Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1463780
Lödde bort den som såg likadan ut som satt bredvid och testade.
Får en lägre resistans när jag mäter med negativa på katoden och positiva än tvärt om.
Lade sedan 7v backspänning på den med ett 1kOhm motstånd i serie och mätte spänningen över den och fick 7v. Vände sedan polaritet på den och testade igen. Då sjönk spänningen över den till 0.77v.
Känns som att du har rätt i att det är en vanlig diod. Det gör ju det hela lite enklare

Edit
Kom på att det kanske var dumt att testa med 7v. Det är ju ändå en komponent i en bil. Testade med 12v och ett 10kOhm motstånd men fick samma resultat. Bör jag testa med kanske 14v också?
#1463783
I och för sig skulle ju zenerspänningen kunna vara högre än 7V. Du råkar inte ha tillgång till typ 20V att testa med?
Jag skulle själv ha valt 15 eller 18V zenerspänning på en diod avsedd att skydda mot spänningstransienter i fordonselektronik.
Framspänningsfall 0.77V vid 6mA låter helt normalt både för en vanlig diod och en zenerdiod ;-)
Annars, testa med en 1N4148 eller ännu hellre något likvärdigt men med ytmonterad kapsel, t.ex. LL4148
De där glaskapslade dioderna är lika som bär och saknar typmärkning. :P
Flertalet tillverkare har svart katodmarkering men just OnSemi verkar ha gul..
Tillverkning av dioder är liksom "entry level" för alla som har ambition att starta halvledartillverkning så det finns hur många fabrikat som helst

https://se.rs-online.com/web/p/schottky ... s/1241677/
LL4148.JPG
LL4148.JPG (34.85 KiB) Visad 556 gånger
#1463800
Har testat med 15v och 20v nu också med samma resultat. Full fräs i ena riktningen och ca 0.7v i framspänning.
Ska rota lite i lådorna på jobbet och se vad jag kan hitta för dioder.
Supertack för hjälpen med det här, helt ovärderlig för en amatör som mig.
Inser så här i efterhand att det var rätt naivt att tro att man hittat rätt diod genom att titta på första bästa bild på Google :-D
#1463943
Det här var den bästa jag kunde hitta på jobbet
https://se.farnell.com/stmicroelectroni ... ?st=1n5818
Droppar spänningen till ca 0.2v när jag mätte på den.

Blev såhär när jag satte dit den. Inte det snyggaste jag gjort kanske :-)
DD2E1B29-ED51-43A2-A7D6-4C8517BFEE2C.jpeg
DD2E1B29-ED51-43A2-A7D6-4C8517BFEE2C.jpeg (1005.94 KiB) Visad 526 gånger
Har inte vågat sätta i den i bilen och testa än. Vad tror ni kommer det funka? Har ju inte så mycket att förlora.

Ringt runt till lite skrotar idag för att jaga en ny. Vissa påstår att det räcker med att det är samma artikelnummer så ska det funka medan andra säger att de är kodade till bilen. Så oavsett om de har samma nummer så måste de omprogrammeras av Volvo för att de ska funka. Någon som vet hur det det ligger till?
#1464206
Jag kan i alla fall rapportera att lödningen fungerade på min BCM - samtliga bromsrelaterade fel är borta. Dock öppnade jag enheten lite annorlunda - kapade försiktigt av locket med en Dremmel. Ser inte särskild snyggt, men det gjorde jobbet.
Beträffande lödningen – hade inga löd verktyg så köpte en billig lödkolv - Weller Sp15 samt 1 mm blyfritt lödtenn. Kretskortet gick inte alls att löda med denna kombination. Tyckte att en amatör/hobby lödstation typ Weller WE 1010 eller Hakko fx888d varit utanför nuvarande budgetram så satsade på lödtenn med bly istället Sn60/Pb40. Gick betydligt bättre tack lägre smältpunkten.

Några blider nedan:
20210916_200755_resized.jpg
20210916_200755_resized.jpg (503.51 KiB) Visad 486 gånger
Bilagor
20210916_200738_resized.jpg
20210916_200738_resized.jpg (737.38 KiB) Visad 487 gånger
#1464288
Tyvärr visade sig att mina fel inte är borta.
Redan efter ca 10-20 meter poppade fel upp i display, lamporna började lysa och hastighetsmätaren lade av. Körde ner till landet med bilen, ca 10 mil, och stundtals så slocknade varningslamporna och hastighetsmätaren kom igång. Vissa gånger en längre stund, andra kortare.
Börjar misstänka att någon av sensorerna är kass eller glapp.
Blir väl att köpa nya sensorer och byta kransarna. Känns som det har något med det att göra eftersom felet kom först efter jag börjat rulla.
#1464686
Efter att abs-lampan lyst från och till så bytte jag idag abs-givarna och efter det så fick jag också upp det här varningsmeddelandet som jag inte haft tidigare och när jag körde så fungerade inte hastighetsmätaren längre. När jag bytte högra givaren så såg jag att en jordkabel nästan var av och kanske kom jag när den när jag grejade, kan den ha med hastighetsmätaren att göra?
#1466347
Har nu införskaffat mig en iCarSoft v2.0 som anlände idag.
Men när jag kopplar in den och försöker läsa ut data från BCMen får jag "link error".
Får bla felkod
ECM-A02B
CEM-1A5F
Efter lite surfande verkar det kunna bero på allt från dåligt batteri till trasig CEM eller BCM eller dåliga borstar i pumpmotorn.
Någon som har något tips på var man ska börja felsöka?
Batteriet står på laddning under natten nu så får rensa felkoderna i morgon och göra ett ny utläsning av felkoder.

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]