- sön 26 jan 2020, 13:58
#1360786
Den rödbruna beläggningen man ser på insidan av motorkåpan i den andra filmen känner jag igen. Precis sån fick jag på oljestickan och i oljepåfyllningen på den tiden verkstaden hällde i delsyntetolja. Har inte sett något nytillskott sen jag gick över till helsyntet. Samma bytesintervall dvs 2000 mil.
Sotpartiklar i oljan måste rimligtvis ha krupit förbi kolvringarna (om man inte har turbo), antar att det finns stor individvariation på hur täta ringarna faktiskt är. Sen innehåller oljan additiv "dispersants" som ska hålla kolpartiklarna svävande till nästa oljebyte så att de inte sätter sig som sludge någonstans. Men jag antar att de blir mättade om mängden sotpartiklar blir för stor.. Och de kanske ger upp helt när oljan blir för gammal?
Att man får ut svart olja genom att "skölja" beror bara på olycklig motorkonstruktion som hindrar den smutsiga oljan att rinna ut. Okej jag får fortsätta med det, kan inte bygga om motorn
Jo, vid förra oljebytet testade jag Biltema 0W40 för att pressa bränsleförbrukning vid kallstart. Den gick motorn fint på men jag tyckte att motorljudet var lite "rassligt" på tomgång, både vid kall och varm motor. BT 0W40 ser faktiskt väldigt blaskig ut. När jag bytte häromdagen hällde jag i hälften 0W40 och hälften 5W40 och nu går motorn tyst och fint både kall och varm.. Kanske drar aningen mer bränsle vid kallstart. Tror jag testar med 2/3 0W40 nästa gång
Sotpartiklar i oljan måste rimligtvis ha krupit förbi kolvringarna (om man inte har turbo), antar att det finns stor individvariation på hur täta ringarna faktiskt är. Sen innehåller oljan additiv "dispersants" som ska hålla kolpartiklarna svävande till nästa oljebyte så att de inte sätter sig som sludge någonstans. Men jag antar att de blir mättade om mängden sotpartiklar blir för stor.. Och de kanske ger upp helt när oljan blir för gammal?
Att man får ut svart olja genom att "skölja" beror bara på olycklig motorkonstruktion som hindrar den smutsiga oljan att rinna ut. Okej jag får fortsätta med det, kan inte bygga om motorn
Albireo skrev: ↑mån 20 jan 2020, 23:38 Skulle inte rengöringen av motor fungera bättre, genom att fylla mer olja (upp till tex. min) samt köra någon/några mil, och byta igen?Absolut! Känns bara lite onödigt kostsamt Gjorde man inte så förr i tiden? Det fanns något som kallades sköljoljor..
Jo, vid förra oljebytet testade jag Biltema 0W40 för att pressa bränsleförbrukning vid kallstart. Den gick motorn fint på men jag tyckte att motorljudet var lite "rassligt" på tomgång, både vid kall och varm motor. BT 0W40 ser faktiskt väldigt blaskig ut. När jag bytte häromdagen hällde jag i hälften 0W40 och hälften 5W40 och nu går motorn tyst och fint både kall och varm.. Kanske drar aningen mer bränsle vid kallstart. Tror jag testar med 2/3 0W40 nästa gång