Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1353090
*Åtgärdat*

Se inlägg för mer information: viewtopic.php?p=1359767#p1359767

Hej!

Bilen det gäller är en Volvo V70N 2.4T från 2003. Den har gått nästan 31 000 mil.

Jag har sedan cirka två månader tillbaka haft ett vinande, metalliskt lagerljud från högra sidan av motorn sett från förarplatsen. Efter att ha lyssnat och undersökt bilen fastslog jag att ljudet kom från multiremmens sida. Ljudet låter framför allt vid tomgång och låga varv, och blir värre när AC:n aktiveras. I samband med att Skruvat hade kampanj köpte jag hem ett frihjul till min generator, remspännare med spännrulle och ny multirem. Jag tänkte att jag chansar på att byta dessa först när de ändå såldes billigt.

Problemet efter att jag hade börjat skruva med bilen var naturligtvis att jag kunde konstatera att det alltid är bäst att demontera och undersöka först innan nya delar köps. Frihjulet fungerade (det gnisslar ytterst lite, men funktionen verkar vara fullgod) och spännrullen glappade minimalt men gav inte ifrån sig något skrapande ljud; magnetkopplingens remskiva på AC-kompressorn gav däremot ifrån sig ett fruktansvärt raspande ljud. Hur som helst byttes remspännaren och spännrullen, medan det gamla frihjulet lät jag sitta kvar i väntan på att jag ska få AC-kompressorns oljud löst då jag ändå kommer att demontera generatorn för att byta frihjulet, och då enklare kan komma åt att arbeta även med AC-kompressorn.

Min fundering för den här tråden kretsar däremot kring just AC-kompressorn. Jag kommer inte att byta hela kompressorn eftersom AC:n kyler och fungerar bra. Mitt val står mellan att byta hela magnetkopplingen med dess remskiva och spole, eller också demonterar jag bara min nuvarande AC-kompressors remskiva, knackar ur lagret och monterar ett nytt löst lager. Priset skiljer sig egentligen bara marginellt mellan ett kit från Autodoc för hela satsen (cirka 600 kronor + frakt) och ett löst lager från Tyskland (cirka 200 kronor totalt). AC-kompressorn kommer också att shimsas ner i samma veva om jag endast byter lagret då jag har ett alltför stort spel just nu.

Finns det några faktiska fördelar med att byta ut hela magnetkopplingen med ny remskiva och färdigmonterat lager samt spole kontra att bara byta ut AC-kompressorns nuvarande, skurna lager i remhjulsskivan?

Trots allt fungerar min AC bra, även om den låter fruktansvärt från remskivans lager (och förhoppningsvis inte kompressorns inre lager - det får i så fall bli ett komplett kompressorbyte senare om så skulle vara fallet).

Så vad säger ni? Byta samtliga externa delar på kompressorn mot helt nya eller endast det lösa lagret?

Med vänliga hälsningar,
Philip
Senast redigerad av 1 Familjebilen, redigerad totalt 0 gånger.
#1353284
Rent spontant så verkar kompressorn vara original och det jobbet du beskriver är ingen lek när kompressorn sitter på plats. Förmodligen kommer kompressorn ge upp inom kort (31k mil) och jag hade nog bytt den medans allt fungerar med kylan. Annars lär du få byta kondensorn OM kompressorn börjar skära ihop, eller om det är det den redan nu börjat med. Jag bytte både kompressor och kondensorn pga att den började bråka, det högg i motorn av o på samt ljudet du beskriver och slutligen skar den. Tror det bara tog en månad från början till slut. Det som kom ut ut kompressorn var då brun sörja. Nu har S80n funkat prickfritt i ett halvår och jag köpte allt via AutoDoc. MIn S80 har bara rullat 16k mil, men farborn innan gillade inte ECC så den i princip dog när den blev på för alltid.
#1353289
Beror väl på pris men jag skulle nog satsat på hela magnetkopplingen. Då får du ju ny kopplingyta och material för kopplingen.

Inte säkert kompressorn är slut, I Sverige går den ju inte så mycket per år. På min 940 i Thailand tänkte jag byta kompressor efter 22k mil men där går kompressorn ~90% av tiden. Den kyler men ger ett rappa de ljud, lite som en ballong i ett cykelhjul
#1353580
frasse4 skrev: tor 12 dec 2019, 06:57 Beror väl på pris men jag skulle nog satsat på hela magnetkopplingen. Då får du ju ny kopplingyta och material för kopplingen.
Jag håller med, bytte min remskiva och tryckplatta men lyckades inte byta magneten när kompressorn satt på plats.
Den slits väl ändå inte då det bara är en spole, bara inte remhjulet har varit så glappt att det skavt sönder den.
#1354484
Tusen tack för era svar!

Det slutade med att jag blev snål och endast beställde ett lager från eBay. Senare framåt våren kanske jag byter ut hela kompressorn, eller ger mig på arbetet igen och byter alla delar, men tillsvidare kommer jag att byta endast lagret. Orsaken är julafton och huvudsakligen studentinkomst, och bilen måste komma i rullning snarast möjligt. Även min ena strålkastare (bi-xenon) gav upp häromdagen efter att ha klarat sig i ungefär ett år nu med spricka i glaset vilket har lett till extrem fukt i strålkastaren. En ersättare är beställd från skroten och ska bytas inom kort. Och därutöver bekostade jag bilen med nya däck för ungefär en månad sedan. Sammantaget har den kostat en hel del den här hösten, så när också ljudet från AC-kompressorn blev så pass högljutt som det är nu, får det helt enkelt räcka med ett lagerbyte. :-D

Jag beställde lagret från en säljare i Estland och tillverkaren är Febest. Vi får se om lagret är något att ha. Totalt betalde jag ungefär 160 kronor inklusive spårbar frakt, och lagret kommer att komma i slutet av veckan.

Jag kan uppdatera tråden när jag har gjort detta (helvetes-)arbete, som ju är känt för att vara ett av de ingrepp som sällan leder till skratt och glädje medan man håller på. :-D
#1354516
Du får rapportera.

Jag har ett lager liggande sen nåt år. Mitt är dock inte slut än men det kändes att det började närma sig när jag hade av multiremmen senast. Det verkar så meckigt bara..

Min kompressor tuggar annars glatt på fortfarande efter 36000 mil. Så länge den används regelbundet och inte går tom håller de länge.
#1354626
Jag håller på med detta jobb på en v70 -04 140hk. Lossat kompressorn,4 bult. Sen vinklat ner kompressorn, mutterdragare och lossat bulten i mitten. Sen 3 st m5 ×20 bultar, används för att få bort magnet- kopplingen. Ta bort låsringen till remskivan. Jag använde en liten 2- armad avdragare för att få bort remskivan. Jag lyckades inte utan. Sedan är det bara att pressa ur det gamla lagret. Det sitter en zyxel- kompressor på denna bil. Lagret har storlek 35×55×20. Jag har beställt från kullagret.com. (400:-). Håller nu på och väntar på lagret. Allt detta går att göra utan att lossa några slangar och släppa ut någon gas ur systemet. Det som tagit mest tid är nog när jag funderat hur jag ska ta det hela. Nu när jag vet kommer det att gå fort nästa gång. Så var inte rädd för att prova! Det är trångt men det går.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

#1354681
drlecter skrev: ons 18 dec 2019, 18:59 Jag håller på med detta jobb på en v70 -04 140hk. Lossat kompressorn,4 bult. Sen vinklat ner kompressorn, mutterdragare och lossat bulten i mitten. Sen 3 st m5 ×20 bultar, används för att få bort magnet- kopplingen. Ta bort låsringen till remskivan. Jag använde en liten 2- armad avdragare för att få bort remskivan. Jag lyckades inte utan. Sedan är det bara att pressa ur det gamla lagret. Det sitter en zyxel- kompressor på denna bil. Lagret har storlek 35×55×20. Jag har beställt från kullagret.com. (400:-). Håller nu på och väntar på lagret. Allt detta går att göra utan att lossa några slangar och släppa ut någon gas ur systemet. Det som tagit mest tid är nog när jag funderat hur jag ska ta det hela. Nu när jag vet kommer det att gå fort nästa gång. Så var inte rädd för att prova! Det är trångt men det går.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Du har inte lust att knäppa ett par foton på hur du vinklat den?
#1354693
Jag började med att ta bort främre delen av innerskärmen och vek undan den. Sen bort med plastskyddet under. Lossa 4st bultar som kompressorn sitter fast med. Sen är det bara att börja jobbet med kompressorn. Sista bilden är remskivan och lagret. Lagret är urpressat ur remskivan. Jag använde mig av en verkstadspress och pressade ur det. Lagret satt inte hårt fast.
20191219_093031.jpg
20191219_093031.jpg (98.85 KiB) Visad 2281 gånger
20191219_092908.jpg
20191219_092908.jpg (80.56 KiB) Visad 2281 gånger
20191219_092821.jpg
20191219_092821.jpg (90.66 KiB) Visad 2281 gånger
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?