Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1360772
Anette62: Bara lite allmän kunskap om motorvärmare. Kan vara bra att veta, ibland. Annars inte, ibland.
Det finns två stora märken på den nordiska marknaden med motorvärmare och allt det som hör till, kupévärmefläkt, batteriladdare, tidur, och fjärrstart. Säkert något mer också? Dom här båda är "knivskarpa" konkurrenter till varandra. Om den ena hittar på en nyhet till värmaranläggningen så dröjer det inte länge förrän den andra har en motsvarande produkt också. Kanske ett litet annat utseende och möjligen en lite annan funktion eller teknik. Men för bilägaren är det i stort sett samma sak.
Bara för att bevaka sina revir, så har dom här två fabrikaten egna designer på elektriska kontakter så att man är tvingad att köpa samma fabrikats tillbehör om man vill bygga ut sitt system. Vilket går förhållandevis lätt att göra. (Det finns en genväg här men det tar vi en annan gång) Så finns det ett tillägg också. Volvo har något som dom brukar benämna Volvo Original på sina reservdelar och tillbehör. I detta fallet med motorvärmare m.m så är det så att Calix tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Så Volvo Original är detsamma som Calix. Delarna passar ihop. Det har varit så sedan kanske 90-talet ungefär. Har man en äldre motorvärmare m.m så kan det vara problem med tillbehör eller reservdelar. Men det är inte säkert, det får man reda ut.
Det finns flera olika funktioner på motorvärmare och det var detta som Lennart Lundberg avsåg med sin fråga.
Vi kan börja med Insticksvärmare. Det är egentligen en språkförbistring här. Från början och bland många äldre, finns benämningen Blockvärmare för denna typen av värmare. Men i dag betyder blockvärmare för många något helt annat. Vi återkommer till detta. Insticksvärmarna har den egenskapen att dom sitter inne i kylarvätskan och värmer vätskan direkt. Detta anses som den effektivaste metoden och jag vill hålla med om det.
Och här kommer vi till nästa värmartyp, Slangvärmaren. Det är en värmare som man kopplar in på en befintlig slang för kylarvätskan. En bra och effektiv modell är den som sitter på den undre kylarslangen från kylaren och in till motorn. Jag har själv haft en bil med en sådan och kan intyga att den fungerar bättre än vad man (jag själv) hade föreställt sig (mig). Det finns andra slangvärmare också som sitter ofta på slangarna till defroster- och kupevärmen. En liten burk, stor som en 33 cl läskburk ungefär med röranslutningar och elanslutning. Det fungerar också, men jag har ingen större erfarenhet av dom. Det är lite viktigt i sammanhanget, moderna bilmotorer har av jakten på vikt och utrymme så snålt tilltagna mått på motorblocket och det gör att kylkanalerna runt cylindrar och annorstädes är så trånga, så några insticksvärmare får inte plats där. Om man tittar på en öppnad gammal Volvo B20-motor så kan man utan vidare stoppa ner ett finger i en kylkanal och röra runt fingret där. Tittar man på en modern Volvomotor eller annat fabrikat, så kanske man kan peta ner med en blyertspenna i bästa fall! Därför har man fått tänka om när det gäller motorvärmare.
Och då kommer vi in på nästa typ av motorvärmare, Anliggningsvärmaren. Det är denna som många vill kalla blockvärmare. Men jag säger anliggningsvärmare för det beskriver direkt vad det handlar om. Det är en metallklump, formgiven så att den skall passa på och värmer på ett bestämt ställe utanpå motorn. Ibland på oljetråget t.ex i min senaste bil. Den värmer upp motoroljan till en måttlig temperatur, men enligt många med mig och t.o.m. Trafikverket är det inte energieffektivt och har dålig respons på tanken med att förvärma en bilmotor innan man startar. Jag lärde mig för ca 40 år sedan, och Trafikverket kom efter för en handfull år sedan med samma konstaterande att: Vatten är den bästa värmeledaren!
Det var detta som Lennart Lundberg undrade över. Sådana anliggningsvärmare tillverkas både av Calix och DEFA, dom två stora. Men dom är som sagt inte energieffektiva. Jag tror att Volvo har gått ifrån dom? Någon som vet mer?
Sedan finns det en fjärde sort som är viktig att känna till: Slangvärmare med inbyggd cirkulationspump. Dom har i några fall mycket högre värmareffekt än insticksvärmarna och dom tidigare nämnda slangvärmarna. En vanlig insticksvärmare eller vanlig slangvärmare brukar ha runt 500 Watt. En slangvärmare med inbyggd cirkulationspump har ett känt fall på 1100 Watt! Detta innebär att den kan i princip kopplas på var som helst i kylvattensystemet. Pumpen ser till att värmen sprids runt i motorn och defroster- och kupévärmesystemet. Det gör också att drifttiden kan hållas på kanske i bästa fall en kvart. Dom andra motorvärmarna brukar ha en drifttid på mellan 2 och 3 timmar, beroende på yttertemperaturen.
Man kan naturligtvis prata om att den ena eller andra är bättre eller sämre. Men man får inte glömma att det är omständigheterna med plats och utrymme på motorn som avgör vad som är möjligt eller inte.
Nu vet du lite mer och kan kanske förstå varför du får konstiga motfrågor i din tråd. Hoppas verkstaden fixar din bil så att du blir nöjd med värmen.
av Anette62
#1370253
Problem igen !!
Nu är bilen plötsligt väldigt svårstartad när motorvärmaren varit på, 2 timmar har den gått.
Körde ca 6+6 mil i fredags och sen har bilen då stått till igår tisdag morgon.
Det var då den inte ville starta trots motorvärme.
Idag provade jag att starta utan att ha haft motorvärmaren på och ... Startar utan problem då !!
Fick nu ett "tips" att det måste vara TEMP.SENSORN, vad tror ni om det ??
:nerd: :-/
av Rådlös
#1370397
Nu tänker jag inte uttala mig om Anettes motorvärmare, men jag vet av egen erfarenhet att elektriska motorvärmare inte är gjorda för långtidsdrift. Då brinner dom av om man låter värmaren vara inkopplas längre tider. T.ex över helger och längre stillestånd. Det förkortar livslängden på elektriska värmare. (Undras hur jag vet det?)
Dom är gjorda för att gå 2 - 3 timmar åt gången och skall svalna emellan.
En annan företeelse förkortar också värmarens livslängd. Vissa "kollektiva" parkeringsplatser i bostadsområden t.ex kan ha en automatisk Till och Frånkoppling. Alltså man matar på spänning i t.ex 10 minuter sedan stänger man av. Värme är en trög energi, så det hinner inte att svalna så nämnvärt mycket. Efter 10 minuter sätter man på spänningen igen och låter det hålla på så, till - från, till - från, till - från. till - från... Centralstyrt naturligtvis. Då har man över en längre tid sparat 50% energi! Och värmen i bilarna påverkas inte så jättemycket. Dom blir varma ändå. Men dom slits ut i förtid!!!
Om ni bor i t.ex en bostadsrättsförening med sådant energisparande och har fått uppleva att motorvärmaren blir kortlivad och även känner till andra parkeringsgrannar som har blivit drabbade av detta elände, så begär ett möte med bostadsrättsföreningens styrelse, eller motsvarande och uppmana dom att ändra på den funktionen.
av MickeM
#1370476
Jahapp.
Min motorvärmare gav också upp med en "poff" när jag satte i sladden igår kväll.
Tog bort grensladden till motorvärmaren i förgreningen vid torpedväggen, så jag kan nyttja kupevärmare så länge. Viktigast för mig!

Mäter jag ner till motorvärmaren så har den kortslutning till jord. Det var därför säkringen gick, trots att tiduret var i läge av. (En-polig brytning, tydligen)

Så det verkar förekomma.
Det blir nog en begagnad orginaltyp.
Jag tycker den här fungerar bra, med rejäl skillnad mot utan.
"Strykjärnet" har oförtjänt dåligt rykte tycker jag.
av Erik Å
#1370478
Ett utmärkt sätt att bränna upp motorvärmare är att plugga i sladden då motorn fortfarande är het. Kylvätskan börjar koka runt elementen och det blir en ångblåsa som gör att elementet överhettas. Tro mig, jag har provat :-/
Visst kan det vara fel på temp sensorn men då borde temperaturmätaren på instrumentbrädan visa galet också, det brukar väl vara samma givare till instrumentet och motorstyrningen på nyare bilar?
av Anette62
#1370483
Jag tänkte också så, att mätaren på panelen också borde visa fel. Idag provade jag igen, motorvärmaren inkopplad knappt 2 timmar, i eftermiddagssol. Startade "nästan" OK, i alla fall mycket bättre än i förrgår. Hur mycket ska man tro att råkallt, fuktigt väder kan påverka? Bilen hade ju startat och gått bra på fredagsförmiddagen, sen stod den över helgen, i dåligt väder. Och var då jättesvårstartad på tisdagen.
av Anette62
#1370486
MickeM skrev:Jahapp.
Min motorvärmare gav också upp med en "poff" när jag satte i sladden igår kväll.
Tog bort grensladden till motorvärmaren i förgreningen vid torpedväggen, så jag kan nyttja kupevärmare så länge. Viktigast för mig!

Mäter jag ner till motorvärmaren så har den kortslutning till jord. Det var därför säkringen gick, trots att tiduret var i läge av. (En-polig brytning, tydligen)

Så det verkar förekomma.
Det blir nog en begagnad orginaltyp.
Jag tycker den här fungerar bra, med rejäl skillnad mot utan.
"Strykjärnet" har oförtjänt dåligt rykte tycker jag.
MickeM, så där gjorde ju min motorvärmare för 6-7 veckor sedan. Sen var jag ju på verkstad och dom gjorde något som tog bort bekymren. Bilen har startat bra i alla lägen, med motorvärmaren på sedan dess men, så plötsligt svårstartad. Känner mig förvirrad. Ska jag kontakta verkstan igen ?? Det är ju inte så att proppen går nu, motorn blir lagom varm enligt mätaren på panelen.... :-/
av MickeM
#1370580
Och den startar nu normalt om du INTE haft motorvärmare ö.h.t?
Eller är det lika oavsett?
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]