Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gamal
#1361350
Vindrutetorkarna fungerar ibland men oftast inte. Ibland blir det ett halvt slag eller bara rycker till lite.
Jag har bytt till en begagnad torkarmotor utan förändring. Vid ett tillfälle nollställdes klockan så jag misstänker att det är ett jordfel, eller annan glappkontakt, som påverkar båda funktionerna.
Någon som har ett tips om hur man hittar ett sånt fel?
Kan man mäta upp motorn för att utesluta att jag fått en begagnad med samma fel?
Kan man tjuvkoppla motorn så den går hela tiden?
Tacksam för hjälp då bilen är ganska oduglig när det regnar.
av MickeM
#1361427
Det är inte så att en torkarlagring går väldigt tungt, så CEM bryter motorn för överström/skydd?

Kan också vara själva CEM, eller ett relä på den.
Signalen från brytaren går troligen via SWM, men det skulle knappast få den att stanna halvvägs.
Parkeringskretsen matas nog ut från CEM oavsett vad SWM "säger".
Men det är bara vad jag gissar.

Jordfel är väl inte uteslutet.
av Gamal
#1361501
Tack. Tror inte att lagringen går tungt. Då skulle den väl hoppa igång mer regelbundet?
Det du säger ser ut att stämma enligt ritningen. Får försöka lokalisera reläet. Är det alltså CEM jag letar efter?
av glock40sw
#1361505
Vet inte din årsmodell, men två relä , ett för låg/hög hastighet och ett för intervall ska du hitta under motorhuven ,äldre versioner var där också relä för spolare men på nyare , i alla fall min -07 är detta inbyggt i CEM.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]