- sön 26 jan 2020, 12:41
#1360772
Anette62: Bara lite allmän kunskap om motorvärmare. Kan vara bra att veta, ibland. Annars inte, ibland.
Det finns två stora märken på den nordiska marknaden med motorvärmare och allt det som hör till, kupévärmefläkt, batteriladdare, tidur, och fjärrstart. Säkert något mer också? Dom här båda är "knivskarpa" konkurrenter till varandra. Om den ena hittar på en nyhet till värmaranläggningen så dröjer det inte länge förrän den andra har en motsvarande produkt också. Kanske ett litet annat utseende och möjligen en lite annan funktion eller teknik. Men för bilägaren är det i stort sett samma sak.
Bara för att bevaka sina revir, så har dom här två fabrikaten egna designer på elektriska kontakter så att man är tvingad att köpa samma fabrikats tillbehör om man vill bygga ut sitt system. Vilket går förhållandevis lätt att göra. (Det finns en genväg här men det tar vi en annan gång) Så finns det ett tillägg också. Volvo har något som dom brukar benämna Volvo Original på sina reservdelar och tillbehör. I detta fallet med motorvärmare m.m så är det så att Calix tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Så Volvo Original är detsamma som Calix. Delarna passar ihop. Det har varit så sedan kanske 90-talet ungefär. Har man en äldre motorvärmare m.m så kan det vara problem med tillbehör eller reservdelar. Men det är inte säkert, det får man reda ut.
Det finns flera olika funktioner på motorvärmare och det var detta som Lennart Lundberg avsåg med sin fråga.
Vi kan börja med Insticksvärmare. Det är egentligen en språkförbistring här. Från början och bland många äldre, finns benämningen Blockvärmare för denna typen av värmare. Men i dag betyder blockvärmare för många något helt annat. Vi återkommer till detta. Insticksvärmarna har den egenskapen att dom sitter inne i kylarvätskan och värmer vätskan direkt. Detta anses som den effektivaste metoden och jag vill hålla med om det.
Och här kommer vi till nästa värmartyp, Slangvärmaren. Det är en värmare som man kopplar in på en befintlig slang för kylarvätskan. En bra och effektiv modell är den som sitter på den undre kylarslangen från kylaren och in till motorn. Jag har själv haft en bil med en sådan och kan intyga att den fungerar bättre än vad man (jag själv) hade föreställt sig (mig). Det finns andra slangvärmare också som sitter ofta på slangarna till defroster- och kupevärmen. En liten burk, stor som en 33 cl läskburk ungefär med röranslutningar och elanslutning. Det fungerar också, men jag har ingen större erfarenhet av dom. Det är lite viktigt i sammanhanget, moderna bilmotorer har av jakten på vikt och utrymme så snålt tilltagna mått på motorblocket och det gör att kylkanalerna runt cylindrar och annorstädes är så trånga, så några insticksvärmare får inte plats där. Om man tittar på en öppnad gammal Volvo B20-motor så kan man utan vidare stoppa ner ett finger i en kylkanal och röra runt fingret där. Tittar man på en modern Volvomotor eller annat fabrikat, så kanske man kan peta ner med en blyertspenna i bästa fall! Därför har man fått tänka om när det gäller motorvärmare.
Och då kommer vi in på nästa typ av motorvärmare, Anliggningsvärmaren. Det är denna som många vill kalla blockvärmare. Men jag säger anliggningsvärmare för det beskriver direkt vad det handlar om. Det är en metallklump, formgiven så att den skall passa på och värmer på ett bestämt ställe utanpå motorn. Ibland på oljetråget t.ex i min senaste bil. Den värmer upp motoroljan till en måttlig temperatur, men enligt många med mig och t.o.m. Trafikverket är det inte energieffektivt och har dålig respons på tanken med att förvärma en bilmotor innan man startar. Jag lärde mig för ca 40 år sedan, och Trafikverket kom efter för en handfull år sedan med samma konstaterande att: Vatten är den bästa värmeledaren!
Det var detta som Lennart Lundberg undrade över. Sådana anliggningsvärmare tillverkas både av Calix och DEFA, dom två stora. Men dom är som sagt inte energieffektiva. Jag tror att Volvo har gått ifrån dom? Någon som vet mer?
Sedan finns det en fjärde sort som är viktig att känna till: Slangvärmare med inbyggd cirkulationspump. Dom har i några fall mycket högre värmareffekt än insticksvärmarna och dom tidigare nämnda slangvärmarna. En vanlig insticksvärmare eller vanlig slangvärmare brukar ha runt 500 Watt. En slangvärmare med inbyggd cirkulationspump har ett känt fall på 1100 Watt! Detta innebär att den kan i princip kopplas på var som helst i kylvattensystemet. Pumpen ser till att värmen sprids runt i motorn och defroster- och kupévärmesystemet. Det gör också att drifttiden kan hållas på kanske i bästa fall en kvart. Dom andra motorvärmarna brukar ha en drifttid på mellan 2 och 3 timmar, beroende på yttertemperaturen.
Man kan naturligtvis prata om att den ena eller andra är bättre eller sämre. Men man får inte glömma att det är omständigheterna med plats och utrymme på motorn som avgör vad som är möjligt eller inte.
Nu vet du lite mer och kan kanske förstå varför du får konstiga motfrågor i din tråd. Hoppas verkstaden fixar din bil så att du blir nöjd med värmen.
Det finns två stora märken på den nordiska marknaden med motorvärmare och allt det som hör till, kupévärmefläkt, batteriladdare, tidur, och fjärrstart. Säkert något mer också? Dom här båda är "knivskarpa" konkurrenter till varandra. Om den ena hittar på en nyhet till värmaranläggningen så dröjer det inte länge förrän den andra har en motsvarande produkt också. Kanske ett litet annat utseende och möjligen en lite annan funktion eller teknik. Men för bilägaren är det i stort sett samma sak.
Bara för att bevaka sina revir, så har dom här två fabrikaten egna designer på elektriska kontakter så att man är tvingad att köpa samma fabrikats tillbehör om man vill bygga ut sitt system. Vilket går förhållandevis lätt att göra. (Det finns en genväg här men det tar vi en annan gång) Så finns det ett tillägg också. Volvo har något som dom brukar benämna Volvo Original på sina reservdelar och tillbehör. I detta fallet med motorvärmare m.m så är det så att Calix tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Så Volvo Original är detsamma som Calix. Delarna passar ihop. Det har varit så sedan kanske 90-talet ungefär. Har man en äldre motorvärmare m.m så kan det vara problem med tillbehör eller reservdelar. Men det är inte säkert, det får man reda ut.
Det finns flera olika funktioner på motorvärmare och det var detta som Lennart Lundberg avsåg med sin fråga.
Vi kan börja med Insticksvärmare. Det är egentligen en språkförbistring här. Från början och bland många äldre, finns benämningen Blockvärmare för denna typen av värmare. Men i dag betyder blockvärmare för många något helt annat. Vi återkommer till detta. Insticksvärmarna har den egenskapen att dom sitter inne i kylarvätskan och värmer vätskan direkt. Detta anses som den effektivaste metoden och jag vill hålla med om det.
Och här kommer vi till nästa värmartyp, Slangvärmaren. Det är en värmare som man kopplar in på en befintlig slang för kylarvätskan. En bra och effektiv modell är den som sitter på den undre kylarslangen från kylaren och in till motorn. Jag har själv haft en bil med en sådan och kan intyga att den fungerar bättre än vad man (jag själv) hade föreställt sig (mig). Det finns andra slangvärmare också som sitter ofta på slangarna till defroster- och kupevärmen. En liten burk, stor som en 33 cl läskburk ungefär med röranslutningar och elanslutning. Det fungerar också, men jag har ingen större erfarenhet av dom. Det är lite viktigt i sammanhanget, moderna bilmotorer har av jakten på vikt och utrymme så snålt tilltagna mått på motorblocket och det gör att kylkanalerna runt cylindrar och annorstädes är så trånga, så några insticksvärmare får inte plats där. Om man tittar på en öppnad gammal Volvo B20-motor så kan man utan vidare stoppa ner ett finger i en kylkanal och röra runt fingret där. Tittar man på en modern Volvomotor eller annat fabrikat, så kanske man kan peta ner med en blyertspenna i bästa fall! Därför har man fått tänka om när det gäller motorvärmare.
Och då kommer vi in på nästa typ av motorvärmare, Anliggningsvärmaren. Det är denna som många vill kalla blockvärmare. Men jag säger anliggningsvärmare för det beskriver direkt vad det handlar om. Det är en metallklump, formgiven så att den skall passa på och värmer på ett bestämt ställe utanpå motorn. Ibland på oljetråget t.ex i min senaste bil. Den värmer upp motoroljan till en måttlig temperatur, men enligt många med mig och t.o.m. Trafikverket är det inte energieffektivt och har dålig respons på tanken med att förvärma en bilmotor innan man startar. Jag lärde mig för ca 40 år sedan, och Trafikverket kom efter för en handfull år sedan med samma konstaterande att: Vatten är den bästa värmeledaren!
Det var detta som Lennart Lundberg undrade över. Sådana anliggningsvärmare tillverkas både av Calix och DEFA, dom två stora. Men dom är som sagt inte energieffektiva. Jag tror att Volvo har gått ifrån dom? Någon som vet mer?
Sedan finns det en fjärde sort som är viktig att känna till: Slangvärmare med inbyggd cirkulationspump. Dom har i några fall mycket högre värmareffekt än insticksvärmarna och dom tidigare nämnda slangvärmarna. En vanlig insticksvärmare eller vanlig slangvärmare brukar ha runt 500 Watt. En slangvärmare med inbyggd cirkulationspump har ett känt fall på 1100 Watt! Detta innebär att den kan i princip kopplas på var som helst i kylvattensystemet. Pumpen ser till att värmen sprids runt i motorn och defroster- och kupévärmesystemet. Det gör också att drifttiden kan hållas på kanske i bästa fall en kvart. Dom andra motorvärmarna brukar ha en drifttid på mellan 2 och 3 timmar, beroende på yttertemperaturen.
Man kan naturligtvis prata om att den ena eller andra är bättre eller sämre. Men man får inte glömma att det är omständigheterna med plats och utrymme på motorn som avgör vad som är möjligt eller inte.
Nu vet du lite mer och kan kanske förstå varför du får konstiga motfrågor i din tråd. Hoppas verkstaden fixar din bil så att du blir nöjd med värmen.