Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robinkarlsson
#1360881
Hej! Köpte en volvo idag som visade sig ha lite problem jag hoppas kunna fixa.
Den här gått 28k mil

Automatlådan slirar på låga växlar när den är kall, kan några oljebyten kanske förbättra det?
Verkar inte bytt dom senaste åren.

Kardan till bakvagn är bort enligt uppgift p.g.a skuret lager. Såg att begagnade från skroten kostar ca 5000 kr. Är det ett bra alternativ?
Finns det någon risk att det kan vara något annat fel i diffar eller annat som blivit när man kört den framhjulsdriven ett tag?

Abs lampan lyser så jag skulle behöva tips på en billig felkodsläsare som kommer åt abs felkoder.

Det gnisslar när man svänger vilket jag gissar är stötdämparlagrena fram som är dåliga?
Nya dämpare då som gäller kanske

Håller till i Umeå om någon skulle ha en läsare i närheten.
Mvh
Användarvisningsbild
av Frrla
#1360991
om lådan slirar är den snart påväg att lämna in i vilket fall. byter du olja kan det bli värre med "mindre friktion". töm ut motsvarande flaskans inehåll istället och slå i någon "oiltreatment", det är typ tjockare olja som lådan får jobba med. lånad tid men det är bättre än ingenting.

inga problem att köra dessa ett tag med enbart framhjulsdrift. utan det beror på vad de kört sönder bara.

stötdämparlager och mellangummin går att köpa separat så inga dämpare behöver bytas.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1361051
Vad menar du med slira, att den inte kör lock-up? Det är normalt medan lådan och motorn värms upp. När en automat verkligen slirar, motorn rusar och man tappar drivning helt, är det illa...
#1361059
Efter kallstart när jag körde iväg tyckte jag det var sämre drivning helt enkelt. Varvade ca 2000 till 2500 varv utan att växla upp och man fick köra sakta.

Ville inte heller varva motorn mer då den var kall typ 3 minus ute.
Efter 1km eller liknande så blev den bättre för att snabbt bli någorlunda normal.

Inget slir i högre fart eller på högre växlar. Drog normalt när den var varm tyckte jag även från stillastående.

Var ju även första gången jag körde den så jämför bara med andra automater vilket jag har klart begränsad erfarenhet av.

Tack för svar ;-)
Användarvisningsbild
av Frrla
#1361066
de kan ju vara dåligt med olja i lådan och eller väldigt gammal olja. på fars gamla -05 började den bli lite trött när det var kallt ute och växlade "hårt". spolade lådan och den blev mycket bättre och växlade sedan mjukt och fint igen. jag bytte nyligen olja (bara via bottenpluggen) i min -01 å nivån var ett par dl låg och oljan svart. vart helt annorlunda att köra direkt från start på morgonen och lockup går i direkt istället för att ta någon sekund extra på sig. backen har vart lite "seg" innan. och det är den fortfarande men inte alls lika påtagligt. angående låg nivå så förvånar det mig inte om lådorna kan fukta ur sig via någon packbox eller om oljan förångas så pass påtagligt med tiden.

Som exempel till framvagnen.
https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-2000 ... -xc90.html
https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-2000 ... hoger.html

Exempel på avläsare, vet ej om just denna fungerar men någon annan kanske vet bättre?
https://www.xenonhuset.se/sv/felkodlasa ... -obd2.html
#1361099
Jag har beställt 7 l olja så börjar byta den få se vad som händer.

Funderar på att köpa en vida läsare från Kina såg det fanns för under 1000 kr så kan jag göra nollställning av växellådans oljeräknare med.

Bra tips för framvagnen.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1361100
Ny olja skadar ju inte, men på din beskrivning låter beteendet på lådan normalt i mina öron. Du behöver inte köra onödigt försiktigt när motorn är kall, bara undvik stor belastning och mycket gas.
av Zuckuss
#1366926
Robinkarlsson skrev:Läst felkoder och det verkar som att min styrvinkelsensor är trasig. Felmeddelande kommer upp på samma ställe varje gång när man svänger höger så jag ska försöka byta den
Rätt vanligt fel - min tände gula triangeln när det blev en viss temperatur i kupén :)
viewtopic.php?p=1040553

Det ska inte vara några större problem att byta, vissa lyckas tom byta utan "omkodning" typ plug-n-play.


Läste också att det kunde gå att ladda i ny mjukvara på Volvo som tillät ett större vinkelfel - men vet inte om det var inte bestående lösning.

Bekymret ligger ju i att med denna felkod aktiv så kopplar den ju ur öööhh DTSC vilket är fint att ha...dessutom troligen en klockren 2:a på besiktningen.
av Zuckuss
#1366928
Robinkarlsson skrev:Jag har beställt 7 l olja så börjar byta den få se vad som händer.
Vilken låda talar vi om här?
5-växlade AW55
6-växlade TF80SC
(4-växlade AW50 finns väl inte till 05'or va???)

Slirar lådan endast vid kallstart eller är det konstant?

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]