Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360002
Tack för all information!
SBergdahl skrev: mån 20 jan 2020, 12:59Har ersatt gummit under fjädern med en bit slang, uppklippt på längden och fäst med buntband. ...
Försökte mäta upp diametern på spiralfjädern för att kunna använda en gummi slang - Fjädern var tjockare än jag trodde (runt 14mm - var dock svårt att mäta)

Bör man välja en smalare slang (ex. 13mm), Skära upp den och linda ett varv?
Kommer den lösningen att fyllas med fukt / salt och rosta.?
eller bör man välja en tjockare slang - typ 16mm?

Eller är bästa lösningen ändå att skaffa nytt originalgummi under fjädern?
#1360065
Det du ska se upp med, är om navet lutar fram när fjäderbenet är loss. Det sitter ju kvar i länkarm och styrstag. I sådant fall KAN drivaxeln dras isär för långt, så inre knuten trillar isär. Det är drygt. Då måste hela axeln loss från bilen och damasken öppnas och kladdigt pussel följer.

Antingen sättet du ett band som hindrar det från att falla ut, eller så släpper du drivaxeln i navet och trycker in hela yttre knuten.

Jag sätter band.
#1360249
På en automat verkar det där med drivaxel inte vara något problem. Min hade nog hoppat ur redan annars..

Jag gjorde precis det här jobbet. Fast för att byta fjäderbenslager. Knappt två timmar lugnt mekande. Fick bli ett nytt stabstag också eftersom skruvarna var kassa på det gamla. Mutterknack för att dra fjäderspännarna underlättar väldigt.
#1360255
Man byter övre fjäderbenslager/stödlager utan att använda fjäderspännare dock. Det är den udda vingmuttern som håller trycket från fjädern och inte muttern ovanför lagret, den håller bara lagret på plats.
#1360264
Jag bytte fjädersätet när jag ändå höll på. Det visade sig dessutom att det med god marginal var den mest trasiga delen av de två. Lagret glappade en aning och kändes fullt av sand. Fjädersätet hade släppt helt i vulkningen av mitthylsan.
Bilagor
IMG_20200122_210501.jpg
IMG_20200122_210501.jpg (438.03 KiB) Visad 442 gånger
#1361292
Tyckte jag hade försökt förbereda mig så mycket som möjligt...
Det borde ha gått bra... Men.. till slut så...

Framför mig fanns nu .:
  • 2st stötdämpare (från Gabriel)
  • 2st fjädersäten av gummi (under spiralfjädern mot dämparen - (Pro Parts)
  • 1 kit med fjäderbenslagring och övre fjädersäte (SKF)
  • 1st övre fjädersäte (Biltema)
    och
  • 2st enkla fjäderspännare
  • 1st Stötdämparverktyg - Biltema
    samt lite vanliga verktyg och kopparpasta / rostskyddsmedel och smörjolja...
Så började bytet på höger sida. Det flöt ändå på ganska bra - inga stora bekymmer.
Men "nästa gång" kommer jag att köra gummislang på fjädern (13mm eller 16mm invändigt)
Det nedre fjädersätet tyckte jag inte hade så bra passform, 50% tror jag inom en framtid kan ha tryckts ut av fjädern (men vi får se).
Plåtbrickan som håller fast dämpar skyddet var ganska rostigt så det behandlades mot rost.
Försökte olja in fjäderbenslagringen som började gå mycket lättare.
Hur ska detta lager egentligen skyddas, för att bli bättre mot salt och rost...?
Fungerade ganska bra med de enkla fjäderspännarna som jag hade, men fick nästan skruva dessa i botten innan hela fjädern hade släppt...
Färgen / plastskyddsmålningen hade nästan helt lossnat från båda fjädrarna.

Så började jag med vänster sida...
Kom till stabilisatorstaget som håller krängningshämmaren - Den övre bulten lossades men sedan gick inte kulleden att hålla fast med insexnyckeln. Lösningen blev till sist att värma flera ggr till muttern var röd. (vet inte om kulleden var dålig innan - men det blev inte bättre nu - så jag måste införskaffa ett nytt stabilisatorstag (dock var det ca. 100km - enkel väg till närmaste Biltema.). Kampen fortsatte med den nedre bulten (M14) som håller stötdämparen. Började med att försöka skruva (med en hävstång på ca 1m till hylsan) Det gick tungt - väldigt tungt. Slog och "bankade" - men inte något resultat... Sprutade olja hela tiden för att hoppas att den skulle tränga inoch hjälpa till... (Här vågade jag inte värma - Aluminium är spännande...) Efter ett par timmar tänkte jag att gängen kanske skurit fast i stötdämparfästet så jag började skruva åt andra hållet - Då gick bulten av vid skallen.
Bankade igen (både här och där) - Men inget synligt resultat.
Så länge som jag kämpade med bulten på plats, ville jag inte skära lös stötdämparen som ändå höll stadga på hjullagerspindeln(vad den nu heter).
Började borra mig igenom bulten - hål efter hål - med föga framgång. Ville inte borra på sidan av bulten och in i aluminiumet. Ett par borrar gick förstås av och ytterligare några blev slöa..
Till slut måste "plan-B" sättas till verket. Bulten rörde sig inte.
Fram med vinkelslipen och skära lös stötdämparen. Styrleden, kulbulten och ABS givaren var inte helt enkla de heller, men inte lika "omöjliga" som stötdämparfästet.
Med hjulspindeln i skruvstädet fortsatte borrandet av nya, större hål.
Det som ändrade situationen var när jag hade borrat in en 8mm bult en bit (kanske 5-6mm) och kunde med full kraft banka på skallen, då först kom stötdämparfästskruven ut...
Nu var jag glad (eller uppgiven eller...)
Helg! M14 - bult med lite längd, var finns en sådan...? (inget som finns i vanliga butiker vad jag kunde hitta)
Som tur var, fick jag hålla till i ett lastbilsgarage. Ägaren sökte i några gamla gömmor och som ett trollslag, höll han en M14 i handen med rätt längd...

På denna sida var det bra att även byta fjäderbenslagringen som helt hade fastnat (och vridit sönder övre fjädersätet)

Resten är historia.
#1361416
Dom M14 skruvarna har aldrig varit problem, och då har jag haft isär flera Volvo framvagnar.
Samma lösning finns på åtskilliga bilar, och enda som spökat var en Golf, där övre skruven var excentrisk för Camberinställning. Därmed mycket svagare gänga.

Ledernas mittre tag för mothåll däremot, kan "tugga över " ibland, och då får man ta fram tigersågen.

Mutterdragare kan ofta hjälpa, då slagen kan lösgöra fastrostad.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]