Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haraldkasper
#1364773
Jag har en v70 awd 1999 som kokar när jag kört ca 4km på tomgång kokar den inte alls inget vatten i oljan och ingen olja i vattnet och ryker inget ur avgasröret så bör inte vara topplockspackningen kan det vara vattenpumpen och hur kollar jag det i så fall.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1364775
Kan va termostaten.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av MickeM
#1364890
Om felet är termostaten får du värme ur elementet och temperaturen går upp normalt i början, men fortsätter sen uppåt. Hur fort beror på belastning och utetemperatur.
Vanligaste termostatfelet är det omvända.
DVS går inte upp i temperatur.

Om felet är vattenpumpen får du ingen eller högst medioker värme ur elementet, och temperaturen stiger sannolikt fortare än normalt.
Kylvätskan cirkulerar inte mer än självcirkulationen internt i motorn. Den går inte/väldigt lite genom elementet och kylaren.

Är det topplockspackningen, brukar det lukta avgas ur kärlet.
Bubbla när motorn går.
Bygga upp lufttryck, så vätskan pressas ur.
Toppackningen är ovanligt fel på volvofemmorna. Då oftast ett följdfel av överhettning.

Dåligt/otätt lock eller kärl, så kan den bete sig som den kokar, fast ändå ha normal temperatur.
Vattnet kokar alltså, för under tryck kan du ha normal temp på över 100grader.
Inget övertryck, så kokar den vid normal temp.
Men visst den hög temp, är felet nått annat.
av rd350
#1364932
Det händer faktiskt att termostaten spricker och ställer sig på sniskan, då vill motorn koka. Har sett det ett par gånger på sådana motorer. På pirat-vattenpumpar sitter det ofta impeller i plast som havererar. Termostat är enklast att kolla...
av Haraldkasper
#1364998
På tomgång kan jag ha motorn på länge provat typ 30min då kokar den inte men kör jag iväg så går tempen upp till normalt på typ 2km körning sen stiger den snabbt upp på det röda områden. Och då kokar den som fan för att plötsligt försvinner vattnet . man kan inte heller se vart vattnet tar vägen ingen vatten ånga vad jag kan se någonstans
av MickeM
#1365106
Haraldkasper skrev: sön 16 feb 2020, 22:59 På tomgång kan jag ha motorn på länge provat typ 30min då kokar den inte men kör jag iväg så går tempen upp till normalt på typ 2km körning sen stiger den snabbt upp på det röda områden. Och då kokar den som fan för att plötsligt försvinner vattnet . man kan inte heller se vart vattnet tar vägen ingen vatten ånga vad jag kan se någonstans
Får du bra värme från elementet eller inte?

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]