Sida 1 av 3
Radion på när motorn är avslagen?
Postat: ons 07 mar 2007, 00:38
av OrsonGbg
Om man står still och lyssnar lite på radion, drar det jättemycket ström? Har för mig någon sa att det räckte att man vred på tändningen så aktiverades massa strömförbrukande datorer i bilen.
Nojjar jag mig i onödan eller är det ej att rekomendera att sitta och lyssna på radion 5-10 min då och då?
Postat: ons 07 mar 2007, 11:11
av greeeken
5-10 minuter är helt ok, inga problem så länge du inte har dåligt batteri.
Sen får du en varning i displayen om batterinivån börjar bli låg.
Då äre bara starta bilen o va glad.
så har det iallfall varit på min 01:a
Postat: ons 07 mar 2007, 11:24
av OrsonGbg
Ok tack för svaret :D
Postat: ons 07 mar 2007, 12:42
av VolvoB20
greeeken skrev:5-10 minuter är helt ok, inga problem så länge du inte har dåligt batteri.
Sen får du en varning i displayen om batterinivån börjar bli låg.
Då äre bara starta bilen o va glad.
så har det iallfall varit på min 01:a
Vad är det för skämt, min förra bil hade "radioläge" på nyckeln så 4-5 timmar var inga problem om man inte "maxade" volymen
Varför i hela friden kan man inte stänga av:
1. Halvljus
2. Dieselvärmare
3. Tändningen - dvs radioläge
Postat: ons 07 mar 2007, 12:47
av greeeken
VolvoB20 skrev:greeeken skrev:5-10 minuter är helt ok, inga problem så länge du inte har dåligt batteri.
Sen får du en varning i displayen om batterinivån börjar bli låg.
Då äre bara starta bilen o va glad.
så har det iallfall varit på min 01:a
Vad är det för skämt, min förra bil hade "radioläge" på nyckeln så 4-5 timmar var inga problem om man inte "maxade" volymen
Varför i hela friden kan man inte stänga av:
1. Halvljus
2. Dieselvärmare
3. Tändningen - dvs radioläge
Fråga Volvo
Postat: ons 07 mar 2007, 13:19
av VolvoB20
greeeken skrev:VolvoB20 skrev:greeeken skrev:5-10 minuter är helt ok, inga problem så länge du inte har dåligt batteri.
Sen får du en varning i displayen om batterinivån börjar bli låg.
Då äre bara starta bilen o va glad.
så har det iallfall varit på min 01:a
Vad är det för skämt, min förra bil hade "radioläge" på nyckeln så 4-5 timmar var inga problem om man inte "maxade" volymen
Varför i hela friden kan man inte stänga av:
1. Halvljus
2. Dieselvärmare
3. Tändningen - dvs radioläge
Fråga Volvo
Ok, nu har jag gjort det och svaret är:
"Volvo tillverkas bara för senila åldringar så allt måste vara automatiserat utan möjlighet för föraren att påverka." :lol:
Postat: ons 07 mar 2007, 13:53
av Daddan
Jag har då radioläge på min... Men subban i bagaget drar lite "hon" med ;)
Postat: ons 07 mar 2007, 14:25
av bladet1
Hej !
Använd ohms-lag där I = P/U , tänk att din radio förbrukar 100 W och du har ett 12V batteri, alltså 100/12= 8.3 A
Ditt batteri kanske är på 60 ah , 60/8.3 = > 7.22 timmar
Har batteriet högre kappacitet så blir det längre driftstid på din radin
/ Björne
Postat: ons 07 mar 2007, 15:36
av greeeken
bladet1 skrev:Hej !
Använd ohms-lag där I = P/U , tänk att din radio förbrukar 100 W och du har ett 12V batteri, alltså 100/12= 8.3 A
Ditt batteri kanske är på 60 ah , 60/8.3 = > 7.22 timmar
Har batteriet högre kappacitet så blir det längre driftstid på din radin
/ Björne
Ja om bara radion är på, men när lamport äär tända o massa annat så blire mindre
Postat: ons 07 mar 2007, 16:11
av Marbas
greeeken skrev:bladet1 skrev:Hej !
Använd ohms-lag där I = P/U , tänk att din radio förbrukar 100 W och du har ett 12V batteri, alltså 100/12= 8.3 A
Ditt batteri kanske är på 60 ah , 60/8.3 = > 7.22 timmar
Har batteriet högre kappacitet så blir det längre driftstid på din radin
/ Björne
Ja om bara radion är på, men när lamport äär tända o massa annat så blire mindre
I läge 1 är väl inga lampor tända (yttre)? Läge 1 är ju "Radio läge", står det inget om detta i instruktionsboken (har inte tillgång till min just nu)?