Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MagnusGbg76
#1359307
Tja! har en V70 -03, 170 HK 2,4, som går ner kraftigt i tomgången vid frikoppling exempelvis
vid trafikljus och liknande och Vissa gånger går tomgången så lågt att den stannar helt. Då den stannar helt går varvtalen ner till 0,5, detta sker alltså endast när bilen körs. När bilen står på tomgång så går den hur fint och jämnt som helst. Någon som haft liknande symptom och vad kan det vara för fel? Kan tillägga att farthållaren inte fungerar på bilen, om nu det kan ha något samband, och har även en varning om "Motorsystem, service erfordras". Allt startade efter att jag åtgärdat ett annat problem "läckage nere vid bromspedalen", det var ett pysande ljud som påverkade bromssevon och bilen varvade ojämnt och högre än nu. Det var en packning som inte var hel och satt fel, åtgärdade det temporärt genom att trycka dit den bättre och ljudet försvann helt. Bilen varvade därefter jämnt och lågt,kanske för lågt?? Därefter uppkom detta problem direkt.. Det lustiga är att vi inte fick fram någon felkod på datorn trots meddelande på display "motorsystem, service erfodras".
Någon idé någon? Tack på förhand!
Magnus
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1359308
Hade samma symptom på min S80.
Rengjorde spjälhuset och har inte haft problem sedan dess. Gick åt en burk brake cleaner och lite handdukar. Skruvade loss spjälhuset och stod med motorhuven öppen. Ca 45 min senare allt färdigt. 10 hylsa och förlängare litet spärrnyckelhandtag. Bytte inte packningen så det ska göras såsmåningom.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av DNA117
#1359309
Hade nästan exakt samma fel på min bil förra året och så här gjorde jag för att lösa det (min gick dåligt på tomgång med förvisso).

Misstänker i första hand lägesgivaren till kopplingen.
Har du lite tur finns dem för runt 50:- på närmaste skrot annars ligger dem på strax under 1000 lappen hos Volvo.
Efter det borde farthållare gå igång och bilen gå bättre (felkoder kan behövas nollas).

Om problemet kvarstår hade rengjort gasspjälet vilket det finns många bra guider på här i forumet.

Lycka till och ställ frågor om något är oklart.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk

av MagnusGbg76
#1359316
Det som gör mig fundersam är att detta problem uppstod först direkt efter att vi åtgärdat ett annat problem och då fanns inte denna felkod.
Det kan knappast vara en slump att något går sönder minuten efter man åtgärdat ett annat fel... Jag funderar på om de låga varven har med det tidigare problemet att göra då bilen varvade ojämnt och läckte luft? Jag har bara haft bilen ett par månader så jag kan inte bilens historia så bra :)
av Erik Å
#1359418
MagnusGbg76 skrev: fre 17 jan 2020, 09:12 .. Jag funderar på om de låga varven har med det tidigare problemet att göra då bilen varvade ojämnt och läckte luft?
Jo, tjuvluftsläckan "dolde" säkert detta problem med låg tomgång..
Tomgångsvarvet justeras med en reglerloop; datorerna mäter varvtalet och anpassar gasspjällets läge tills varvtalet blir rätt... Den borde inte komma ihåg historik mer än några sekunder bakåt. Men f_n vet, jag skulle nog provat koppla bort batteriet i en minut (med avstängd tändning förstås), det brukar nollställa motorstyrningens adaptiva parametrar, iallafall när det gäller bränsleblandning / lambdareglering
Och prova tvätta gasspjället, åtminstone de tidigare Magneti Marelli tenderar att "klibba fast" när det blir beläggningar inne i spjällhuset.
av MagnusGbg76
#1359757
Jag testade koppla bort batterit en halvtimme, tyvärr var det bara klockan som nollades hehe...
Jag ska försöka ta reda på vart spjället sitter o kika ;)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1361649
MagnusGbg76 skrev:Jag testade koppla bort batterit en halvtimme, tyvärr var det bara klockan som nollades hehe...
Jag ska försöka ta reda på vart spjället sitter o kika ;)
Aluminiumklumpen bredvid luftburken.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]