Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1359851
Vänster framdörr fungerar inga knappar på. Bytte säkring så fungerade det några dagar av och till. FIXAT.

Vänster halvljus går inte att justera. Kan man laga det? :-) FIXAT

Automatlådan hugger i ganska tvärt och hårt när man gasar igen efter motorbroms om man inte är väldigt försiktig på gaspedalen. Händer inte varje gång men kanske 1 av 3. Funderar på att bara plocka ner och rengöra silen samt efterfylla.
FIXAT.

Den misständer lite sporadiskt. Ska byta stift.
FIXAT. Stiften var väldigt dåliga.

Motorlampan lyser och det står något om emmisioner. Antar att man lär koppla upp den vid ett senare tillfälle om inte en duktig service hjälper? Eller är lampan för evigt tänd oavsett?
EDIT: Nu har MOTORLAMPAN SLOCKNAT och då kommer det upp larm service erfordras istället. Haha.
FIXAT.

Lite märkligt kan jag tycka att ingen hade några tips på lösningar då jag fått leta mig fram själv och haft lite tur med tidigare (lekmans) mekarvanor och lyckats rett ut felen med att prova och göra fel flera gånger innan det blev rätt.
Användarvisningsbild
av KjellinJ
#1362321
Tråkigt att ingen svarat. Men din låda, byte ev olja och rengöring av silen löste det problemet? För jag tror du hade för lite olja i lådan. Halvljuset var väll bara fästena på reflektorn som lossnat? Kabelbrott i dörren? Men motorlampan då? Den får du nog bjuda på, vad var felet och vad för felkoder har du haft?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1362441
KjellinJ skrev:Tråkigt att ingen svarat. Men din låda, byte ev olja och rengöring av silen löste det problemet? För jag tror du hade för lite olja i lådan. Halvljuset var väll bara fästena på reflektorn som lossnat? Kabelbrott i dörren? Men motorlampan då? Den får du nog bjuda på, vad var felet och vad för felkoder har du haft?
Lådan va någon dl låg nivå ja, och kolsvart men luktade inge bränt. tappa ut via pluggen och fyllde på nytt bara. kan vara lite lite låg nu också men vill inte överfylla och är osäker om den blir så pass varm i 0 gradigt väder.
halvljuset va ställ-skruven skavd på men lyckades komma åt och vrida så den tog gäng igen med lite lätt våld. "POPP" sa de

hela dosan till fönsterhissarna är kass. behöver ny men vet inte vilken som ska passa bolt on utan programmering som tydligen behövs i vissa fall.

har inte plockat felkoder. det var dålig kontakt/ärg i "dosan" med 2 vakuumslangar som sitter på fläktkåpan vid vänster framlyse. lampan slocknade av sig själv med wd40 och lite gnuggande när jag kört ett tag.

den varnar fortfarande om larmet men det fungerar som det ska endå verkar det som. tur man aldrig låser bilen så slipper man se meddelandet :)
#1362473
"Larmsystem service erfordras" ?

Isf är det troligen kass kretskort i sirenmodulen pga att det inbyggda laddbara batteriet läckt... klassiskt standardfel.

Till min 02:a köpte jag en beg bra modul på tradera o flyttade ut batteriet ur modulen för att inte få samma problem igen...
Användarvisningsbild
av Frrla
#1364358
borstarmicke skrev:"Larmsystem service erfordras" ?

Isf är det troligen kass kretskort i sirenmodulen pga att det inbyggda laddbara batteriet läckt... klassiskt standardfel.

Till min 02:a köpte jag en beg bra modul på tradera o flyttade ut batteriet ur modulen för att inte få samma problem igen...
just de ja. jag gjorde detta på min -06 för 3 år sen. den falsklarmade och skrek på nätterna, därför tog ja ut modulen och lödde om en sladd till batteriet på utsidan. 7.2volt tror jag det skulle vara..
kanske går det att laga denna också. annars får den bli någon annans problem :oops:

ska få igång kylfläkten med något motstånd, relän och göra en hjulinställning nu först. trodde jag skulle behöva byta korset till rattstången, men den har skärpt till sig med smörja varje dag efter 3 veckors körning, så nu är bilen inte otäck och hackig å styra längre.
Tur den här bilen va riktigt billig. Den går jättefint nu. börjar nästan gilla den :D
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]