det inte stämmer riktigt. Bla för att det bara låter ibland.

Videon funkade inte just nu. "Återkom snart igen" stod det.

Länka till Youtubeklipp funkar alltid.
av Erik Å
#1365872
#1 Kolla att alla hjulbultarna är åtdragna. :-)

Dåliga drivknutar (yttre) brukar man kunna avslöja om man åker runt i låg fart på en stor tom parkeringsplats med nedvevade rutor och fulla hjulutslag.. Då brukar det höras klickande ljud. Men inte alltid :oops:
En ytterknut gav upp för mig i somras och den höll helt tyst i svängprovet. Men när man åkte i 80-90 så började framvagnen skaka efter att man kört några mil. När jag frikopplade så slutade skakningarna helt..
av MickeM
#1365902
Ta och känn på bromsskivan efter åkturen.
Anliggande broms kan ge både vibrationer och ljud. Men inte direkt "klapprande" ljud.

Kunde tyvärr inte höra något direkt onormalt i videon.

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm