Erik Å skrev: ↑sön 15 dec 2019, 21:17
MickeM skrev: ↑sön 15 dec 2019, 20:01
1.5mil per åktur (gissar ca 15-20min) ska inte vara problem för batteriet..
Sant för ett nytt batteri men inte för ett gammalt. Jag hade precis det här problemet, fick underhållsladda en gång i veckan eftersom laddstatus sjönk en aning för varje dag som gick trots 3 mil till jobbet. Bytte batteri och sen försvann problemet
Det är sant för ett "fungerande" batteri.
Inte bara nytt.
Fixar det inte att ifrån vila genomföra normal kallstart, färd i 15-20min med fungerande laddning utan att "gå back" så är det kass.
Eller något som drar extra ström parkerad.
Jag fick intrycket att det inträffade plötsligt.
Övrigt:
Jag fick också intrycket att trådskaparen bil används regelbundet nästan dagligen
Men om bilen står länge (veckor) mellan åkturerna kan det bli problem också. För en bil i dvala drar ändå viss ström, speciellt med larm inkopplad. Kan bli problem i kyla redan efter 3veckor med larm, trots bra batteri.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.