Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henrixsson
#1359891
Hej igen!
Har fortfarande problem med SRS:en i denna bilen Volvo V70 N -01!
Åtgärder som är gjorda Bytt Stol, Bälte, och även styrbox men får inte bort skiten, någon som har några andra bra förslag??
Nedan är Felkoderna som är kvar

CEM-1A59 Kommunikation med AUM-styrenhet Signalsaknas-------Felkoden är funnen aktiv.

SRS-0034 Sidokrockkudde vänster fram För hög
resistans-----Felkoden är funnen aktiv.

SRS-0032 Sidokrockkudde vänster fram För hög
kapacitans--------Felkoden är funnen inte aktiv

SRS-00D0 Bälteslås förare Signal saknas---- Felkoden är funnen inte aktiv

SRS-0105 Sidokrockkudde vänster fram. Kretsfel ----Felkoden är funnen inte aktiv.

UEM-0004 Sirén Kommunikationsfel ----Felkoden är funnen aktiv

Utläst med Vida 2014D någon version ifrån NL

MvH
Andreas
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1359942
Hej!
CEM-1A59 Kommunikation med AUM-styrenhet Signalsaknas-------Felkoden är funnen aktiv.
1. Eftermarknadsradio?

SRS-0034 Sidokrockkudde vänster fram För hög
resistans-----Felkoden är funnen aktiv.
2. Om det kan garanteras att den nya SRS-modulen verkligen är ok, ta bort stolen och SRS-modulen, mät kabelslingan mellan SRS-modul och stolen, troligen är den skadat mellan golvet och kontaktstycket till stolen.
Annars så är det inte ovanligt med statiska fel på P2-chassiets SRS-moduler. (modulen får bytas/skickas till reparation)


SRS-0032 Sidokrockkudde vänster fram För hög
kapacitans--------Felkoden är funnen inte aktiv
3. Hur gammal är felet, går meddelande bort om det raderas?

SRS-00D0 Bälteslås förare Signal saknas---- Felkoden är funnen inte aktiv
4. Hur gammal är felet, går meddelande bort om det raderas?

SRS-0105 Sidokrockkudde vänster fram. Kretsfel ----Felkoden är funnen inte aktiv.
5. Hur gammal är felet, går meddelande bort om det raderas?

UEM-0004 Sirén Kommunikationsfel ----Felkoden är funnen aktiv
6. Troligen standard siren-fel med läckande batteri, sirenen får bytas eller programmeras bort av Volvo. Borde inte påverka SRS-systemet

EDIT: numrerad svaren
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av Henrixsson
#1359988
Hej och tack för ditt svar!
Japp det är en eftermarknads stereo dom satt dit!
Ok , finns det några referenspunkter vad den skall ligga på ?
Vart sedan jag köpte bilen , går ej ta bort!
Samma här går ej radera!
Går ej radera
Ok då ska jag kolla sirenen ocksp!

Andreas
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1360070
Henrixsson skrev:Hej och tack för ditt svar!
1. Japp det är en eftermarknads stereo dom satt dit!
2. Ok , finns det några referenspunkter vad den skall ligga på ?
3. Vart sedan jag köpte bilen , går ej ta bort!
4. Samma här går ej radera!
5. Går ej radera
6. Ok då ska jag kolla sirenen ocksp!
Andreas (numrerad av jiha1968)


Jag hittade en tidigare tråd från dig:
Henrixsson skrev: SRS Problem V70 -01#1347110
av Henrixsson - sön 10 nov 2019, 02:04
Köpte mig en V70 -01 för några veckor sen och den hade srs fel och tänkte det är väl under stolen problemet är och mycket riktigt så hade någon av dom förra ägarna klippt bort kontaktstycket och för förmodligen skarvat ihop kablarna, men nu ligger lösa !! . Nu undrar jag vilken färg som går till vilken av kablarna, Ifrån Airbag så finns det en "Brun" och "Blå" och ifrån styrenheten "Blå/Orange" och "Orange" eller finns det någon som har ett elschema över SRS systemet så är det väldigt tacksamt mottaget!
Tydligen har tidigare ägare haft/skapad problem med SRS-systemet.

Elschema:
Spoiler »

Punkt 2 i din lista:
Det blir lite som att mäta en skarvsladd, och man får inte mäta medan airbag eller SRS-modul är inkopplade. Mät att det är stabil kontakt mellan SRS-modulens kontaktstycke och kontaktstycket(?) under stolen.
Mät Ohm på varje ledare: Orange till orange, och sen Blå/Or till Blå/Or (mycket nära 0 ohm)
Mät Ohm mellan dom två ledarna. (Oändligt mycket ohm, mät inte dina fingrar)

Passiva SRS-fel (nr 3 till 5) som inte går att radera, tyder på fel i SRS-modulen, men vad jag vet så lagras också dom här felkoderna i CEM, så bilen kan ha fel på CEM (inte mycket sannolikt) och SRS-modul, men tyvärr lite svårt att veta utan att byta moduler, eller att ta omladdning av SW till CEM/SRS på Volvo. Kolla kablaget innan...
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av Henrixsson
#1360134
Tusen tack !
Ja det stämmer skapade en tråd angående detta tidigare , då som sagt föregående ägare klippt kablaget och gjort en väldigt dålig skarvning. Detta har gett mig lite huvudbry då jag tycker jag snart testat allt , bytt även Srs enheten och tror väl att det även kan finnas något fel i CEM:en som du säger! Men skall testa först på den gamla stolen och se vad jag får ut för värden där "
Återkommer efter lite pyssel !
Andreas
av Henrixsson
#1360534
så nur har jag släckt några av koder med att sätta in 2.2Ohms motstånd till gardinen i stolen och och ett på 3.6 Ohm i bältesträckaren . Så långt bra lyckats släcka några av koderna men fått denna istället??
SRS-0032 Sidokrockkudde vänster fram För hög
kapacitans??? Måste jag slänga in en kondesator också eller? Och isåfall vilken storlek?
Användarvisningsbild
av johnnype
#1360554
Men att göra bilen livsfarlig är väl ingen "lösning" du tänker vara nöjd med?

Tur att det inte räcker med bara motstånd kanske..
av vjohnj
#1360566
johnnype skrev:Men att göra bilen livsfarlig är väl ingen "lösning" du tänker vara nöjd med?

Tur att det inte räcker med bara motstånd kanske..
Men dödar man srs/airbag, genom motstånd? Är det inte bara felkoder? För vid kollision så löses dom ut ändå?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1360567
Henrixsson skrev:så nur har jag släckt några av koder med att sätta in 2.2Ohms motstånd till gardinen i stolen och och ett på 3.6 Ohm i bältesträckaren . Så långt bra lyckats släcka några av koderna men fått denna istället??
SRS-0032 Sidokrockkudde vänster fram För hög kapacitans??? Måste jag slänga in en kondesator också eller? Och isåfall vilken storlek?
Jag tycker att å koppla bort en existerande krockkudde/bältessträckare, det får man endast göra i syfte av felsökande, inte som en "reparation" eller modifiering av bilens säkerhetsutrustning. (undantagen passagerar-airbag vid barn i framsätet)

Till felsökningen:
Om test-motstånden kopplas in på kontaktstycket till den aktuella krockkudden/sträckaren, och inte i någon skarvkontakt mellan SRS-modulen og sprängämnet , kommer det inte att skapa någon resistans/kapacitans-fel*, om inte bilen har fel på kablaget mellan SRS-modul och t.ex krockkudden, eller har en statisk fel på SRS-modul.
(*det kommer av att det sitter en seriell, och en parallell kondensator inne i kontaktstycket)

EDIT: till vjohnj: test-motstånden kopplas inte i tillägg till krockkudden, men i stället för. (det fungerar inte att koppla in en motstånd i tillägg, eller på fel ställe)
Så hur kan man veta att krockkudden är OK, när man inte får mäta på dom själv? Jo, SRS-modulen mäter dom konstant, och är dom inte OK, ja så tänds SRS-lampan.
Test-motstånden nyttas endast till att säkerställa var felet ligger.


Och till dom som tänker på att ful-koppla ett SRS-system:
Du vill inte gilla dig själv särskild mycket om "test-motstånden" var det det endaste som som "tände" vid en hård kollision...
Användarvisningsbild
av johnnype
#1360576
vjohnj skrev: fre 24 jan 2020, 23:45
johnnype skrev:Men att göra bilen livsfarlig är väl ingen "lösning" du tänker vara nöjd med?

Tur att det inte räcker med bara motstånd kanske..
Men dödar man srs/airbag, genom motstånd? Är det inte bara felkoder? För vid kollision så löses dom ut ändå?
Som föregående skriver, monterar du motstånd för att lura SRS modulen så har du med andra ord dödat den airbagen också. Den kan aldrig lösa ut. Du har istället byggt en liten elektronisk tändsticka .

Nu är det dokumenterat här på forumet vem som installerat motstånd och tidpunkt när det skett så det fungerar ju som bevisning i framtida rättsfall.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]