God fortsättnig på er volvovänner.
Behöver er hjälp att felsöka en 2.5T som under accelration sätter dessa felkoder och i bilen står det "...begränsad motorprastanda.
Under körning så hade jag Vida igång- En fullt fungerande accelration ser ut så här med de värden jag loggade.
När felet uppkommer så ser kurvan ut så här. Börjar gasa lite försiktigt och direkt jag trycker till så "klipper den" och tänder check engine med ovan felkod.
Vid tomgång på varmbil har jag stabil info enligt detta.
På min V70 var det tändspole när vi fick nått liknande. Min flickvän hade en nästan lika V70, en 02, men hon fick inget felmeddelande när spolen gick. BP berättade det för henne.
Dunderobrak skrev:Vet inte vad polaren hade för mätare, men han löste det kvickt i alla fall
Skickat från min Lenovo K33a48 via Tapatalk
Har faktiskt bytt en tändspole på denna bilen för ett tag sedan, men då fick jag felkod på det och till och med vilken cylinder det var. Detta känns som något annat.
Liten uppdatering...
Var ute och körde lugnt och försiktigt med bilen, kom hem och läste av om det fanns några spännande koder.
Noterade att ECM-130A fanns där fast nu var den bara gul. (alltså detekterar bilen det är luftläckage även i mindre mängd)
Efter lite surfande på nätet bestämde jag mig för att koppla ut MAF och då är det faktiskt helt omöjligt att få bilen att sätta felet. Betyder detta att min MAF är defekt eller är det bara en naturlig konsekvens av att MAF inte är inkopplad och således inte kan ha koll på luftläckage?
Vilken parameter skall man logga i VIDA för att se just luftläckage/tjuvluft?
Nu har jag kommit en liten bit närmare en lösning hoppas jag.
Tillverkade min egna vacuum-röktestare, riktigt enkel liten maskin som gav väldigt bra resultat.
20200119_133607.jpg (456.18 KiB) Visad 1486 gånger
Tänkte att det kommer ta ett bra tag innan det syns att det läcker någonstans, men riktigt snabbt visade det sig att det läcker någonstans vid intercoolern.
Bilen har en "känd tuners" mjukvara i sig och har haft denna sedan 2004.
Hade gärna laddat om mjukvaran och fixat check summa felet (kod CEM-1D04) ......men har ingen bra lösning på detta.
Finns kanske verktyg idag för att tanka ur mjukvara och lösa detta ?
ECM-981A kan nog vara ett följdfel av ECM-130A. Det är möjligt att regleringen av wastegaten till turbon förväntar sig en viss feedback från tryckgivaren på inloppsröret (för att styra laddtrycket) och att det när du får lite tryck i rören läcker så pass mycket luft att turbon tillåts ladda mer än den borde. Detta skulle då ge en för hög luftmassa genom LMM jämfört med förväntad luftmassa vilket sätter felkoden.