Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robine
#1364495
Sitter och planerar inför sommarens utflykter och något som jag länge velat göra är att bila till (och i) europa men har alltid varit för feg på pga jag bara ägt gamla bilar..
Inget undantag nu men frågan är om man skulle våga sig på en trip "neråt" ändå? Målet är Nederländerna men vi vill även se Tyskland och Belgien, kanske tom en sväng till London.

Jag tänker att följande saker utförs innan avresa; oljebyte och multiremsbyte (inkl spännare).
Sommardäcken är i bra skick och att jag tecknar en vägass försäkring som gäller i Europa.

Det är Volvo V70 2.5T -04 som till sommar kommer ha rullat ganska precis 27000mil (knappt inkörd...? :))

Finns det några modellspecifika delar som bör bytas/kontrolleras som kan förhindra driftstopp?

Övrig input / tankar / idéer?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1364496
Bra att ha i åtanke är att även en ny bil kan haverera, så att din bil skulle kunna bli ett problem tror jag inte sett ur den synvinkeln.
Dock känner du din bil bäst och vet hur den har varit på sistone/i din ägo.
Ett råd skulle kanske vara att inte köra livet ur den på Autobahn, det är väl ofta då bilar kan ge upp.
Men det är lockande att ge järnet när det blir fri fart, det gör jag om jag ska vara ärlig. :-)
av MickeM
#1364506
Ta med lite servoolja, och bromsvätska.
Bromsvätska främst för om slavcylindern plötsligt skulle börja läcka. Servooolja är svårare att köpa vid mack än motorolja.
Vatten brukar jag ha i större PETflaska. Både för att dricka om man blir stående samt om det blir kylvätskeläckage.

Kolla luften i reservhjulet och så du har med vad som krävs för hjulbyte.

Mobilladdare för 12v givetvis.

Något som ofta glöms bort också, är avgassystemets skick, SAMT dess upphängningar.
Tråkigt att få brölande bil på långresa, och ännu tråkigare med nerramlat rör.
Ovansidan av bakre ljuddämparen är vanligt läckställe. Man känner det blåser med motor igång om man sträcker in handen och känner runt.

Kolla också så du kan låsa upp dörren manuellt med nyckeln om fjärren havererar/ batteriet i den tar slut. Det låset sitter ofta fastrostat.

Järntråd och silvertejp kan fixa mycket....
Senast redigerad av 2 MickeM, redigerad totalt 0 gång.
av Bempo
#1364508
Det som främst kan vara skillnaden för bilen på en sån resa är högre temperaturer. Högre omgivningstemperatur, högre hastighet och varv på allt, fler timmar sammanhängande körning. Med de förberedelser du nämner och byt också vattenpump när du byter rem, då tvivlar jag på att du skulle få några problem. Och är det nåt så är det inga större problem få tag på delar till en Volvo.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1364525
Ha med telnr till assistansen inprogrammerade på telefonerna, när man står där är det skönt att slippa leta, behöver man dem så vill man ha det rätt snabbt :-) Ha med gula västar till de som ska också samt extra vatten och kanske en liten påse godis som ej kan smälta i bilen, typ M&M:s.

Sen kan man ju gå till ytterligheter men se över vätskorna i bilen samt eventuella läckage. Ta en koll runt skicket på bromsarna och lys runt bland skarvarna med en bra ficklampa med.Ha gärna lite extra tid på er med och kunna göra spontana stopp, ibland kan en rastplats vara riktigt rolig om man tar sig lite tid med en matsäck och kasta en tennisboll till varandra :)

Just det, silvertejp är bra som sagt men även två slangklämmor i två olika storlekar samt en liten bit trädgårdsslang ;-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1364541
Jag köpte min likadana bil vid 28000 mil för fyra år sen. Varit nere i Europa med den tre gånger. I sommar bär det av igen. Jag har i princip inte haft något strul alls mer än lite mekaniska slitagedelar som behövt bytas mellan 28000-36000 mil som den står på nu. Så jag är inte särskilt orolig.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1364554
Sedan finns det hur mycket praktiska tips som helst som ovan, även om jag inte haft med mig så mycket eftersom jag resonerat att vad som än händer kommer det vara något annat än det jag har med grejer till..

Dock är det trevligt om ACn funkar. Så kolla nivån i den om du inte vet att den är bra. Jag är verkligen inget fan av isande kyla men när det närmar sig 35 grader ute blir man snabbt väldigt trött utan om det inte går så långsamt att det är ok att köra med rutorna nere.
av LaRy
#1364558
Hej!
Har varit i Europa ett flertal gånger med gamla bilar. Många kloka saker har sagts redan. Att ha en bra verktygssats är alltid bra. Har själv bytt en vattenpump på en campingplats i Spanien.
Det viktigaste, kolla inte hur snabb bilen är i Tyskland, inte en ända gång! Är det något lager som är dåligt i motor eller växellåda, kommer det att knaka p.g.a. långvarig maximal belastning. SÄTT EN GRÄNS HUR FORT DU KOMMER KÖRA! Själv tycker jag, med hänsyn till bilen, att vid ca 140 km/tim knallar en modern bil på utan att vara speciellt ansträngd och rimlig bränsleförbrukning.
Ny olja, koll av bromsbelägg, samt som tidigare nämnts, avgassystem i god form. Är det rostigt, kommer det att gå sönder. Vid min sista tur till Tyskland med S80 gick den bakre dämparen sönder vid snabb motorvägskörning.
av robine
#1364603
Wow vilken respons! kul :)
Många bra tips tack! Kanske vågar vi oss på det detta :-)
Avgassystemet är nog det jag skulle kunna ta en extra kontroll på, upphängningarna är OK men osäker hur rostigt det är (bara ägt bilen sen augusti)

Gällande slavcylinder så gäller det endast manuell låda? Jag har automat och planen är att byta oljan under våren
Kamremmen är nyligen bytt men osäker på multiremmen därför tänke jag byta den inkl spännare innan sommaren men vattenpumpen sitter väl på kamremmen? Så den byter jag väl inte samtidigt

Gällande Autobahn så är det så klart lockande att testa farten men jag kommer hålla mig lugn o inte tok-köra. Blir det av kommer vi inte ha bråttom utan ta god tid på oss, många stopp och inte så många mil per dag.
ACn fungerar men jag funderade på om man skulle ha en extra rem med sig ifall ac-kompressorn ger upp? Är det bara hänga tid en kortare rem ifall oturen är framme?

SBergdahl, det känns ju "tryggt" att du bränner ner till europa med en liknande bil utan konstigheter. Hur brukar du åka, båt till Tyskland o sedan vidare? Tar tacksamt emot tips :)

För en som aldrig bilat i europa, vad mer finns det o tänka på? Vägtull? Nåt från försäkringsbolaget? Bör jag boka något innan avresa? Har förstått att man ska ha reflexväst i bilen, är det några mer saker man måste ha i bilen?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1364606
Lite olika i olika länder, finns vad som gäller om du googlar. Men egentligen inget konstigt. Reflexväst och inte prata i telefon medan du kör typ. Finns några olika utsläppszoner i olika länder beroende på vart du ska, mest storstäder.

Jag tog senast färjan Malmö travemunde med avgång eftermiddagen och framme på kvällen. Sedan är det bara att sätta farthållaren på 170 (med automaten ca 3000 rpm dvs inget extremt) och så är man i alperna på morgonen. Men då har Tyskland varit en transport inte ett mål. Föredrar just autobahn nattetid eftersom man annars gärna fastnar lite mellan den jättesnabba och den jättelångsamma filen. De gillar inte avstånd där nere heller, åtminstone inte lika mycket som jag gör, så jag tycker natten och lite trafik känns bättre.

Ger kompressorn upp kan du bara dra säkringen till magnetkopplingen. Inte för att det egentligen finns någon anledning till att just den skulle ge upp av alla saker på bilen.
Rost i golvet på 745 B234F

B6244FS.... Heh, hade ingen aning om att den fanns[…]

Jag lyfter alltid min 6 åring in och ut ur b[…]

Kolla först att kamremmen är hel. Kolla […]

jag glömde skriva det att när bilen g&ar[…]