Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1361238
Jag håller med om att kompressionstest inte är något definitivt test för topplockspackning, eftersom dålig kompression kan bero på flera andra saker. Antar att ett större läckage mellan cylinder och kylkanal hade upptäckts av ett kompressionstest, men jag har ingen erfarenhet av sånt här.

Jag funderar vad som är mest sannolikt här med tanke på symptomen: läckande packning, spricka i toppen eller spricka i blocket. Tycker det är knepigt i och med att toppen blev bytt 2017 på auktoriserad Volvo-verkstad (oklart varför den byttes).
#1380476
Hej försöker väl väcka lite liv i denna lite äldre tråd eftersom jag tror att jag sitter i samma sits när det gäller min kärra v70 t5 06. Och jag har 2 st trådar om mitt symtom nu senast så blev det bärgare till närmaste verkstad eftersom motorn började gå ojämnt på landvägen i motorvägsfart. Men hur gick det för dig med din bil m,m, ????
#1380483
Tybbe skrev: mån 18 maj 2020, 13:54 Hej försöker väl väcka lite liv i denna lite äldre tråd eftersom jag tror att jag sitter i samma sits när det gäller min kärra v70 t5 06. Och jag har 2 st trådar om mitt symtom nu senast så blev det bärgare till närmaste verkstad eftersom motorn började gå ojämnt på landvägen i motorvägsfart. Men hur gick det för dig med din bil m,m, ????

Vad är det som får dig att misstänka? Toppackning/Topplock?
¤ Vatten i oljan?
¤Åtgång av Kylarvätska?
¤ Går allmänt dåligt? Elr vad?
#1380505
Hej i februari 2019 så började det helt plötsligt komma kall luft från alla munstycke utom dom i mitten och sedan blev det verkstad och dom på den verkstaden orginal så att jag hade avgaser i expansion kärlet och att topplockspackningen behövdes bytas för 33000kr. Men när jag hämtade bilen från dom så funkade värmen i bilen som vanlig men. Sedan åkte jag till en annan verkstad och han där rekommenderar att hålla lite starkare glykol och sedan gick bilen hur bra som helst. Men nu på slutet har tempmätaren gick fort upp till normal temp fortare än vanligt och värmen gick lite upp och ner i bilen och iblan kom det lite kall luft i bilen och och lite senare kom det varm luft som vanligt i bilen och den gick hur bra som helst fin i motoroljan och hyfsat bra kylvätsta lite brun i färgen och den tog varken olja eller kylväska. Men igår blev det bärgare från E4:an eftersom motorn började gå ojämnt på och började vibrerar och gick väldigt ojämnt på tomgång. Men tänk om jag har kört 2000 mil med dålig topplockspackning utan att veta om det från förra gången och toppen har slagit sig ??? v70 t5 06 bara gått 19400 .
#1380683
Nu kom dommen på min kärra låg komp 1:an cylindrar och vad det beror på vet inte mek killen på verkstaden. Men byte av topplockspackning och fixa eventuella dålig topp 28-32 lök. Men nu har jag några riktigt duktiga mek polare som har ett bra kunnande och ett stort motor intresse som kanske kan hjälpa mig om hur jag gör med bilen. Skulle jag sälja den som den är så får jag kanske 10 lök för den och en lite nyare v70 10-13 med lite motorstyrka i och med lite mindre det miltal om det nu går att hitta så ligger dom på 95-125 lök. Men jag kan köpa en lite enkel v70 för en pillig peng men då har dom rullat 28-32000 mil.
#1384149
Tybbe skrev: mån 18 maj 2020, 13:54 Hej försöker väl väcka lite liv i denna lite äldre tråd eftersom jag tror att jag sitter i samma sits när det gäller min kärra v70 t5 06. Och jag har 2 st trådar om mitt symtom nu senast så blev det bärgare till närmaste verkstad eftersom motorn började gå ojämnt på landvägen i motorvägsfart. Men hur gick det för dig med din bil m,m, ????
Bilen rullar varje dag. Jag spolade ur kylvätskesystemet, bytte till ny kylvätska och hällde i en flaska mirakelmedel mot läckande topplockspackning/sprickor i blocket. Efter detta testade jag för avgaser i kylsystemet igen. Testvätskan hölls blå denna gång, till skillnad från tidigare då testvätskan färgades gul och indikerade att avgaser kom in i kylsystemet. Kylsystemet håller inte längre tryck över natten som tidigare.

Behandlingen verkar ha haft en viss effekt. Motorn tar fortfarande lite kylvätska, men inte lika mycket som innan behandlingen. Medan det ännu var kallt ute hade jag fortfarande vissa problem med ojämn tomgång på första starten på morgonen. Motorn kunde gå ojämnt (på fyra cylindrar av fem) i cirka tio sekunder innan den jämnade ut sig och gick bra resten av dagen. Det här hände inte varje morgon, men flera gånger i veckan. Nu när det är varmare har jag inte haft problemet alls lika ofta, kanske en gång på tre veckor.
Senast redigerad av 1 berg07, redigerad totalt 0 gånger.
#1384423
Hej jag kommer nu att laga bilen och det var en bränd avgasventilen som förmodligen berår på en ytterst lite lagage från toppackningen som har blivit lite mer och sedan bränt en väntil. Och nu blir det planing av toppen och sedan trycktästa toppen och slipa in alla ventiler och sedan ny kammrem och vattenpump och olja filter och nya bultar m,m,m,m och jag är faktiskt riktigt nöjd med priset 28600 kr hade bilen gått 36000 mil hade det varit ett lättare beslut. Hoppas nu allt går bra och att bilen kommer att går bra framöver.

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]