Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1354252
Du nämnde inte det i tråden men angående att tutan inte fungerar.. kollade på schema och det verkar faktiskt vara ett relä i CEM. Kan inte verifiera detta men kanske är något som syns om man tar av plastkåporna.

Stift B15 och F3, kan vara ett internt relä som skymtar direkt efter F3.
CEM-L horn.JPG
CEM-L horn.JPG (21.57 KiB) Visad 502 gånger
#1354265
I och med att det är en 05'a så är det mycket trolig att kontaktstycke B också har några korroderade pinnar... (pinne B15 till tutan)
Om det inte finns korrosion alls på kontakt B, ta bort kontaktstycke B från CEM,
och koppla 12V direkt på pinne 15 i kontaktstycke B (på hylskontakten med 2x Röd-Svart kabel, inte in på CEM) ,
låter tutan nu, ligger felet troligen internt i CEM. Låter inte tutan med direktkopplad 12V, fel på kabel mellan CEM og tutan.
#1354314
Jiha1968.
När jag kör min gamla cem box så funkar tutan. Monterar jag min nuvarande cem box så funkar inte tutan. Så felet ligger i cem. Har kollat cem kortet men hittar inget konstigt tyvärr. Annars kunde man flyttat över den hela delen om man visste vart felet låg.
#1354320
Ok, om det är ett mekaniskt relä till tutan i CEM, torde det gå att lyssna efter reläet i gamla CEM. (med ett stetoskop, tutan bortkopplat...)
Om det är ett elektroniskt relä (halvledare/chip) så är det mycket svårare, då det måste mätas var strömmen till tutan tar vägen i CEM, och med kretskort som har flera lager är det inte särskild roligt.

Skulle det gå att lokalisera reläet, får man mäta med Voltmeter vad som händer vid tutan på/av.

Annars, skicka din "nya" CEM och en annan från skroten, till johnnype... (efter å ha talad med honom)


PS: mät pinne 17 i kontakt D på CEM, gul kabel (kabeln kommer från pinne 10 på SWM, lite lättare att mäta där)
Om den kabeln har en spänning som följer tutande och endast tutande, kan det gå att koppla förbi CEM med annat relä/elektronik.
#1354406
Det va lite oväntad, då det är den enda kabeln som går mellan SWM och CEM på schemat.
LIN-bus visas aktiv endast på SWM och endast CAN-bus på CEM, ingen gemensam databuss på "tutans" schema till 2005-bilarna, om det beror på ett fel i schemat eller något annat vet jag inte.

Jag har tyvärr ingen liknande bil att kontrollmäta på nu, men det kan vara värd att kolla samma kabel med den gamla CEM'en i bilen, så man får se om jag är helt på vilda vägar, eller om det är ett fel på ingången till CEM.
Ber om ursäkt på förhand om det visar sig att jag har lekt med din tid, men du får nytta chansen att lyssna efter reläet samtidigt :oops:

PS:
På 2006-schemat och upp är LIN-bus kopplat mellan SWM och CEM, och på äldre bilar CAN-bus, men alla med den gula kabeln i tillägg.
Så om tutans signal från SWM inte går via den gula kabeln och endast på CAN/LIN, så lutar det åt ny CEM...

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom