Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av legaim
#1357590
Övertog en Volvo V70-01 förra året i april. Bilen har gått ca 28400 mil. Den dåvarande ägaren hade haft bilen i ca 1 år och i annonsen där han köpte bilen stod det: Kamrem bytt (Då stod visaren på 27000 mil).
Den dåvarande ägaren visste dock inte när/om detta hade skett.

Jag tog en bild i motorhuvet då jag fann den här klisterlappen, se bifogad bild.
Visar den här klisterlappen ett kamremsbyte?

Hur resonerar ni angående ett ev. kamremsbyte? Borde jag byta nu? Kan det vänta ett litet tag till, i så fall hur länge? Har läst här på forumet om att man byter vid ca 16000-18000 mil eller 10 år. Är det "okej" om man passerar 10 års intervallet men att man inte har nått upp till 16000 och därmed vänta lite längre än 10 år? (Jag har nämligen lite andra saker jag behöver fixa med bilen)
Det som gör mig lite osäker är när senaste bytet egentligen skedde men det verkar väl rimligt att man har bytt kamremmen en gång om bilen har gått ca 27000-28000 mil? Då alltså vid 159415 mil/16 juni 2010. Den ska in på service om några dagar, kan de då se om kamremen behöver bytas?
Bilagor
20200107_164936.jpg
Kamremsbytet?
20200107_164936.jpg (625.81 KiB) Visad 1598 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1357612
Lappen visar när ett kamremsbyte gjordes. Den kan ha blivit bytt senare också av någon lat jäkel som inte orkade skriva ny lapp.

Byta eller ej.... Ptja, om remmen går av så blir det skrot av motorn. Det blir dyrt. Mycket dyrare än ett extra kamremsbyte.
av Bempo
#1357636
Mil eller år, det som kommer först. Men det är ingen exakt vetenskap hur länge en gummirem håller och sannolikt är intervallen angivna med säkerhetsmarginal. Men hur mycket kan man lita på att gummiremmen vet om att den ska hålla? Du kan inte genom att se på remmen bedöma om det är dags att byta eller ej.
Jag vet bilar som gått längre tid mellan bytesintervallen och det har gått bra men hur det skulle gå i ditt fall kan man inte säg förens efteråt.
av legaim
#1357775
Bempo skrev:Mil eller år, det som kommer först. Men det är ingen exakt vetenskap hur länge en gummirem håller och sannolikt är intervallen angivna med säkerhetsmarginal. Men hur mycket kan man lita på att gummiremmen vet om att den ska hålla? Du kan inte genom att se på remmen bedöma om det är dags att byta eller ej.
Jag vet bilar som gått längre tid mellan bytesintervallen och det har gått bra men hur det skulle gå i ditt fall kan man inte säg förens efteråt.
Tack för ditt inlägg, en del saker du nämner är lite jag själv har tänkt men jag är helt novis på bilar så vet inte om jag bara "fantiserar". Nu var det så att den byttes i juni så om jag väntar till omkring mars/april borde det vara okej, då är det både inom milsinternallet och årsintervallet eller vad säger du?
av legaim
#1357776
Lucif3r skrev:Lappen visar när ett kamremsbyte gjordes. Den kan ha blivit bytt senare också av någon lat jäkel som inte orkade skriva ny lapp.

Byta eller ej.... Ptja, om remmen går av så blir det skrot av motorn. Det blir dyrt. Mycket dyrare än ett extra kamremsbyte.
Nej precis, jag tänker att det här måste jag åtgärda relativt snarast, vill inte få ett motorhaveri, tack för ditt inlägg! Det har hjälpt mig att inse att jag borde prioritera detta.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1357795
Det är inte kul att köra runt och oroa sig för att remmen ska gå av heller...

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]