Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360692
Iallafall, min ytterknut är tydligen sliten på så sätt att kulorna kilar fast när knuten ska överföra vridmoment och axeln börjar "vispa runt", därav vibrationerna. Särskilt glapp är den inte..
Nu är den tvättad och gör tjänst som fönsterprydnad eller brevpress. Funderar på om den kan fungera som tyngd till en skorstensviska, precis lagom tung! :-D
viewtopic.php?f=16&t=151363&start=20#p1338515

Stödlagret vill gärna ha lite fett vart tionde år eller så. Det kan man trycka in med tummen utan att demontera nåt om man kör upp framhjulen på klossar och ålar in under bilen :P
Senast redigerad av 8 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1360694
Erik Å skrev: lör 25 jan 2020, 19:02
MickeM skrev: lör 25 jan 2020, 18:18 Nejdå, mekanikern har rätt, men ni har nog missförstått varandra...
Det var just precis vibrationer vid gaspådrag som jag frågade meken om och jag undrade om det kunde vara en dålig knut.. :-)
Jodå, vibrationer vid gaspådrag kan man få av glappa knutar.
Ungefär som dåliga knutkors på kardanaxlar

Faktiskt vanligast med inre knuten som ger dylika vibrationer av nån anledning, troligen för att yttre knutarna oftast ger oljud vid sväng innan dom blir så glappa att dom ger vibrationer. Dvs åtgärdas innan dom blir så glappa. Men det kan givetvis hända ändå.
Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]