Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1354840
Underbart med lite svar och aktivitet i tråden! Och helt fantastiskt med bilderna och beskrivningarna, drlecter!

Dessvärre verkar det som att mitt beställda lager inte hinner komma tills i morgon. Brevet är skickat som ett rekommenderat sådant från Estland och kom till Sverige i onsdag, men PostNord verkar ha problem med att skicka det till min ort nu i julkaoset, för någon uppdatering sedan det nådde riksgränsen har inte tillkommit. Jag får nog glatt vänta tills juldagarna är slut, vilket irriterar mig lite när jag hade hoppats på att få hem det innan helgen och kunna använda mellandagarna till att skruva med bilen. Nåväl — man kan inte få allt här i världen!
#1354956
PostNord hann leverera före jul trots allt. På fredagsmorgonen fick jag en notis om att en avi hade skickats ut och strax efter lunch hade lagret kommit till ombudet. Det känns bra att det kom fram före jul i slutändan.

Vi får se vilken dag jag ger mig på att byta lagret. Det är som nämndes tidigare av tillverkaren Febest Auto Parts och jag förstod när jag fick hem det att det är ett kinalager. Men jag kommer att chansa i vilket fall, även om risken är att jag beter mig dumsnålt nu. Risken finns ju att jag kommer att få byta inom kort igen, men det vet jag om och troligen kostar jag på mig ett komplett paket eller en ny kompressor till nästa år, fast i skrivande stund och med min nuvarande ekonomi måste bilen bara komma igång — och det här lagret håller förhoppningsvis i några månader åtminstone. Och jag hoppas att det inte är alltför stort spel eller något sådant problem vid monteringen. Vi får helt enkelt se, som sagt. :-D

Jag kommer att uppdatera tråden med fler bilder och information när det är dags för byte.

God jul allesammans, och återigen — tack för alla svar! De är välbehövliga!
A008A339-4903-41C5-B04F-D50DDEBC53FF.jpeg
A008A339-4903-41C5-B04F-D50DDEBC53FF.jpeg (477.7 KiB) Visad 2012 gånger
3181D33E-5B9B-40F2-BEB5-F079C8EA0BF4.jpeg
3181D33E-5B9B-40F2-BEB5-F079C8EA0BF4.jpeg (420.59 KiB) Visad 2012 gånger
#1359297
I morgon bär det av. Det har blivit lite fördröjningar på grund av jul, nyår och extrapass på jobbet. Lagret är som beskrivet i inlägget ovan hemkommet, och M5-skruvar köptes i dag. Verktygen ligger framme i garaget. Planen är att påbörja arbetet under morgonen i morgon.

Primärt och i första hand kommer jag att sikta på att få AC-lagret bytt, medan frihjulslagret på generatorn blir ett sekundärt jobb i mån av tid. Jag kommer alltså att jobba underifrån bilen först och främst.

Tråden kommer att uppdateras allteftersom, oavsett om arbetet går bra och smärtfritt eller om det går åt fanders. :-D
#1359767
Tack för ditt svar, Bempo!

Operationen genomfördes som planerat i fredags. Jag påbörjade arbetet vid ungefär 08.40 och körde i väg med bilen ungefär klockan 16 igen. Då tog jag åtminstone två pauser och stressade inte alltför mycket under arbetets gång. Tämligen omgående bestämde jag mig dessutom för att jag inte ens skulle försöka att bemöda mig med att arbeta underifrån, utan valde helt enkelt att gå uppifrån och arbeta nedåt eftersom frihjulet till generatorn ändå skulle bytas och därför skulle generatorn hur som helst demonteras. Det förenklade mitt liv som allra minst en hel del, vill jag lova. Att göra detta tog dessutom bara drygt 45-60 minuter extra, om ens så mycket. Det gick rätt så snabbt i alla fall att lossa allt detta och underlättade avsevärt.

Till en början gick det nästan skrämmande bra, och det fortsatte att gå väldigt bra ända fram tills monteringen började. Problemet som uppstod var att efter att lagret hade monterats i remskivan och remskivan sedermera monterades på kompressoraxeln, visade det sig att skivan vobblade en gnutta när jag snurrade den för hand. I flera omgångar plockades remskivan bort och lagret undersöktes, men det verkade sitta helt och hållet rätt. Inga synliga eller mätbara felvärden kunde noteras, och jag rengjorde samtliga delar om och om igen på såväl kompressor som i lagret. Till slut lät jag det bero och monterade det ändå.

Nästa märkliga fenomen som uppstod var att jag inte lyckades få något spel mellan magnetskivan och remskivan. Innan arbetet påbörjades hade jag varit noggrann med att mäta mitt spel och fått det till 0.95 millimeter ungefär. Vid demonteringen fann jag två brickor av samma tjocklek. Vid monteringen plockade jag bort en av dessa och fick då inget spel över huvud taget, för att sedan plocka loss magnetskivan igen och sätta dit den andra brickan... med resultatet att det likväl stod utan något spel. Otroligt märkligt. Men det gick att snurra remskivan för hand, om än med motstånd, så jag lät också detta vara och utgår från att det kommer att slita in sig.

Att remskivan däremot svagt vobblar skrämmer mig en aning. Antingen är det fel på mitt nya lager, eller har jag lyckats göra remskivan skev, eller också har min kompressor tagit skada av mitt förra lager, att värmen från att det har varit skuret kanske har förstört kompressoraxeln. Mindre tecken på oljespår fanns på kompressoraxeln, men förhoppningsvis har inte kompressorn gett upp helt. Jag kunde inte känna något glapp eller spel i kompressoraxeln när jag undersökte den. Med hänsyn till det här får jag se hur jag gör. Bilen blev märkbart tystare åtminstone, och AC:n fungerar som den ska.

Jag passade på att ta en hel del bilder och lägger in dem med kortare beskrivningar av hur jag gick till väga i mitt skruvande. Likaså bifogar jag tre stycken filmer med före- och efterljud. Förhoppningsvis har någon nytta av detta. Det blir lite som en manual, även om jag endast är en hobbymekaniker och det här är första gången jag genomför detta arbete. Har ni synpunkter på någonting eller har några smarta tips att bidra med vore jag ytterst tacksam!

1. Koppla ur batteriet. Markera hur multiremmen satt innan du demonterar den (min multirem byttes för bara ett par mil sedan - annars hade jag bytt ut den också i samband med detta ingrepp). Demontera den sedan med hjälp av ett ledhandtag/spärrskaft och en T60 torx. Jag använder ett ledhandtag från Biltema och en hylsa från Jula för ändamålet. Det har fungerat bra varje gång.
Bild

2. Demontera tryckrör och kylfläkt. Töm också kylvätskan samt demontera övre kylarslangen. Ta för säkerhets skull också bort oljestickan. Det här tipset tog jag till mig från FCP Euro på Youtube. Enkelt att glömma, jobbigt att råka bryta sönder när man är där och skruvar.
Bild
Bild

3. Demontera servopumpen (3 skruvar med storlek 12; dessa nås genom hål i hjulet på servopumpen) och vik undan den. Var noggrann med att täta anslutningen och/eller knip oljeslangen till pumpen. Lägg med fördel också en handduk under pumpen innan röranslutningen demonteras.
Bild
Bild

4. Demontera generatorn (en 13-mutter till pluskabeln, en liten kabelsko och 3 stycken skruvar med storlek 12, varav två av dessa också håller AC-kompressorn).
Bild

5. Nu är åtkomligheten betydligt större än att arbeta underifrån. AC-kompressorn sitter med fyra stycken 12-mm skruvar, varav två av dessa alltså lossas i samband med att generatorn plockas lös. Det gick sedan att vinkla kompressorn rätt ordentligt för att komma åt att arbeta med den, och jag placerade en träkloss under kompressorn mot balken, vilket gav möjlighet att tilta hela kompressorn till en fullgod position. Slangarna till kompressorn är delvis i metall, delvis i gummi, och det möjliggör alltså rätt så gott svängrum för den utan att riskera att skada någonting.
Bild

6. Skruvar som jag köpte på Jem & Fix. Dessa skruvades som synes i hålen på magnetskivan. Jag smorde dem med lite fett och bytte ut skruvarna efter att ha skruvat i dem ungefär halvvägs. Om detta var nödvändigt vet jag inte, men det kändes säkrast att inte belasta dem alltför mycket. De skruvades i ungefär två gängvarv åt gången.
Bild
Bild
Bild

7. Ungefär här bytte jag ut dem. Skivan kommer fint.
Bild

8. Och så var den nästan helt ute. Innan den plockas bort - ha koll på brickorna så att de inte kommer bort! Jag lade en stor pappersskiva under bilen för att enkelt kunna urskilja dem i händelse av att de skulle ha fallit nedåt. Men de satt kvar i skivan för min del även när den hade plockats bort. Den sista biten räckte för mig att vicka bort den med handkraft.
Bild

9. Nu är den borta. Låsringen plockades bort med en låsringstång. Notera att låsringen ser olika ut på fram- och baksidan. Den ena sidan är en aning nedfräst. Jag kunde inte minnas hur den satt innan demonteringen, men antog att urfräsningen skulle sitta mot spolarvätskebehållaren/magnetskivan. Huruvida detta är rätt eller inte vågar jag inte svära på.
Bild

10. Delarna är upplagda på arbetsbänken för att hålla koll på allting.
Bild
Bild

11. Nu är det dags att få loss remskivan. Jag hade tillgång till en avdragare, men den var dessvärre för liten. I stället använde jag mig av en liten förlängare för bits tillsammans med en hammare. Med hjälp av förlängaren och hammaren knackade jag på remskivan och snurrade på den efter varje slag. Inte mycket kraft behövdes för att få loss den egentligen. Det tog ungefär sju, åtta minuter av kontinuerligt knackande innan skivan var helt lös.
Bild

12. Remskivan uppe på arbetsbänken. Fram- och baksida med det gamla lagret.
Bild
Bild

13. Med hjälp av slipmaskinen slipade/kapade jag bort stansningarna för att underlätta demonteringen av lagret.
Bild
Bild

14. Lagerdemonteringen förbereddes. En 32-hylsa var det största jag hade att använda mig av. En hel del kraft behövdes med hjälp av yxans baksida innan lagret till sist släppte.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

15. Lagerbanan rengjordes med stålborste, bromsrengöring och torkpapper. Också ytterligare lite mer gods slipades bort med slipmaskinen uppe i kanten där de tidigare stansningarna hade varit.
Bild
Bild
Bild
Bild

16. Det nya lagret förbereds. Jag hade haft det nya lagret i frysen en stund för att underlätta montering. Dessutom smorde jag remskivans anläggningsyta med lite silikonfett. Det gamla lagret användes som adapter när det nya skulle knackas i. En liten del av gummiskyddet på det nya lagret lyckades likafullt att få en liten touch och kom minimalt snett, men jag lyckades få det rätt igen med en nål. Förhoppningsvis tog det inte skada, även om det kan ha gjort så med tanke på att remskivan vobblade efter monteringen.
Bild
Bild
Bild

17. Remskivan återmonterad igen.
Bild

Bonusbilder:
1. Det nya frihjulslagret på generatorn. Biltems generatorverktyg tillsammans med en mutterknackare och ett momentspärrskaft gjorde bytet av detta lager till en fantastiskt enkel operation. Det tog ungefär två minuter att byta lagret. Helt galet enkelt med rätt verktyg!
Bild
Bild
Bild

Videoklipp:

1. Innan ingreppet gjordes.


2. Med multiremmen demonterad i samband med att spännaren och spännrulle byttes.


3. Efter ingreppet gjordes.


Hoppas att ni kommer att ha nytta av min dokumentation! Fler sådana här inlägg kommer sannolikt att göras om andra saker på bilen, eftersom sak efter sak tycks ge upp på den nu. Den slår om till 31 000 mil om bara fem mil, och saker börjar gå sönder nu märker jag.

Ta hand om er!
Senast redigerad av 1 Familjebilen, redigerad totalt 0 gånger.
#1359785
Snyggt! Det uppskattas. Jag behöver nämligen också göra den här manövern. Om än inte alls lika akut av ljudet från din film att döma.

Men med bara strax över 36000 mil på mätaren är min knappt inkörd i övrigt ;-)
#1364683
Tusen tack för era svar! De gläder mig!

Jag har gjort om den här operationen än en gång, och orsaken grundar sig i att jag inte blev nöjd med förra omgångens arbetsinsats. Som det nämndes i mitt längre inlägg började remskivan vobbla efter lagerbytet, och jag kunde konstatera till sist att det handlade om att remskivan som sådan hade blivit skev. Troligtvis beror detta på misshandel av skivan när lagret bankades ut, fastän jag använde träbitar som underlag. Följder av att remskivan blev sned var att den yttre skivan ständigt låg an, trots att båda mina brickor lades dit. Jag bifogar en film som visar såväl anliggningen som remskivans vandrande.



Ett beslut att göra vid detta återigen togs eftersom jag inte klarade av att veta med mig medan jag körde att remskivan roterade asymmetriskt, och dessutom hade jag ju faktiskt inte helt blivit av med mitt oljud, till följd av att anliggningen skapade ett metalliskt oljud. Därför tittade jag runt lite efter kompletta magnetkopplingar och velade mellan endera Vparts, eller också Autodoc. Till sist blev valet Autodoc, och då ställdes jag inför nästa bekymmer, nämligen om jag skulle vara snål och chansa på den billigaste varianten, eller om jag skulle välja det dyraste alternativet. Valet föll till sist på den billigare, och jag beställde hem en komplett magnetkoppling av fabrikatet AKS Dasis. Summan blev totalt 493 kronor plus 99 kronor frakt. Faktum var att jag gjorde en ytterligare chansning. Detta bestod i att min kompressors referensnummer faktiskt inte fanns med i deras lista för just valet av magnetkoppling jag gjorde, utan bara ett liknande referensnummer (med bara en siffra fel). Men efter jämförelser hit och dit på internet valde jag ändå att chansa, för magnetkopplingen skulle vara till Zyxel-kompressorer.

Magnetkopplingen kom hem och jag måste säga att jag blev otroligt överraskad, av orsaken att delarna kändes ordentliga, och dessutom nära inpå hundra procent identiska med originaldelarna på bilen.
Bild
Bild

Och i går, den 14 februari, satte jag i gång med arbetet att få bukt på mina bekymmer med bilens AC-kompressor än en gång. Det här blir tredje gången jag är nere och rotar vid multiremmen. Första gången bytte jag remspännare och multirem, och det var också då jag upptäckte att det faktiskt var AC-kompressorn som lät. Andra gången åtgärdades lagret och är det tillfälle som är beskrivet i det längre inlägget ovanför. Tredje gången blev i dag, och nu är alltså följande bytt: multirem och remspännare, frihjul till generatorn och hela magnetkopplingen. Förhoppningsvis ska dessa delar hålla länge nu, även om det inte skulle förvåna mig om styrservopumpen ger upp inom kort, bara för att det är det enda som inte är bytt där. :-D

Den gamla magnetspolen.
Bild
Bild

En jämförelse mellan de gamla och de nya delarna.
Bild
Bild

Faktiskt visade det sig att det enda som inte passade helt var kontakten mellan magnetspolen och bilens elsystem, varför jag snabbt åtgärdade det genom att klippa av kontakten från den gamla magnetspolen, sedan löda ihop med den nya magnetspolens kabel, lite krympslang över det och sedan var det fixat.
Bild
Bild

Den nya magnetspolen på plats.
Bild

Och remskivan över magnetspolen.
Bild

Och till sist den yttre skivan. Jag använde mig av de två brickorna som satt i originaluppsättningen, och spelet hamnade på ungefär 0.50 millimeter, vilket får ses som godkänt.
Bild

Jag är oerhört nöjd med dagens jobb, och eftersom hela magnetkopplingen endast kostade under 500 kronor, så rekommenderar jag alla med ett skuret lager i remskivan att göra det här jobbet. Så här i efterhand måste jag också förespråka att köpa komplett magnetkoppling direkt, och inte bara lagret som jag gjorde först. Det blir betydligt smidigare, och dessutom blir totalsumman ungefär densamma. Och därtill kan det - som kan ses i detta inlägg - konstateras att AKS Dasis magnetkoppling från Autodoc passar till dessa bilar med undantag för kontakten som behöver lödas eller skarvas om. Min kompressor har referensnummer 8684287, och detta nummer anges alltså inte av Autodoc i deras listor för denna magnetkoppling.

Det är en fröjd att ha reparerat bilen själv och sedan starta upp motorn och höra hur tyst det är från ett område i vilket ett aggressivt lagerljud tidigare fanns. Den totala arbetstiden hamnar på ungefär tre och en halv timme för mig, från att batteriet kopplas ur till dess att jag kör i väg med bilen igen, men så har jag ju gjort det här några gånger nu med kort mellanrum. Räkna med en heldag i sansad takt om det är första gången, och med komplikationsrisken inräknad. Och för övrigt så rekommenderar jag ingen att arbeta underifrån, för så avskräckande jobbigt är det inte att gå uppifrån och ned, även om exempelvis styrservopumpen och generatorn måste plockas bort. Men ditt liv blir så mycket lättare!

En video på hur motorn går med den nya magnetkopplingen monterad.



Tack återigen ni som har följt tråden och engagerar er i den!

Trevlig kväll!

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]