Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av QwiK
Har en v70n -03 och har börjat få problem med att huven vill inte låsa igen sig på vardera sida. Så det enda som håller den nere är huvudlåset i mitten.
Visste om att låsmekanismen på passagerarsidan inte funkade när jag köpte den, men nu för någon dag sedan så har den andra också slutat låsa. Någon som vet vad man kan göra åt detta?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag skulle ha sprayat i någon lämplig olja och motionerat mekanismen. Låsen är hårt utsatta för saltspray och korroderar..
Användarvisningsbild
av wissel
Spraya INTE med oljespray.
Motionera upp låsanordning och använd massor av PTF spray, (Biltema)klibbar inte, tvättar rent hyfsat.
Fördelen med det är att inget damm eller smuts fastnar igen.
Har helt slutat med oljesprayer då det orsakar än värre skit efter ett tag.
Användarvisningsbild
av Erik Å
wissel skrev: sön 12 jan 2020, 11:06 Spraya INTE med oljespray.
Ojdå, jag som har sprayat mina i 20 år :oops: De fungerar visserligen superperfekt men de kanske går sönder vilken dag som helst :-D
Mja, PTFE har visat sig vara en miljöbov av oanat mått så jag har slutat använda sånt. Och silikon får absolut inte komma in i elprylar (det sitter mikrobrytare i låsen)..

Kolla att luftförvärmningsspjälle[…]

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]