Sida 1 av 2
köpråd s60 vilken modell,kända fel
Postat: ons 07 mar 2007, 19:54
av Iceer
HEJ
är på gång och sälja audin nu för att skaffa en S60
har letat runt lite här men inte hittat nå köpråd och vanliga fel om s60n.
ska man välja 2.4T eller t5 ? 2.5t är nog uteslutet, den e för dyr.
är det bättre att köpa en 2.4t och skaffa ppc box till en sån om man skulle vilja ha lite extra hk nån gång än att köra t5an orginal med tanke på att t5an är förmodligen dyrare i försäkring och bensinkostnad?
vad gör 2.4t 0-100 på och hur mycke Nm är de orginal?
vad är vanliga fel på s60n?
tacksam för svar
Postat: ons 07 mar 2007, 20:53
av Loner
2.4T och T5 har helt olika karaktär,
enkelt sagt, T5:an vaknar när 2.4T inte orkar mer..
Så det beror lite på hur din körstil är...
/L
Postat: ons 07 mar 2007, 21:13
av MartinS
Jag skulle hellre köpa en T5:a från början än en 2.4T och chippa. Skillnaden vid inköpet är inte mycket mer än vad en ppc kostar.
Försäkringen är lite dyrare på en T5:a, men då försäkrar du åtminstone det du har, vilket du inte annars gör.
/Martin
Postat: ons 07 mar 2007, 21:32
av Loner
T5:or har i regel mera utrustningän 2.4T oxå..
Men jag tycker att 2.4T är mera "körbar" än T5. Iom att lågtryckaren laddar mycket tidigare och inte behöver varvas på samma sätt som T5:an. DEtta ger en behagligare körning vid vanlig landsvägskörning.
/L
Postat: tor 08 mar 2007, 22:10
av Iceer
då borde 2.4T dra bra mycket mindre soppa än T5an då om den inte behöver varvas lika mycket som T5an ??
ska ju va hyffsat ekonomiskt (pendlar 7 mil/dag)
är de nå speciellt va ska kolla om man skulle åka å kika på en S60?
Postat: tor 08 mar 2007, 23:23
av OrsonGbg
Eller så köper du en 2.5T som är en kanonmotor med verkligt fin karaktär. Har själv en sådan som jag är nöjd med.
Postat: fre 09 mar 2007, 06:20
av Loner
Iceer skrev:då borde 2.4T dra bra mycket mindre soppa än T5an då om den inte behöver varvas lika mycket som T5an ??
Jag åker chippad V70 2.4T, pendlar ofta till en kund, blir 16mil inkl resa till lunchbaren. Kör jag lagligt så ligger jag på 0,7.
Vart tvungen att låna morsans Skoda Felicia 75Hk en gång, den drog 0,63 på samma resa samma körsätt
/L
Postat: fre 09 mar 2007, 19:27
av Iceer
0.7 är inte mycket!
hur mycket klarar växellåda och koppling om man skulle börja trimma då?
är växellåda och koppling lika i T5 och 2.4T? om de är lika så borde ju grejerna klara 300hk iallfall om man tänker sej en chippad T5a håller?
har de varit nå stora fel för volvo med turbo å så? felaktiga gasspjäll har ja hört talas om? att de byts ut på garanti? nåt ni vet om?
Postat: fre 09 mar 2007, 23:48
av superpackman
Iceer skrev:0.7 är inte mycket!
hur mycket klarar växellåda och koppling om man skulle börja trimma då?
är växellåda och koppling lika i T5 och 2.4T? om de är lika så borde ju grejerna klara 300hk iallfall om man tänker sej en chippad T5a håller?
har de varit nå stora fel för volvo med turbo å så? felaktiga gasspjäll har ja hört talas om? att de byts ut på garanti? nåt ni vet om?
en volvo s60 2.4t klarar nästan det dubbla hk från orginal, gasspjäll problem finns på 01 och går inte på garanti utan kostar 7000kr att få nytt på volvo. Jag själv har en S60 med ppc box och är helnöjd!
Volvia
Postat: lör 10 mar 2007, 08:18
av Kena
Försäkra i Volvia, köper du bilen på Volvo täcker maskinförsäkringen till 15000mil, köper du privat räcker den tom 10000mil. Självrisken tror jag är på 3000kr. När jag köpte min V70 kostade helf. ca 400/mån de flesta andra bolag var nästan dubbelt så dyra.