Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glenn30
#1353928
Hej har en s60-01 som idag inte startade. Batteriet var dött. Jag kör bara 1.5 mil enkel väg varje dag till jobbet.kan det vara att jag kör för lite så inte batteriet får tillräckligt med laddning.
av Erik Å
#1353957
Javisst. Sen är det så att när batterier blir gamla så blir laddningsströmmen lägre av någon anledning så de blir alltså sämre och sämre på att ladda upp sig på korta sträckor.. Men kasta för säkerhets skulle ett öga på multirib-remmen. Och det är inte heller fel att kolla laddspänningen med en voltmeter, ska vara ca 13.5- 14.4V när motorn går, förutsatt att batteriet är någorlunda laddat..
av MickeM
#1353958
1.5mil per åktur (gissar ca 15-20min) ska inte vara problem för batteriet om du inte kör bränslevärmare eller annan batteriförbrukare .

Batterier kan tvärdö, men kolla om laddningen fungerar som den ska och om något ev tjuvdrar ström.
(Att laddlampan slocknar är ingen garanti för att laddningen fungerar)

Batterianslutningarma bör kollas också.
av Erik Å
#1353989
MickeM skrev: sön 15 dec 2019, 20:01 1.5mil per åktur (gissar ca 15-20min) ska inte vara problem för batteriet..
Sant för ett nytt batteri men inte för ett gammalt. Jag hade precis det här problemet, fick underhållsladda en gång i veckan eftersom laddstatus sjönk en aning för varje dag som gick trots 3 mil till jobbet. Bytte batteri och sen försvann problemet :-)
av MickeM
#1354051
Erik Å skrev: sön 15 dec 2019, 21:17
MickeM skrev: sön 15 dec 2019, 20:01 1.5mil per åktur (gissar ca 15-20min) ska inte vara problem för batteriet..
Sant för ett nytt batteri men inte för ett gammalt. Jag hade precis det här problemet, fick underhållsladda en gång i veckan eftersom laddstatus sjönk en aning för varje dag som gick trots 3 mil till jobbet. Bytte batteri och sen försvann problemet :-)
Det är sant för ett "fungerande" batteri.
Inte bara nytt.
Fixar det inte att ifrån vila genomföra normal kallstart, färd i 15-20min med fungerande laddning utan att "gå back" så är det kass.
Eller något som drar extra ström parkerad.

Jag fick intrycket att det inträffade plötsligt.

Övrigt:
Jag fick också intrycket att trådskaparen bil används regelbundet nästan dagligen
Men om bilen står länge (veckor) mellan åkturerna kan det bli problem också. För en bil i dvala drar ändå viss ström, speciellt med larm inkopplad. Kan bli problem i kyla redan efter 3veckor med larm, trots bra batteri.
av glenn30
#1354066
Bilen stod stilla från fredag till söndag eftermiddag o var då död på söndag. Laddade batteriet fullt igår men tog endast 5 Tim så var det fulladdat. Tycker det låter lite. Ett annat batteri tog det 1.5 dygn innan det var fulladdat.
av MickeM
#1354226
Död som i ingen ström Ö.h.t?
Eller död som i startmotorn klickade eller orkade inte?

Oavsett så är det något som inte är bra.
Batteriet känns sannolikast, men mät spänningen med motorn igång.
Ska vara 14v efter att motorn har gått en stund.

Du kan även mäta A som bilen drar när den gått i dvala. Ska vara 0.0någonting A.
Men vaknar CAN drar det några A.

Lite surt att köpa batteri, och så är det dålig laddning eller tjuvström.
av kebabpizza
#1354297
Vad har du för laddare? Men om batteriet laddade fullt på 5h, jämfört med det andra på 1.5dygn, så är det kass, inget snack om saken.
Men se om du kan hitta tillverkningsdatum, på Volvo originalbatteri är det stansat på minuspolen.
av glenn30
#1354366
Så nu har jag köpt nytt batteri, blev ett Volvo orginal batteri, på det gamla batteriet är det plastskruvar till varje cell för o fylla på vatten om man skulle behöva, nån som vet när dom slutade med dom påfyllnings skruvarna, för på det nya batteriet var det inga.

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom