Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tybbe
#1365411
Hej jag tänkte byta k-stag på bilen v70 t5 06 och nu är frågan ska man köpa på Biltema eller v-parts eller Mekonomen m,m för det skiljer en hel del i pris men jag tänkte mest på kvalitet och hållbarheten m,m ?????
av Dextre
#1365415
En högst egenhändigt sammansatt teori följer och många kommer säkert säga emot. Det är jag beredd på.

Biltemas sortiment är svårt att kvalitetsbedöma utan att ha provat exakt samma del en väldigt begränsad tid bakåt. De har nämligen stor variation på sina leverantörer och man kan inte veta om något som varit bra fortfarande är det. En del saker är väldigt bra.

När det gäller bildelar som är modellspecifika speciellt på äldre bilar tror jag att chansen att en dyr del någon annanstans är mycket bättre är mindre eftersom det inte finns så många leverantörer som fokuserar på de delarna. Iaf inte på en gammal bil. Du betalar helt enkelt mindre för samma sak. Skulle det gälla en blocknyckel finns ju hur många som helst som tillverkar.

Så tror jag att det är generellt och jag har upplevt det med de delar jag har köpt. Har du turen att någon provat exakt detta stabilisatorstag har du ju givetvis mer på fötterna.
av Erik Å
#1365511
Jag kör också med Biltemas stabilisatorstag numera
- Billiga
- Håller flera år, men förmodligen inte lika länge som original
- enkla att byta när de blir glappa, man behöver inte ens lyfta bilen. (V70 classic fram) Fullt rattutslag så kommer man åt dem.
Om jag minns rätt så lyfte jag nog på gummibälgarna och fyllde upp med så mycket fett det fick plats innan jag monterade dem..

Men spindel-, styrleder och bussningar skulle jag aldrig våga köpa från BT, där får det bli något välkänt "premium"-märke inköpt från Trodo.se eller liknande ställen. Inga "noname" produkter i säkerhetskritiska eller svårbytta positioner tack. Samma sak med hjullager och bromsslangar. Har slutat använda BT bromsbelägg, de blir snorhala i saltblasket :-o
#1365594
Japp kan bara hålla med övergående talare, dock så ska man se upp med låsmuttern som följer med dessa. Jag hade iaf problem med att få dom att stanna på plats, ville alltid skruva upp sig :bored: tills jag drog åt dom med muttersmackaren då satt dom kvar :-)
av Tybbe
#1365633
Hej jag har även samma fundering kring bromsbelägg både orginal och Mekonomen, v-parts eller Biltema själv köpte jag skivor och klossar fram från merbil.nu för 1200 kr för både skivor och klossar fram och tog det väldigt lugnt med inkörningen med nya bromsar fram. Men nu behöver jag också byta klossar fram och min nuvarande klossar fram har hållit bra i 6 år och nu ser jag att merbil.nu tar 120kr för klossar fram till min kärra v70 t5 06 det är skrämmande billigt men som sagt har jag själv dom på min bil och det funkar hur bra som helst. Men bromsar ska man vara noga med m,m vart köper ni era broms grejer själv ????
#1365641
Tybbe skrev: tor 20 feb 2020, 13:31 Hej jag har även samma fundering kring bromsbelägg både orginal och Mekonomen, v-parts eller Biltema själv köpte jag skivor och klossar fram från merbil.nu för 1200 kr för både skivor och klossar fram och tog det väldigt lugnt med inkörningen med nya bromsar fram. Men nu behöver jag också byta klossar fram och min nuvarande klossar fram har hållit bra i 6 år och nu ser jag att merbil.nu tar 120kr för klossar fram till min kärra v70 t5 06 det är skrämmande billigt men som sagt har jag själv dom på min bil och det funkar hur bra som helst. Men bromsar ska man vara noga med m,m vart köper ni era broms grejer själv ????
Biltemas bromsbelägg dammar mer har jag hört annars så funkar dom klockrent. Mekonomens, är det ProMeister tro? Hade dom klossarna på förra bilen och dom var rena skiten tyckte jag, fick trampa stenhårt på pedalen för att dom skulle ta samt att ytan på dom blev typ glaserad :x Men dom höll länge :bored: Vparts vet jag inte.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1365652
DayDreamer skrev: tor 20 feb 2020, 15:15
Tybbe skrev: tor 20 feb 2020, 13:31 Hej jag har även samma fundering kring bromsbelägg både orginal och Mekonomen, v-parts eller Biltema själv köpte jag skivor och klossar fram från merbil.nu för 1200 kr för både skivor och klossar fram och tog det väldigt lugnt med inkörningen med nya bromsar fram. Men nu behöver jag också byta klossar fram och min nuvarande klossar fram har hållit bra i 6 år och nu ser jag att merbil.nu tar 120kr för klossar fram till min kärra v70 t5 06 det är skrämmande billigt men som sagt har jag själv dom på min bil och det funkar hur bra som helst. Men bromsar ska man vara noga med m,m vart köper ni era broms grejer själv ????
Biltemas bromsbelägg dammar mer har jag hört annars så funkar dom klockrent. Mekonomens, är det ProMeister tro? Hade dom klossarna på förra bilen och dom var rena skiten tyckte jag, fick trampa stenhårt på pedalen för att dom skulle ta samt att ytan på dom blev typ glaserad :x Men dom höll länge :bored: Vparts vet jag inte.
Jag har från Bosch nu och märker ingen större skillnad mot Biltema iaf. Båda funkar och dammar en del men det är lätt att tvätta bort. På nätet är ju även märkesdelar så billiga att det liksom kvittar lite.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]