Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360912
Bakgrund:
• Volvo V70N, 2,4T, AWD, 2002, 200 hk
• Motorkod: B5244T3
• Bilen är medkörd 30 000 mil
• Toppen har blivit bytt år 2017 (28 200 mil) enligt serviceboken. Det framgår inte varför. Kamrem och tändstift bytt samtidigt.
• Motoroljan bytt i oktober 2019.
• Kylsystemet är luftat flera gånger den senaste månaden p.g.a. misstanke om luftfickor i kylsystemet.

Symptom:
• Kylarvätskan minskar utan tecken på yttre läckage. Ca två liter på fyra månader. Bilen körs åtminstone 40 km per dag.
• Trycket i kylsystemet stannar kvar över natten. Kylarslangarna är hårda på morgonen.
• När jag öppnar expansionskärlets lock på morgonen (kall motor) pyser det ut luft och så stiger kylvätskenivån i expansionskärlet någon centimeter.
• Vid länge körsträckor kan värmen i kupén emellanåt fluktuera. Mitt i allt blåser det kall luft. Värmen kommer tillbaka senare. Detta med AC:n inställd på automatläge.
• Temperaturmätaren hålls stadigt på mitten - alltså normal arbetstemperatur både på tomgång och under körning.
• Kylarfläkten verkar fungera normalt.
• Bilen har inte överhettats under den tid jag haft den (sedan oktober 2019). Ingen aning om historien innan dess.
• Inga tecken på kylarvätska i oljan/oljestickan eller under oljepåfyllningslocket.
• Inga tecken på olja i kylarvätskan.
• Bilen går ibland 5–10 sekunder på fyra cylindrar vid första starten på morgonen. En gång har jag fått felkoden P0305 (cylinder 5 misfire detected) i samband med detta. Motorn går därefter normalt.
• Termostaten öppnar som den ska – övre kylarslangen blir varm.
• Min första tanke (innan testet för avgaser i kylarvätskan) var ett dåligt lock på expansionskärlet som inte öppnar och släpper ut överdrivet högt tryck. Har testat byta till nytt lock, men ingen förbättring.

Tester:
• Ett s.k. “block test” (cylinderläckagetest från Biltema) gav utslag för avgaser i kylsystemet. Testvätskan ändrade färg från blått till gult – vilket indikerar på koldioxid i kylsystemet.
• Kompressionsprov visade på jämn kompression mellan alla fem cylindrar:
Cylinder 1: 14,0 bar
Cylinder 2: 14,2 bar
Cylinder 3: 13,5 bar
Cylinder 4: 13,7 bar
Cylinder 5: 13,5 bar

Misstankar
• Läcka i topplockspackningen mellan kylkanal och cylinder (cylinder nr. 5 baserat på att jag en gång fick en felkod på den?).
• Spricka i blocket.
• Spricka i toppen.

Vad är era tankar kring detta?
#1360927
Har den betett sig på detta sätt under hela tiden du ägt den? Eller har det uppstått i efterhand?

För krasst sett så kan man ju anta att toppen byttes antingen för att kamremmen gick av eller så trodde man att den var spräckt. Nu kan man ju såklart ha haft otur och råkat byta till en annan topp med sprickor i, men det är osannolikt.

Att det tar tid att få den att gå riktigt när den är kall pekar lite åt spricka i blocket. 83mm blocken är ju lite klena dessutom.
#1360951
Tack för svaret Marlboroman.
Marlboroman skrev:Har den betett sig på detta sätt under hela tiden du ägt den? Eller har det uppstått i efterhand?
Jag skulle säga att den har gjort så här (gått på fyra cylindrar i under tio sekunder vid morgonstart) i några veckor, inte hela tiden jag ägt den. Kylarvätskan har minskat kontinuerligt men i relativt långsam takt (ca två liter på fyra månader) så länge jag haft den. Motorn går i övrigt normalt. Det är endast på den första starten på morgonen som den kan gå lite ojämnt en kort stund.
Marlboroman skrev:Att det tar tid att få den att gå riktigt när den är kall pekar lite åt spricka i blocket. 83mm blocken är ju lite klena dessutom.
Varför pekar detta på en spricka i just blocket?
#1361003
Bifogar bilder på tändstiften. Bilen ryker aningen vitt, men jag tycker det är svårt att säga när det ryker för mycket.
Bilagor
78E0A370-03DE-434B-9D6B-E7AC6745ED48.jpeg
78E0A370-03DE-434B-9D6B-E7AC6745ED48.jpeg (215.92 KiB) Visad 1205 gånger
CEC27860-0DF0-4C0B-A82E-B5879519ABD2.jpeg
CEC27860-0DF0-4C0B-A82E-B5879519ABD2.jpeg (209.28 KiB) Visad 1205 gånger
8116F212-2E3F-4E66-9465-4ED27AA7F5D5.jpeg
8116F212-2E3F-4E66-9465-4ED27AA7F5D5.jpeg (184.59 KiB) Visad 1205 gånger
11E36D2C-A4A4-4F0D-9D99-919F7188EBA9.jpeg
11E36D2C-A4A4-4F0D-9D99-919F7188EBA9.jpeg (245.42 KiB) Visad 1205 gånger
1DE059E9-8C5D-42FC-89ED-D15DDD16ABFA.jpeg
1DE059E9-8C5D-42FC-89ED-D15DDD16ABFA.jpeg (239.85 KiB) Visad 1205 gånger
#1361048
Det vanligaste är att packningen går mellan två cylindrar, där ligger vattenkanalen mycket nära. Sen får du tryck i kylsystemet, trycker in vatten som slår igen stiftet nästa gång du startar. Prova att släppa locket på expantionskärlet när du stannar, går den fortare "rent" vid nästa start så har du vatten i cylindern. Händer ganska ofta att impellern på vattenpumpen släpper, då kan man missta det för en topp-packning, dock går den då på all vid start. Toppen ska inte efterdras.
#1361113
rd350 skrev:Prova att släppa locket på expantionskärlet när du stannar, går den fortare "rent" vid nästa start så har du vatten i cylindern.
Testade detta men det gjorde ingen skillnad. Den gick på fyra cylindrar lika länge som annars vid morgonens första start.
rd350 skrev:Det vanligaste är att packningen går mellan två cylindrar, där ligger vattenkanalen mycket nära.
Om packningen gått mellan två cylindrar, borde detta inte synas på kompressionstestet då? Å andra sidan kan läckan mellan cylindern och kylsystemet förstås vara minimal (och inte märkas på kompressiontestet utan först när motorn går). Om läckan är mellan två cylindrar borde jag väl ha vatten i två cylindrar, men jag har bara fått en felkod på cylinder 5. Motorn har inte gått på bara tre cylindrar någon gång. Jag tänker att motorn borde gå ännu sämre ifall vatten kommer in i två cylindrar.
rd350 skrev:Händer ganska ofta att impellern på vattenpumpen släpper, då kan man missta det för en topp-packning, dock går den då på all vid start.
Det skummar till en aning i expansionskärlet när jag varvar motorn (inga bubblor dock) och motorn håller normal arbetstemperatur, vilket får mig att tro att det inte är frågan om en söndrig impeller på vattenpumpen.
BSR-trim, ja eller nej?

Vart det någon skillnad i bränslefö[…]

Isofix fram till Volvo xc90

Ett tillbehör så går att eftermon[…]

Ja det var nån gummiplupp som satt där […]

Har du frågat Google? Wikipedia kanske vet!