Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jompa00
#1358994
Tjena,

Skapar en ny tråd eftersom jag inte hittar ett direkt svar å någon vettig hjälp till mitt problem. har som sagt en s60 06a som fungerar bra. gått 11 000 mil å helt orginal, fungerat bra tills för någon månad sedan då helvetet blev en i mängden. Motorsystem service erfodras kom upp i displayen och bilen beter sig lite udda. INGET drag under 2000 rpm (2000 rpm uppåt går klockrent och inga problem i högre hastigheter), gasfördröjning på 1 sekund ca, å galet ryckig när man släpper gasen i 1an (som värst när den är kall). cruise kontrollen fungerar till och från men oftast inte. vissa resor kommer felkoden inte alls, å jag upplever bilen som lite piggare, dock inte 100%, medan den andra gånger visas direkt när jag vrider på tändningen. bilen har ingen ork längre men går ändå att köra väldigt bra, dock tråkigt när allt inte är som det ska.

har tagit reda på lite felkoder själv, men har ej en tillräcklig felkodsläsare för att kunna ta reda på det exakta felet. "Acceleratpedal positions sensor" verkar vara något som bilen stör sig på. Jag har även lyckats få fram att det verkar vara en ECM felkod (troligtvis) vilket tyder på något sorts fel på motorns huvudstyrdator enligt andra trådar här och på andra forum. Detta genom bilens egna felsökning.

Jag vill tro att det är någon slags givare eller sensor (rätt uppenbart om man kollar namnet på felkoden) och eventuellt något så enkelt som givaren till gaspedalen som utgör felkoden och stör systemet på något sätt. tänkte höra om någon har några tips innan jag eventuellt tvingas lämna in till bilia :/

tacksam för svar,
mvh Johan
#1359086
Får inte fram något nummer om det är det du syftar på. Eventuellt kanske man får köpa en mer avancerad felsökare för att mer exakt kunna se vad för felkod som finns. Det som felkodsläsaren säger nu är endast "acceleratpedal pos sensor", jag kan alltså inte se mer än det.
#1359121
En gissning: Gasspjällgivaren? Den sitter på gasspjället och talar om för styrdatorn hur mycket du öppnar spjället. När du ändå tittar på detta så kan du kolla hur det ser ut på insidan av spjället. Stoppa in ett finger och dra runt. Blir du svartkletig är det läge för rengöring.
#1359132
vad får dig att tro att det är just den givaren och inte till exempel givaren på pedalen etc? vill bara lära mig och tackar för tipset såklart! något jag är rätt så säker på är dock att det är någon slags givare och därför ingen komponent. kan absolut öppna upp spjället å kolla, men känns ändå inte rimligt att det skulle vara felet. tänker att bilen skulle gå dåligt hela tiden då (och inte normalt som den faktiskt gör över 2000 rpm) och samtidigt skulle säkert motorlampan ha tänds (vilket den inte har gjort).
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]