Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1360786
Den rödbruna beläggningen man ser på insidan av motorkåpan i den andra filmen känner jag igen. Precis sån fick jag på oljestickan och i oljepåfyllningen på den tiden verkstaden hällde i delsyntetolja. Har inte sett något nytillskott sen jag gick över till helsyntet. Samma bytesintervall dvs 2000 mil.
Sotpartiklar i oljan måste rimligtvis ha krupit förbi kolvringarna (om man inte har turbo), antar att det finns stor individvariation på hur täta ringarna faktiskt är. Sen innehåller oljan additiv "dispersants" som ska hålla kolpartiklarna svävande till nästa oljebyte så att de inte sätter sig som sludge någonstans. Men jag antar att de blir mättade om mängden sotpartiklar blir för stor.. Och de kanske ger upp helt när oljan blir för gammal?



Att man får ut svart olja genom att "skölja" beror bara på olycklig motorkonstruktion som hindrar den smutsiga oljan att rinna ut. Okej jag får fortsätta med det, kan inte bygga om motorn :-D
Albireo skrev: mån 20 jan 2020, 23:38 Skulle inte rengöringen av motor fungera bättre, genom att fylla mer olja (upp till tex. min) samt köra någon/några mil, och byta igen?
Absolut! Känns bara lite onödigt kostsamt :oops: Gjorde man inte så förr i tiden? Det fanns något som kallades sköljoljor..

Jo, vid förra oljebytet testade jag Biltema 0W40 för att pressa bränsleförbrukning vid kallstart. Den gick motorn fint på men jag tyckte att motorljudet var lite "rassligt" på tomgång, både vid kall och varm motor. BT 0W40 ser faktiskt väldigt blaskig ut. När jag bytte häromdagen hällde jag i hälften 0W40 och hälften 5W40 och nu går motorn tyst och fint både kall och varm.. Kanske drar aningen mer bränsle vid kallstart. Tror jag testar med 2/3 0W40 nästa gång :P
av Erik Å
#1360834
Det här kom ut efter andra sköljningen.. man ser inte särskilt många millimeter ner i oljan.
Håller på att hälla den igenom ett kaffefilter för att se om det filtreras ut nåt, jag återkommer ;-)
IMG_20200126_143524_DxO_800.jpg
IMG_20200126_143524_DxO_800.jpg (91.95 KiB) Visad 464 gånger
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1360849
Med tanke på att det går att köpa helsyntet 5w40 för 30 kr litern känns det både enklast och billigast att bara köra kortare intervaller än angivet för att hålla motorn renare för den oroliga eller pedantiske.
av Albireo
#1361835
Denna service omgång avslutades med att nollställa meddelandet "DAGS FÖR SERVICE".
Den instruktion som fungerade för mig på en Volvo V70 AWD 2004/2005 var följande .: Nollställa serviceindikering på Volvo V70
Det verkar här som "DAGS FÖR SERVICE" är kopplat till tid (12månader) eller sträcka (2000km) - inte som tidigare nämnts antal starter / kortkörningar mm.
(har ingen aning vilket som stämmer för denna bil.)

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]