Tyckte jag hade försökt förbereda mig så mycket som möjligt...
Det borde ha gått bra... Men.. till slut så...
Framför mig fanns nu .:
- 2st stötdämpare (från Gabriel)
- 2st fjädersäten av gummi (under spiralfjädern mot dämparen - (Pro Parts)
- 1 kit med fjäderbenslagring och övre fjädersäte (SKF)
- 1st övre fjädersäte (Biltema)
och
- 2st enkla fjäderspännare
- 1st Stötdämparverktyg - Biltema
samt lite vanliga verktyg och kopparpasta / rostskyddsmedel och smörjolja...
Så började bytet på höger sida. Det flöt ändå på ganska bra - inga stora bekymmer.
Men "nästa gång" kommer jag att köra gummislang på fjädern (13mm eller 16mm invändigt)
Det nedre fjädersätet tyckte jag inte hade så bra passform, 50% tror jag inom en framtid kan ha tryckts ut av fjädern (men vi får se).
Plåtbrickan som håller fast dämpar skyddet var ganska rostigt så det behandlades mot rost.
Försökte olja in fjäderbenslagringen som började gå mycket lättare.
Hur ska detta lager egentligen skyddas, för att bli bättre mot salt och rost...?
Fungerade ganska bra med de enkla fjäderspännarna som jag hade, men fick nästan skruva dessa i botten innan hela fjädern hade släppt...
Färgen / plastskyddsmålningen hade nästan helt lossnat från båda fjädrarna.
Så började jag med vänster sida...
Kom till
stabilisatorstaget som håller krängningshämmaren - Den övre bulten lossades men sedan gick inte kulleden att hålla fast med insexnyckeln. Lösningen blev till sist att värma flera ggr till muttern var röd. (vet inte om kulleden var dålig innan - men det blev inte bättre nu - så jag måste införskaffa ett nytt stabilisatorstag (dock var det ca. 100km - enkel väg till närmaste Biltema.). Kampen fortsatte med den nedre bulten (M14) som håller stötdämparen. Började med att försöka skruva (med en hävstång på ca 1m till hylsan) Det gick tungt - väldigt tungt. Slog och "bankade" - men inte något resultat... Sprutade olja hela tiden för att hoppas att den skulle tränga inoch hjälpa till... (Här vågade jag inte värma - Aluminium är spännande...) Efter ett par timmar tänkte jag att gängen kanske skurit fast i stötdämparfästet så jag började skruva åt andra hållet - Då gick bulten av vid skallen.
Bankade igen (både här och där) - Men inget synligt resultat.
Så länge som jag kämpade med bulten på plats, ville jag inte skära lös stötdämparen som ändå höll stadga på hjullagerspindeln(vad den nu heter).
Började borra mig igenom bulten - hål efter hål - med föga framgång. Ville inte borra på sidan av bulten och in i aluminiumet. Ett par borrar gick förstås av och ytterligare några blev slöa..
Till slut måste "plan-B" sättas till verket. Bulten rörde sig inte.
Fram med vinkelslipen och skära lös stötdämparen. Styrleden, kulbulten och ABS givaren var inte helt enkla de heller, men inte lika "omöjliga" som stötdämparfästet.
Med hjulspindeln i skruvstädet fortsatte borrandet av nya, större hål.
Det som ändrade situationen var när jag hade borrat in en 8mm bult en bit (kanske 5-6mm) och kunde med full kraft banka på skallen, då först kom stötdämparfästskruven ut...
Nu var jag glad (eller uppgiven eller...)
Helg! M14 - bult med lite längd, var finns en sådan...? (inget som finns i vanliga butiker vad jag kunde hitta)
Som tur var, fick jag hålla till i ett lastbilsgarage. Ägaren sökte i några gamla gömmor och som ett trollslag, höll han en M14 i handen med rätt längd...
På denna sida var det bra att även byta fjäderbenslagringen som helt hade fastnat (och vridit sönder övre fjädersätet)
Resten är historia.